WhatsApp uruchamia usługę płatności w Brazylii

Facebook kontynuuje plany ekspansji na rynkach wschodzących i wprowadzenia e-commerce na swoich platformach - uruchamia usługę płatności cyfrowych opartą na WhatsApp dla 120 milionów brazylijskich użytkowników komunikatora. Usługa umożliwia wysyłanie pieniędzy i robienie zakupów z poziomu czatu. Brazylijczycy mogą podłączyć do płatności karty debetowe i kredytowe Visa oraz Mastercard z Banco do Brasil, Nubank i Sicredi. Płatności są procesowane przez Cielo.
Brazylia jest jednym z czterech krajów, na których skupia się Zuckerberg, właściciel WhatsApp. Kolejne to Meksyk, Indonezja i Indie. Jednak w Indiach ponad dwuletnie starania WhatsApp o uruchomienie usługi są nadal wstrzymywane przez organy regulacyjne, w tym przez Bank Centralny.
Płatności za pośrednictwem WhatsApp są już udostępnione mieszkańcom całej Brazylii i nie możemy się doczekać, aby zaoferować usługę wszystkim w miarę naszego rozwoju, można przeczytać w oficjalnych komunikatach WhatsApp.
Wysyłanie i odbieranie pieniędzy jest tak proste, jak udostępnianie zdjęć
Płatności w komunikatorze są początkiem dużych zmian na rynku płatności, które będą się pojawiać nie tylko ze strony takich gigantów jak Facebook. Łatwość przesyłania pieniędzy (P2P) do swoich kontaktów bez wychodzenia z czatu czy dokonywanie płatności za zakupione produkty na zintegrowanych marketplacach są kolejnym krokiem centralizacji i maksymalnego ułatwienia płatności. Aby autoryzować taką transakcję, użytkownik wprowadza tylko sześciocyfrowy kod PIN lub używa odcisku palca.
Paweł Działak, CEO Tpay
Facebook uruchomił już podobną usługę – Facebook Pay na swojej głównej platformie i w aplikacji Messenger. W zeszłym miesiącu otworzył marektplace Facebook, aby umożliwić sprzedawcom tworzenie cyfrowych witryn sklepowych również na Instagramie. Według analityków Deutsche Bank ta funkcja może wygenerować przychód w wysokości ok 30 miliardów USD rocznie.
WhatsApp dodał, że ułatwi użytkownikom darmowe płatności peer-to-peer oraz że system zintegruje się z Facebook Pay, aby informacje o karcie użytkowników były zapisywane w obu usługach. Małe firmy będą musiały uiścić opłatę w wysokości 3,99 proc. od transakcji.
10 milionów mikro- i małych przedsiębiorstw są rytmem serca brazylijskich społeczności. Do tej pory klienci wysyłali pytania do firm, korzystając z komunikatora, tak aby od razu otrzymać odpowiedzi. Teraz oprócz możliwości przeglądania katalogu produktów danego sklepu, klienci będą mogli również wysyłać szybkie płatności, dodaje WhatsApp na swoim blogu.
Ekspansja w kolejnych krajach jest już na wyciągnięcie ręki. W kwietniu Facebook ogłosił, że zainwestuje 5,7 mld USD za 10 proc. udziałów indyjskiej grupy telekomunikacyjnej Reliance Jio. Według przekazanych informacji obie firmy skoncentrują się na współpracy z JioMart – założyciela nowo uruchomionej platformy e-commerce Jio.
W Indonezji Facebook w ubiegłym miesiącu zainwestował nieujawnioną kwotę w Gojek, największego jednorożca w Indonezji – zajmującego się płatnościami cyfrowymi GoPay.
Źródło: Informacja prasowa Tpay