Ankiety online – jak zyskać przewagę nad konkurencją za pomocą badań rynku?
Ostatnie miesiące trwającej pandemii pokazały, jak ważne jest zrozumienie zachodzących na rynku zmian i zrozumienie potrzeb klienta. Gwałtownie zmieniające się potrzeby klientów oraz sytuacja ekonomiczna wymusza poszukiwanie nowych nisz na rynku i poprawę oferty oraz jakości obsługi klienta.
Za pomocą ankiety online szybko i tanio odkryjesz swoje słabe strony na rynku oraz udoskonalisz strategię marketingową.
Dlaczego warto badać rynek za pomocą ankiet online?
Badanie rynku za pomocą ankiet online to nie tylko możliwość poznania opinii klienta o naszej marce lub oferowanym produktach. Umiejętnie poprowadzone badanie ankietowe to okazja do poznania sposobu podziału rynku oraz tego, jak przebiega jego rozwój. Identyfikacja potencjalnych nabywców, a także ich zachowań w stosunku do oferowanego przez nasz produktu lub usługi, to klucz do zlokalizowania najbardziej zyskownych segmentów rynku. Badanie rynku to nie tylko weryfikacja poszczególnych instrumentów marketingowych jak odbiór reklamy czy zainteresowanie produktem.
Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online to solidna podstawa do oparcia o jej wyniki swojej strategii marketingowej. Jednak co ważne, zadziała ona tylko wtedy, gdy jest właściwie wykonana. Wykorzystanie tego narzędzia badawczego może przyczynić się do zwiększenia efektywności wykorzystania nakładów na działalność marketingową. A więc na sprzedaż oferowanych produktów i usług.
Dlatego realizując badania ankietowe przekierujesz swoje nakłady na marketing, który przynosi spodziewane efekty. Ważną zaletą tego typu badań realizowanych ekspresowo online jest również fakt, że umożliwiają one na zidentyfikowanie alternatywnego sposobu wykorzystania naszego produktu lub dywersyfikację usług w zmieniającej się sytuacji rynkowej.
Jakie informacje uzyskam dzięki ankiecie online?
Ankiety online są niezastąpionym narzędziem dla każdego działu marketingu. Prostota ich tworzenia i automatyczny dostęp do wyników w programie do ankiet online SurvGo™ pozwala zrealizować badanie w kilka dni, a czasem nawet w dobę. Za ich pomocą można zrealizować:
- Badanie świadomości marki,
- Badanie konceptów opakowań,
- Badanie oceny produktu,
- Badanie zadowolenia z usług,
- Badanie efektywności reklamy,
- Badanie preferencji klientów.
Korzystając z ankiet online, możemy uzyskać informację w szerokim obszarze. Począwszy od segmentów grupy docelowej, czyli weryfikując udzielone opinie na podstawie specyfiki grupy docelowej w ujęciu na dane demograficzne, psychograficzne oraz socjoekonomiczne kończąc na sprawdzeniu rynku, pod względem jego wielkości.
Ankiety online – jak samodzielnie stworzyć?
Kwestionariusz do swojego badania można stworzyć w wielu programach ankietowych. Te najlepsze, jak SurvGo™ umożliwiają skorzystanie z gotowych szablonów ankiet. Ogranicza to poświęcony czas na tworzenie narzędzia oraz umożliwia oparcie się o profesjonalnie stworzony kwestionariusz. Niezależnie od metody tworzenia własnej ankiety należy pamiętać o kilku ważnych regułach:
- Po pierwsze, zacznij od celu
Większość osób źle tworzy swoje narzędzie badawcze nie dlatego, że nie potrafi obsługiwać danego programu ankietowego, ale dlatego, że zabiera się od razu do tworzenia samego kwestionariusza ankiety. Kluczowym jednak krokiem jest ustalenie celu badania, czyli odpowiedzenie sobie na pytanie „Jakie informacje chcę uzyskać?”. To pomoże dobrać Ci metodologię badania we właściwy sposób i otrzymać dane potrzebne do dalszej analizy.
- Po drugie, od ogółu do szczegółu
Gdy rozplanowujesz swój kwestionariusz ankiety, zwróć uwagę, żeby pytania w niej zawarte zaczynały się od pytań ogólnych (najlepiej pytań zamkniętych) i przechodziły do pytań szczegółowych. Tak stworzona ankieta pozwala na uzyskanie głębszej wiedzy i jest bardziej ustrukturyzowana.
- Więcej nie znaczy lepiej
Pamiętaj, że ankieta online nie powinna być za długa. Przy długich ankietach spada response rate, czyli zwiększa się liczba porzuconych ankiet. Należy zachować balans w długości kwestionariusza ankiety i jeśli potrzebujemy uzyskać większy zakres informacji, warto badanie podzielić na etapy. Ponadto, realizując badanie ankietowe nie powinno się pytać o wiele zagadnień, a skupić się na jednym wyznaczonym obszarze badawczym. Pozwala to na uzyskanie dokładniejszych i bardziej miarodajnych danych do dalszej analizy.
- Pytania muszą być mierzalne
Warto pytać klientów w sposób otwarty o ich opinię i ocenę. Jednakże, w badaniach ankietowych nie powinno się w tym również przesadzać. Kluczowym aspektem każdej profesjonalnie sporządzonej ankiety online jest jej mierzalność, tzn. zadane pytania powinny w konkretny sposób pozwolić respondentowi wyrazić swoją opinię. Dlatego w SurvGo™ możesz skorzystać z takich widgetów pytań jak wskaźnik NPS, skale ocen czy lista rankingowa.
- Nie sugeruj odpowiedzi
Pytania w ankiecie powinny być neutralne zarówno w samej treści pytania, jak i kafeterii dostępnych odpowiedzi. Warto również zastosować neutralną odpowiedź w postaci „trudno powiedzieć” czy „neutralne”.
Jak przeprowadzić badanie ankietowe w panelu konsumenckim?
Stworzenie dobrej ankiety, realizując badanie, to niejedyna zagwozdka badacza lub marketingowca. Nasze opracowane narzędzie trzeba jeszcze gdzieś przeprowadzić, czyli uzyskać dostęp do naszej grupy docelowej. W tym celu korzysta się z paneli konsumenckich (zwanych również panelami badawczymi). Najlepsze programy do ankiet są już zintegrowane z panelami badawczymi i pozwalają na natychmiastową realizację badania. Wybierając panel, w którym przeprowadzimy ankietyzację warto zwrócić uwagę na jego możliwości.
Poza wielkością bazy respondentów kluczowym elementem jest dostępna segmentacja grupy docelowej. W programie do ankiet SurvGo™ możemy zdecydować do kogo trafi nasza ankieta online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości, status rodzinny, czy dochody gospodarstwa. Umożliwia to nam nie tylko na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, ale również na poznanie zależności pomiędzy nimi.
Ważnym elementem jest również dostępny moduł wyników, ponieważ to on determinuje dalsze możliwości analizy uzyskanych danych. Profesjonalny program do ankiet zawiera dostęp do przeglądu odpowiedzi, rozkładu odpowiedzi, możliwości krzyżowania pytań, czy nawet zautomatyzowanych raportów badawczych w postaci zestawień tabelarycznych z wykresami. W programie SurvGo™ wszystkie opcje dostępne są w czasie rzeczywistym, więc możliwe jest śledzenie postępów badania w trakcie jego trwania.
Niezależnie od wybranej formy własnego badania, ankiety online dają możliwość ekspresowej realizacji w niskiej cenie. Pomimo swojej prostoty umożliwiają uzyskanie szerokiego i wartościowego spectrum informacji, co bezpośrednio przekłada się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Zobacz także:
Wzrost znaczenia ankietyzacji online CAWI i zmiany na rynku badawczym
Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?
Rafał Piszczek
CEO w CBR Biostat®