...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zagrożenia związane z mailingiem transakcyjnym i jak się przed nimi chronić

E-maile transakcyjne to okazja, której nie można przepuścić. Często odsetek otwarć i kliknięć jest dwukrotnie większy niż w przypadku zwykłych e-maili handlowych. To jest moment, kiedy należy dać z siebie wszystko i zrobić jak najlepszą robotę, aby ten jednorazowy klient stał się stałym klientem.

Więc czego należy unikać, tworząc skuteczny e-mail transakcyjny?

1. Niewłaściwa strategia wysyłki wiadomości

E-maile transakcyjne mogą być potężnym narzędziem marketingowym, ale niezachowanie umiaru może prowadzić do problemów, takich jak wzrost skarg na spam, czy nawet utraty potencjalnych klientów.

Ustal oczekiwania dotyczące częstotliwości wysyłki emaili transakcyjnych

Jedną z rzeczy, którą możesz zrobić, aby natychmiast zbudować zaufanie u swoich klientów, jest wyjaśnienie, kiedy mogą spodziewać się wiadomości od ciebie. Daj znać z góry, jeśli zamierzasz wysyłać wiadomości codziennie przez tydzień lub dwa, albo że planujesz wysyłać codzienne e-maile.

Ustanawianie tych oczekiwań na początku, i pozwalanie ludziom zarządzać tymi ustawieniami, pomoże zapobiec niechcianym wiadomościom i skargom na spam.

Monitoruj współczynnik odbić dla swojej domeny

Wysyłka wielu e-maili w krótkim czasie może skutkować skierowaniem Twojej domeny do czarnej listy. Monitorowanie wskaźników takich jak współczynnik odbić i skarg na spam pomoże Ci zidentyfikować i naprawić pojawiające się problemy.

Jaki jest akceptowalny współczynnik odbić?

Będzie on się różnić w zależności od niszy, jednak akceptowalny współczynnik odrzuceń e-maili (bounce rate) to mniej niż 2%.

„Jeśli znajduje się na poziomie wyższym niż 2% wymaga analizy, aby zrozumieć przyczyny takiej sytuacji, a zbliżający się do 5% wymaga natychmiastowych działań.” Mówi Aleksandra Duło specjalistka z emaillabs.io 

Narzędzia do zarządzania e-mailową komunikacją takie jak EmailLabs czy Mailchimp są niezastąpione w efektywnym monitorowaniu i zarządzaniu wysyłką e-maili transakcyjnych.

Dzięki możliwości analizowania statystyk i wskaźników takich jak współczynnik odbić czy liczba skarg na spam, pomagają one zidentyfikować potencjalne problemy i zareagować na nie w odpowiednim momencie. Dzięki temu Twoje maile transakcyjne i marketingowe będą jeszcze skuteczniejsze.

Nie przesadzaj z ilością

Jeśli zasypujesz swojego klienta wiadomościami sprzedażowymi przed tym jak przetworzono jego pierwsze zamówienie, ryzykujesz, że zirytujesz go, zanim na dobre zaczniecie współpracę.

Chociaż nie chcesz całkowicie zaprzepaścić tej okazji, musi tutaj być jakaś równowaga. Zachowaj kluczowe informacje transakcyjne na górze swojego e-maila, aby twój klient nie musiał szukać ich, a dodatkowe wiadomości sprzedażowe umieść na końcu.

2. Problemy z treścią i formatem wiadomości

Tworzenie skutecznych emaili transakcyjnych jest nieodłączną częścią marketingu. Wielu przedsiębiorców napotyka jednak na problemy z treścią i formatem takich wiadomości.

Od niewłaściwego dopasowania zawartości po niejasność tematów wiadomości – te proste błędy mogą wpływać na odbiór twoich emaili i skuteczność twoich działań promocyjnych. Przedstawiamy kilka zaleceń jak uniknąć tych potencjalnych pułapek.

Ludzie nie ufają e-mailom od osób lub źródeł, które nie znają.

Najlepszą obroną przed szybkim kliknięciem 'Oznacz jako spam’ jest upewnienie się, że temat i metadane twojej wiadomości są prawidłowe i opisowe. Kiedy wysyłasz e-mail, powinieneś użyć jasnej nazwy nadawcy i adresu do odpowiedzi, aby twoi klienci mogli szybko zidentyfikować ciebie lub twoją firmę jako nadawcę.

Testuj, testuj, testuj

Kiedy gotowy jesteś już z treścią i projektem, powinieneś przetestować wszystkie swoje wiadomości przed rozpoczęciem wysyłki do klientów. Poświęć czas na ręczne przejrzenie wiadomości i upewnij się, że nie ma tam literówek i niedziałających linków.

Wysłanie kogoś na niewłaściwy adres URL to dobry sposób na oznaczenie twojej wiadomości jako spamu. Powinieneś wysłać wiadomość do siebie, pobrać oryginalną wiadomość z nagłówkami i sprawdzić, czy wszystko jest na swoim miejscu.

Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie testów A/B, aby dowiedzieć się, które e-maile są najskuteczniejsze. Możesz przetestować różne tytuły, treści, obrazy, CTA (wezwania do działania), czyli dowolny element, który według Ciebie może wpływać na wyniki.

Nie korzystaj ze standardowych szablonów

Dlaczego? Bo to nudne! Tak, twoje oprogramowanie może zawierać standardowe szablony dla twoich e-maili transakcyjnych i tak, to może ułatwić ci życie, ale niech Twoje szablony maili transakcyjnych nie będą mdłe.

Codziennie otrzymujemy tyle śmieci w naszych skrzynkach pocztowych, że nie możesz pozwolić sobie na niewyróżnianie się – zamiast tego, spersonalizuj swój e-mail za pomocą swojego własnego brandingu, a jednocześnie postaraj się wyróżnić.

Chociaż email transakcyjny jest formą komunikacji masowej, warto zapewnić odbiorcom uczucie, że komunikat jest do nich adresowany. Rozwlekle, ogólne wiadomości zwykle nie budzą zainteresowania użytkowników, dlatego kluczowe jest, aby były – jeśli tylko to możliwe – spersonalizowane.

Nie twórz niejasnych tematów wiadomości

Zastanów się przy następnej otrzymanej wiadomości e-mail transakcyjnej nad jej tematem. Mogłoby się wydawać, że tego typu wiadomości nie dają dużego pola do popisu dla twoich umiejętności copywriterskich, ale weź pod uwagę ten prosty przykład:

’Potwierdzenie zamówienia’

Co prawda robi dokładnie to, co jest napisane, ale mogłoby być jednak lepiej.

’Potwierdzenie zamówienia biletów na konferencję DMWF 21.03.2014′

Znacznie lepiej. Przekazuje twojemu klientowi o wiele więcej szczegółów i istnieje mniejsza szansa że zostanie pominięte.

To nie wygląda bezpiecznie…

Niewłaściwe dopasowanie zawartości

Twoje wiadomości nie powinny być przeładowane obrazkami, rzucającymi się w oczy kolorami i mnóstwem linków. Takie podejście może wywołać rezultat przeciwny do zamierzonego – odbiorca może poczuć się przytłoczony i postanowić całkowicie zignorować komunikat.

3. Brak budowania relacji z klientem i zaufania

Jak nie doprowadzić do sytuacji, kiedy odbiorca czuje się osaczony wiadomościami i zaczyna traktować nasze emaile jako spam? Na co zwrócić uwagę aby wykorzystać je jako skuteczne narzędzie budowania pozytywnych relacji z klientem?

W tej sekcji udzielimy Ci praktycznych wskazówek.

Ułatw rezygnację z otrzymywania wiadomości

Innym dobrym sposobem na wzmocnienie pozycji swoich odbiorców jest ułatwienie ludziom rezygnacji z otrzymywania twoich wiadomości. Jeśl użytkownicy nie będą widzieć łatwego sposobu na rezygnację, oznaczą je jako spam.

Po kilku takich sytuacjach, takie wiadomości będą automatycznie przenoszone do folderu ze spamem. Ułatwienie rezygnacji zapobiegnie pojawieniu się takiego problemu.

Bądź pomocny

Nasze skrzynki odbiorcze zasypywane są niekończącym się strumieniem newsletterów domagających się naszej uwagi. Dla wielu osób rozwiązaniem tego natłoku informacji jest bezlitośnie usuwanie wiadomości które nie mają dla nas wartości.

Wartość może być trudna do zdefiniowania, ale mamy dobry obraz tego, co nasi odbiorcy uważają za wartościowe na podstawie statystyk zaangażowania. Czy twoje wiadomości są otwierane? Czy ludzie klikają w linki? Analiza tych danych pozwoli Ci stwierdzić, czy ludzie uważają nasze wiadomości za wartościowe.

Nie zapomnij o upsellingu

Jeśli twój klient już coś od ciebie zamówił, a ty wysyłasz potwierdzenie, masz okazję na upselling. Masz przewagę, ponieważ już wiesz, co go interesuje – więc wykorzystaj tę okazję. Amazon jest królem tej strategii – jeśli choć na chwilę odwrócisz wzrok w ich stronę, od razu coś ci polecą. I to działa.

…ani o samopromocji

Email potwierdzający nie musi być tylko emailem potwierdzającym! Być może masz świetną aplikację, w której klienci mogą śledzić swoje zamówienia. Jest też Twój blog – niedawno pojawiło się na nim wiele świetnych postów, które mogą być naprawdę przydatne dla Twoich użytkowników.

Złe e-maile transakcyjne zapominają wspomnieć o tych dodatkach, mimo że mogą one naprawdę pomóc oraz zainteresować odbiorcę.

Podsumowanie

Stworzenie skutecznego e-maila transakcyjnego wymaga uwzględnienia wielu czynników. Należy kontrolować i regularnie analizować statystyki, takie jak współczynnik odbić czy skarg na spam.

Wysyłanie zbyt dużej ilości wiadomości, zwłaszcza sprzedażowych, może irytować klientów, dlatego ważne jest zachowanie umiaru oraz dbanie o jakość treści i jej prezentację. Dobrze skonstruowany e-mail transakcyjny powinien przyczynić się do budowania relacji z klientem, być spersonalizowany oraz zawierać czytelne i interesujące informacje.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF