Wybierając hosting myśl perspektywicznie. 5 rad dla początkujących.
Rozpoczynając prowadzenie jakiegokolwiek biznesu musimy odpowiednio zaplanować nasze działania w sieci. Bez tego, w dzisiejszym świecie, nie uda nam się dotrzeć do potencjalnych klientów. Jedną z najważniejszych informacji jest wybór odpowiedniego hostingu. Od tego będzie zależała stabilność naszych serwerów, funkcjonalność serwisu i wiele więcej.
Podstawową zasadą przy wyborze hostingu jest kierowanie się nie tylko obecnymi, ale też przyszłymi potrzebami naszego biznesu. Aby znaleźć odpowiedniego dostawcę usługi hostingowej, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
1. Jak duże wymagania będzie mieć moja strona w momencie startu?
Wskazówka eksperta: Jeśli chcemy uruchomić e-sklep z dziesiątkami lub setkami tysięcy produktów, to hosting współdzielony może okazać się niedostateczny. Jeśli będzie to skromna strona firmowa, to serwer dedykowany będzie zbyt duży na to przedsięwzięcie.
2. Jakie są perspektywy przyrostu wymagań mojej strony w ciągu najbliższych dwóch lat?
Wskazówka eksperta: Jeśli planujemy pozycjonowanie naszego e-sklepu czy bloga, a także zamierzamy czynnie działać na polu promocji, to musimy być świadomi, jak szybko wzrosną wymagania naszej strony, jeśli chodzi o hosting. Zwłaszcza wtedy, gdy w ofercie posiadamy bardzo popularne treści lub produkt. Natomiast, jeśli nasza strona ma spełniać jedynie rolę wizytówki, to w ciągu dwóch lat nasze potrzeby w kwestii hostingu nie ulegną zmianie.
3. Czy w razie gwałtownego wzrostu wymagań mojej strony jestem gotowy zatrudnić zespół administratorów?
Wskazówka eksperta: Kosztem utrzymania popularnej strony WWW jest nie tylko płatność za usługę hostingową, ale także – jeśli wybierzemy opcję wymagającą administracji – wsparcie ze strony specjalisty. Możemy zatrudnić własnego pracownika, zbudować cały zespół administratorów lub skorzystać z outsourcingu usług. Jeśli nie przewidujemy tych inwestycji w ramach naszego budżetu, rozwiązaniem dla nas będą bezobsługowe opcje hostingu.
4. Czy wiedząc, że rozwój naszej strony będzie bardzo dynamiczny, to na początku wolimy inwestować w większe zasoby hostingu, będąc przygotowanym na nagły skok w zapotrzebowaniu?
Wskazówka eksperta: Warto dobrze się zastanowić, czy na początku działalności upierać się przy wyborze tańszej opcji hostingu o niższych parametrach. Przypadki, gdy przy nagłym skoku zainteresowania stroną następuje potrzeba natychmiastowej migracji na mocniejszą opcję, w wyniku czego pojawia się sytuacja kryzysowa, są bardzo częste.
5. Czy wolimy płacić stały abonament za określone parametry usługi, czy rozliczać się jedynie za ilość zużytych zasobów (nie znając nigdy sumy na rachunku końcowym)?
Wskazówka eksperta: Hosting współdzielony, VPS i serwery dedykowane to opcje, w przypadku których za określone parametry musimy płacić abonament raz na miesiąc lub raz w roku. W przypadku chmury najczęściej płacimy tylko za te zasoby, które faktycznie wykorzystamy (przestrzeń, godziny mocy obliczeniowej, zużyty transfer). Często oznacza to oszczędności, ale i jednoczesne uczucie braku kontroli nad wydatkami.
Jeśli w perspektywie mamy korzystanie z więcej niż jednej opcji hostingu opisanych w niniejszym artykule, potrzebujemy takiego dostawcy, który w swojej ofercie ma kilka lub wszystkie z tych opcji i zapewni nam wsparcie przy przejściu między nimi.
– W ofercie należy zwrócić uwagę na wszystkie aspekty usługi. Ważne jest, aby przeanalizować nasze potrzeby i dostosować ofertę do naszych potrzeb. Ogromne znaczenie ma zaplecze techniczne i pozycja. Jeśli firma jest duża i funkcjonuje na rynku stosunkowo długo, to możemy spodziewać się lepszej obsługi i stabilniejszych usług – mówi Maria Głowacka, brand manager firmy AZ.pl – marki, która w tym roku obchodzi swoje 18 urodziny – Im mniej zmian usługodawców, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia przerwy w dostępności strony WWW oraz większa szansa na oszczędności wynikające z wyboru pakietów usług.
Zanim podejmiemy decyzję pamiętajmy, żeby wziąć pod uwagę wszystkie powyższe aspekty. Wtedy możemy być pewni, że zarówno my, jak i nasi klienci, będziemy zadowoleni.