3 rzeczy o których warto pamiętać podczas projektowania koszyka zakupowego

klawiatura

Projektowanie procesu zakupowego, ścieżki zakupowej, a jeszcze bardziej szczegółowo rzecz ujmując, projektowanie koszyka w E-Commerce jest procesem złożonym. Jest zadaniem, w którym szczególną uwagę należy poświęcić kilku kwestiom. Dokładnie trzem.

Projektowanie procesu zakupowego, ścieżki zakupowej, a jeszcze bardziej szczegółowo rzecz ujmując, projektowanie koszyka w E-Commerce jest procesem złożonym. Jest zadaniem, w którym szczególną uwagę należy poświęcić kilku kwestiom. Dokładnie trzem.

Bez ich uwzględnienia skuteczność sprzedażowa sklepu internetowego będzie rozczarowywać. Będzie niższa niż mogłaby być, niż statystycznie, średnio bywa. Bez ich uwzględniania, także współczynnik porzuconych koszyków zawsze będzie zbyt wysoki.

Poznajcie trzy kluczowe rzeczy, o których warto pamiętać, podczas projektowania procesu zakupowego.

Kilka wstępnych uwag na marginesie

Dodajmy tylko dla porządku, że poniższe uwagi są uniwersalne i odnoszą się do sklepów działających w dowolnych branżach, na dowolnych rynkach. Mogą być zastosowane w procesie tworzenia, projektowania nowego sklepu oraz optymalizowania już istniejącego.

W tym drugim przypadku bardzo łatwo i szybko będzie można dostrzec różnicę w skuteczności sprzedażowej sklepu. Wyrażającą się nie tylko większym wolumenem sprzedaży, większym zyskiem, wyższymi obrotami, ale także niższym współczynnikiem porzuconych koszyków oraz stabilniejszą lojalnością klientów, większym wskaźnikiem konwersji.

Dlaczego podczas projektowania koszyka zakupowego najważniejszy jest UX?

Za przykład niech posłuży nam koszyk w sklepie internetowym i zjawisko porzuconych koszyków. Myśląc o nowocześnie zaprojektowanym, funkcjonalnym, użytecznym dla klientów koszyku w sklepie internetowym nie sposób nie myśleć o kwestiach związanych z doświadczeniami użytkowników, Nie sposób być obojętnym na problemy związane z User Experience.

To właśnie one przesądzają dziś o tym, jak sklep jest postrzegany, oceniany, jakie robi wrażenie, jak mocno zachęca, bądź zniechęca do finalizacji zakupu, ponowienia zakupu. Cena produktu, koszty wysyłki, warunki dostawy, ogólna atrakcyjność oferty oczywiście nadal ma duże znaczenie.

Niemniej jednak to właśnie User, Customer Experience (UX, CX) w E-Commerce odgrywa główną rolę. Na przykład wpływają na to, czy klient po dodaniu produktu do koszyka będzie chciał sfinalizować transakcję, przejść do płatności, czy koszyk porzuci.

Przyczyna takiego stanu rzeczy jest dość prosta. Nie chcemy kupować w sklepach, które są niewygodne, działają w sposób niezrozumiały, niezgodny z naszymi dotychczasowymi doświadczeniami i oczekiwaniami. Których koszyki są dla nas trudne do zrozumienia, obsługi.

Nie chcemy kupować w sklepach, które wyglądają nieprofesjonalnie, które nie wzbudzają naszego zaufania. Których niska wiarygodność budzi nasz niepokój i sugeruje, że zakup za pomocą chaotycznie, nielogicznie zaprojektowanego koszyka jest co najmniej ryzykowny.

Uwzględnienie kwestii związanych z użytecznością, ergonomią, doświadczeniami jest dziś właściwie pewną koniecznością. Większość sklepów – w mniejszym lub szerszym zakresie – dba lub planuje zadbać o te kwestie. Audyty UX w E-Commerce (np. diagnozujące problem porzuconych koszyków) są coraz popularniejszą usługą. Podobnie jak na popularności zyskują prace związane z optymalizacją ścieżek zakupowych.

Dlaczego UX jest ważny, a właściwie najważniejszy?

Skąd taka popularność User Experience w E-Commerce? Znów odpowiedź jest dość prosta, by nie powiedzieć oczywista. Coraz szersze korzystanie sklepów internetowych z usług agencji UX wynika z bardzo wymiernych, policzalnych, stosunkowo szybko obserwowalnych zysków.

Wyrażających się w statystykach, w miarach czysto handlowych oraz marketingowych. Zwrot z inwestycji (ROI – Return of Investment) w przypadku usług z zakresu audytu UX oraz optymalizacji ścieżki sprzedażowej pod kątem User Experience jest naprawdę przekonujący. W przypadku każdego sklepu będzie on oczywiście różny, ale wzrosty wskaźników o kilka, a w szczególnych przypadkach o kilkanaście procent są normą.

Patrząc na sklep internetowy, na ścieżkę sprzedażową, na proces zakupu należy zwrócić szczególną uwagę na co najmniej trzy kluczowe kwestie, elementy, problemy.

Dla porządku dodajmy tylko, że problemów z użytecznością sklepu internetowego jest oczywiście znacznie, znacznie więcej, ale w sensie bardzo podstawowym należy zacząć optymalizację od właśnie tych trzech kluczowych.

Szybkość ładowania się strony sklepu internetowego

Sklep, którego strona internetowa ładuje się długo, którego strona po załadowaniu wyświetla niepełną zawartość, często się zawiesza lub nie reaguje na działania jej użytkownika jest stroną szkodzącą sprzedaży.

Przez klientów sklepu jest postrzegana jako wadliwa, niepewna, ryzykowna. Te odczucia, wrażenia i emocje im towarzyszące są – co jeszcze gorsze – przenoszone na wyobrażenia o tym jak sklep realizuje zamówienia. I bardzo często, to właśnie niedostateczna szybkość ładowania się strony sklepu jest odpowiedzialna za porzucony koszyk.

Siłą rzeczy zaczynamy myśleć, że nasze zamówienie będzie procedowane w nieskończoność, dotrze do nas z dużym opóźnieniem i najpewniej nie będzie zawierało wszystkich produktów, jakie zamówiliśmy. Czyż nie? Nie zdarzyło się Państwo nigdy tak pomyśleć? Takie przeświadczenia, jak wynika z badań UX, są powszechne.

W tym wymiarze doświadczenia użytkownika spotykają się z kwestiami technologicznymi, związanymi z SEO (Search Engine Optimisation). Strona niespełniająca standardów wyszukiwarki Google pod względem szybkości ładowania będzie trudna do odnalezienia w jej wynikach wyszukiwania.

Będzie stroną uznawaną za przestarzałą i zaniedbaną. Taką, która nie może w żaden sposób konkurować ze stronami innych sklepów. W ramach prac audytowych oraz optymalizacyjnych skrócenie czasu ładowania się poszczególnych podstron jest jednym z priorytetowych działań.

Koszyk zakupowy na wersji mobilnej

Przeglądamy zawartość sklepu na komórce, kupujemy na laptopie. Albo na odwrót. Czasami idziemy do sklepu stacjonarnego obejrzeć produkt, ale ostatecznie kupimy go w sklepie internetowym. Albo na odwrót.

Wariantów, sposobów zakupu, kanałów zakupu jest dziś kilka i nowoczesny sklep internetowy powinien je wszystkie oferować i traktować równie poważnie. Brak mobilnej wersji sklepu jest dziś zaniechaniem bardzo kosztownym i generującym straty. Finansowe, ale związane także z lojalnością klientów. Stali klienci w większości branż oczekują mobilnego wariantu sklepu.

Pamiętajmy, że M-Commerce stało się od kilku lat równie popularne i ważne jak E-Commerce. Nieobecność w tym kanale jest po prostu dla klientów niezrozumiała. Budzi bardzo negatywne odczucia i zdecydowanie zniechęca do dokonania zakupu w sklepie.

Przy tej okazji warto także zauważyć, że sama wersja mobilna nie jest wystarczająca. Musi ona spełniać oczekiwania klientów M-Commerce. Musi być dostosowana do specyfiki tego kanału, która jest zależna od uwarunkowań sprzętowych, kontekstowych, sposobów używania urządzeń mobilnych. Zakupy w E-Commerce i M-Commerce to zupełnie dwie różne aktywności.

Koszyki w E-Commerce i M-Commerce, choć identyczne w swojej funkcji, znacząco różnią się wyglądem, nawigacją, funkcjonalnościami. Koszyk w M-Commerce jest zawsze o wiele bardziej zredukowany. Powinien być zaprojektowany w zgodzie ze specyfiką kanału mobilnego (taktylność, ograniczona przestrzeń, większe nastawienie użytkowników na wykonywanie zadań).

Dlaczego konieczność rejestracji ma wpływ na porzucenia koszyka?

Większość właścicieli sklepów internetowych nie do końca ma świadomość konsekwencji wymuszania rejestracji, zakładania konta na klientach. Sprawa wydawać się może oczywista i bezproblemowa. Jest zakup, jest konieczność podania danych niezbędnych do jego realizacji. Ale… Diabeł tkwi w szczegółach. Jak zwykle.

Rejestracja jest działaniem uznawanym za męczące, nieprzyjemne, niepotrzebne. Nic dziwnego, że bardzo często jest przyczyną odstępowania od zakupu, porzucania koszyka. Motywuje do poszukiwania sklepu, który nie stawia takich warunków.

Liczne badania, testy przeprowadzone przez badaczy, instytuty badawcze w tej kwestii są więcej niż jednoznaczne. Jeśli warunkiem zakupu jest rejestracja to znaczna część klientów nie będzie chciała go spełnić. W zależności od badanej branży liczba osób, które odpłyną do konkurencji – porzucą koszyk – waha się od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent.

Tytułem podsumowania

Proces zakupu powinien być przede wszystkim szybki, bezproblemowy, wygodny, nie stawiający klienta E-Commerce przed żadnymi konieczności. Powinien kojarzyć się z płynnością, lekkością, przyjemnością. By takim się stał konieczne jest projektowanie sklepu internetowego zgodnie z najnowszymi rekomendacjami, najlepszymi wzorcami projektowymi, które uwzględniają perspektywę oraz potrzeby klientów E-Commerce.


Źródło: thestory.is

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF