4 powody, dla których musisz analizować w sposób ciągły
Analiza ciągła, czy raczej regularna, ma szansę odmienić Twój biznes i zacząć przynosić natychmiastowe rezultaty. Przekonaj się o tym, na tych 4 przykładach!
Nie oszukujmy się – analityka nie ma dobrego PR. Rzędy niezrozumiałych liczb, metryki ustawiane “na czuja”, wykresy i tabele prezentujące miliony możliwych wniosków. Brzmi jak koszmar. Na szczęście to tylko pozory! Mądra analiza danych jest w stanie sprawnie poprowadzić do logicznych wniosków oraz natychmiastowych wdrożeń i ulepszeń. Jednak, aby była mądra, musi być również ciągła.
Od razu wytłumaczmy sobie jedno: analiza w sposób ciągły nie znaczy, że musisz ślęczeć nad tabelami przez 24 godziny 7 dni w tygodniu! Ciągłość oznacza w tym przypadku regularność. Chodzi o to, abyś zaglądał w statystki “bez przyczyny”. Abyś mógł obserwować drobne zmiany i odchylenia i nie dał się im zaskoczyć. Abyś nie uruchamiał narzędzia analitycznego od święta, bo akurat “szef musi zobaczyć liczby” lub trzeba przygotować raport kwartalny.
Kiedy już przeprosimy się z codzienną lub po prostu regularną analityką, nasz biznes z pewnością nam za to podziękuję. Oto 4 powody – jeśli fakt bycia naprawdę zorientowanym we własnym przedsiębiorstwie nie jest wystarczający – dlaczego powinniśmy analizować w sposób ciągły.
Analityka to nie badanie
Praca z danymi nie jest tym samym co prowadzenie badań. Badania mają za zadanie odpowiedzieć nam na wcześniej postawione tezy (np. ten produkt się sprzeda) czy zebranie pogłębionych informacji o przedstawicielach grupy docelowej (m.in. wywiady zogniskowane i indywidualne). Badania w przedsiębiorstwie prowadzimy raz na jakiś czas, ad hoc. Z reguły mają dłuższy okres trwania, są kosztowe i wymagają określonych zasobów.
Analityka w odróżnieniu od badań nie może być prowadzona “od święta”. Jej zadaniem nie jest znalezienie poparcia dla naszych założeń, a sprawdzanie skuteczności prowadzonych dotychczas działań. Analiza prowadzona w sposób ciągły umożliwia trzymanie ręki na pulsie i natychmiastowe reagowanie na nawet najmniejsze spadki efektywności. Analityka pozwala więc wyłapać błędy, problemy i usterki oraz naprawiać je (i sprawdzać jakość tych napraw) w czasie rzeczywistym, kiedy badania będą w stanie przeprowadzić jedynie retrospektywę bez możliwości wprowadzenia zmian.
Rozwój produktów cyfrowych
W czasie szybko postępującej digitalizacji spowodowanej m.in. pandemią rozwój produktów i usług cyfrowych stał się niezwykle konkurencyjny. Jeśli nie dostarczymy klientom konkretnych cech produktu czy usługi, od razu przejdą do kolejnego dostawcy. W tak tłocznym świecie online rzadko otrzymujemy kolejną szansę.
Dzięki analityce możemy działać iteracyjne. Ciągła (=regularna) analiza danych pozwala na bieżące znajdowanie tzw. quick wins i wprowadzanie na ich podstawie zmian. A co ważniejsze – na monitorowanie postępu i natychmiastowe reagowanie na kolejne problemy. Takie działania są w stanie wyłapać frustracje klientów związane z naszym cyfrowym produktem i szybką ich naprawę. W ten sposób jesteśmy w stanie utrzymać wysokie zadowolenie użytkowników i stały (lub wyższy) poziom konwersji bez podrzucania klientów konkurencji 😉
Nie mierz własną miarą
Stworzyłeś produkt, poświęciłeś swój czas i energię, po nocach siedziałeś nad poprawkami i ulepszeniami. Jesteś pewien, że jest to najlepsza jego wersja. Klienci oszaleją. No cóż. Pocieszającym jest fakt, że nie jesteś jedynym przedsiębiorcą wpadającym w pułapki takiego myślenia.
Błędy poznawcze związane z przywiązaniem do własnego produktu to norma. Jednak, aby produkt cyfrowy zarabiał, musi być odpowiedzią na konkretne i jasno sprecyzowane potrzeby użytkowników, nie na twoje przeczucia. Dokładna i ciągła analiza danych pozwala ograniczać lub nawet zupełnie eliminować ich występowanie. Być może klient nie podąża ścieżką, którą dla niego zaprojektowałeś lub potrzebuje dodatkowych informacji w miejscu, którego nie przewidziałeś. Analiza zachowań użytkowników jest w stanie na te pytania odpowiedzieć od ręki.
Fakty zamiast przeczuć
Analityka nieustannie dostarcza informacji o kondycji naszego biznesu, o wzrostach i spadkach zainteresowania klientów, o finansach i predykcjach na przyszłość. Pozwala nam również wejrzeć w głąb doświadczeń i emocji użytkowników na naszej stronie czy wewnątrz aplikacji.
Odpowiednia, ciągła analiza wzorców zachowań użytkowników i poprawne na jej podstawie wnioskowanie jest w stanie dostarczać niepodważalnych argumentów do podejmowania decyzji na podstawie zachowań klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie precyzyjnie adresować ich potrzeby i problemy oraz reagować na ich frustracje. Podejmowanie działań w oparciu o konkretne dane – nie o własne przeczucia – eliminuje możliwość popełniania błędów.
Wszystkich zainteresowanych wyciąganiem z danych 100% zapraszamy na szkolenie online “Analiza jakościowa dla zaawansowanych“, które 23 marca 2021 roku poprowadzi Paulina Walkowiak. Dla zapisów z kodem BRIEF20 przewidziano 20% zniżki.
Autorka:
Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io