Zasada 80/20 na Facebooku

Jest to powszechnie przyjęta zasada mówiącą o proporcji treści marketingowych do angażujących zamieszczanych na fan page'ach.

Media społecznościowe, w tym Facebook, przede wszystkim dostarczają informacji i rozrywki. Przejrzenie strumienia wiadomości na koncie w serwisie społecznościowym traktujemy jako zabicie czasu. Dla niektórych stało się to nawykiem na granicy uzależnienia. Jako przedstawiciele nowej Generacji C (o której przeczytacie w noworocznym numerze Brief) cenimy sobie wartościowe treści. Chcemy też mieć jak największą kontrolę nad tym, co widzimy w strumieniach wiadomości. Dlatego też irytujemy się z powodu wszelkich zmian dokonywanych w algorytmie Facebooka oraz… nadmiernej ilości treści reklamowych.

Jednak jako marketerzy musimy takie treści generować i zamieszczać. Zdajemy sobie sprawę, że musimy zachować umiar w tygodniowej liczbie postów, które zachęcają do zakupu danego produktu lub usługi. Często zadajemy sobie pytanie: na ile możemy sobie pozwolić?

Z pomocą przychodzi tytułowa zasada 80/20, mówiąca, że maksymalnie 20 proc. wpisów powinna mieć charakter reklamowy.

20 proc. wpisów reklamowych – pamiętajmy, że takie wpisy muszą również nieść ze sobą wartość dla fanów. Najlepiej, żeby informowały o promocjach i zniżkach na wybrane towaru lub usługi. Jest to jeden z głównych powodów dlaczego użytkownicy Facebooka dołączają do fan page’y marek, a więc dajmy im to czego oczekują. Oczywiście wpis powinien zawierać popularny CTA (call to action).

80 proc. wpisów angażujących – zwanych też “lifestylowymi” czy “okołoproduktowymi”. Ich celem nie jest sprzedaż, a zaangażowanie fanów w dyskusję na temat, który pośrednio jest związany z naszą marką lub usługą. Jeśli na przykład prowadzimy fan page usług finansowych to do tego typu wpisów będą należały poradniki na temat oszczędzania, prognozy finansowe, informacje znanych firmach czy aktualności z GWP.

Wpisy tego typu sprawiają, że zaangażowani fani są przywiązywani do danego fan page’a przez algorytm Facebooka. Dzięki temu wzrasta szansa, że w ich strumieniu wiadomości znajdą się kolejne nasze wpisy, na przykład któryś z wpisów reklamowych.

::

O opinię na temat zasady 80/20 zapytaliśmy Michała Sławińskiego, head of social media w agencji The Digitals:

Facebook jest miejscem, w którym większość jego użytkowników szuka kontaktu ze znajomymi oraz rozrywki. Wtedy pojawiły się marki i od tego czasu zatruwają zwykłym użytkownikom życie. Stąd zrodziła się zasada przeplatania treści rozrywkowej tą sprzedażową/promocyjną. Treści o charakterze „luźnym” mają za zadanie zaciekawić, przyciągnąć uwagę użytkowników, wciągnąć ich w interakcję, a wtedy będą oni gotowi na zapoznanie się z produktem. Raz na 5 postów „o niczym” zaakceptują ten post o produkcie. Tak niestety często to wygląda – działania na fan page’u nijak się mają do marki i produktu, raz na jakiś czas pojawia się zwyczajna reklama w formie posta. Moim zdaniem czasy, w których zasada 80/20 funkcjonowała kończą się, powoli choć bezpowrotnie. To marka powinna być ciekawa, intrygująca, angażująca użytkownika. Zwłaszcza w mediach społecznościowych! Musi budować z nim relację, ale nie poza swoim produktem, ale obok niego. Użytkownik powinien być blisko marki właśnie dzięki jej produktom. Marka jest jak oskarowy film, w którym produkty są wyrazistymi bohaterami wplątanymi w ciekawą historię. Całość jest dla odbiorcy ważna właśnie jako kompletna całość. Dlatego uważam, że coraz lepiej wyedukowany i często z mediów społecznościowych korzystający użytkownik nie będzie się już tak łatwo dawał wciągnąć w działania oparte o zasadę 80/20.

::

Co sądzicie o zasadzie 80/20? Czy jest już reliktem, czy dalej można ją z powodzeniem stosować w komunikacji w mediach społecznościowych?

Jedno jest pewne: najskuteczniejszym sposobem komunikowania marki jest budowanie wokół niej historii. Niezależnie czy robimy to dzięki reklamie TV, ekspozycji w sklepie czy postom na Facebooku.

Przeczytaj również:

Koniec ery fan page’y

Facebook stawia na wartościową treść

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF