Ankiety online – jak zyskać przewagę nad konkurencją za pomocą badań rynku

466

Ostatnie miesiące trwającej pandemii pokazały, jak ważne jest zrozumienie zachodzących na rynku zmian i zrozumienie potrzeb klienta. Gwałtownie zmieniające się potrzeby klientów oraz sytuacja ekonomiczna wymusza poszukiwanie nowych nisz na rynku i poprawę oferty oraz jakości obsługi klienta.

Za pomocą ankiety online szybko i tanio odkryjesz swoje słabe strony na rynku oraz udoskonalisz strategię marketingową.

 

Dlaczego warto badać rynek za pomocą ankiet online

 

Badanie rynku za pomocą ankiet online to nie tylko możliwość poznania opinii klienta o naszej marce lub oferowanym produktach. Umiejętnie poprowadzone badanie ankietowe to okazja do poznania sposobu podziału rynku oraz tego, jak przebiega jego rozwój. Identyfikacja potencjalnych nabywców, a także ich zachowań w stosunku do oferowanego przez nasz produktu lub usługi, to klucz do zlokalizowania najbardziej zyskownych segmentów rynku. Badanie rynku to nie tylko weryfikacja poszczególnych instrumentów marketingowych jak odbiór reklamy czy zainteresowanie produktem.

 

Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online to solidna podstawa do oparcia o jej wyniki swojej strategii marketingowej. Jednak co ważne, zadziała ona tylko wtedy, gdy jest właściwie wykonana. Wykorzystanie tego narzędzia badawczego może przyczynić się do zwiększenia efektywności wykorzystania nakładów na działalność marketingową, a więc na sprzedaż oferowanych produktów i usług.

 

Dlatego realizując badania ankietowe przekierujesz swoje nakłady na marketing, który przynosi spodziewane efekty. Ważną zaletą tego typu badań realizowanych ekspresowo online jest również fakt, że umożliwiają one na zidentyfikowanie alternatywnego sposobu wykorzystania naszego produktu lub dywersyfikację usług w zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Jakie informacje uzyskam dzięki ankiecie online

 

Ankiety online są niezastąpionym narzędziem dla każdego działu marketingu. Prostota ich tworzenia i automatyczny dostęp do wyników w programie do ankiet online SurvGo™ pozwala zrealizować badanie w kilka dni, a czasem nawet w dobę. Za ich pomocą można zrealizować:

 

  • Badanie świadomości marki,
  • Badanie konceptów opakowań,
  • Badanie oceny produktu,
  • Badanie zadowolenia z usług,
  • Badanie efektywności reklamy,
  • Badanie preferencji klientów.

 

Korzystając z ankiet online, możemy uzyskać informację w szerokim obszarze; począwszy od segmentów grupy docelowej, czyli weryfikując udzielone opinie na podstawie specyfiki grupy docelowej w ujęciu na dane demograficzne, psychograficzne oraz socjoekonomiczne kończąc na sprawdzeniu rynku, pod względem jego wielkości.

Jak samodzielnie stworzyć ankietę online

 

Kwestionariusz do swojego badania można stworzyć w wielu programach ankietowych. Te najlepsze, jak SurvGo™ umożliwiają skorzystanie z gotowych szablonów ankiet, dzięki czemu ogranicza to poświęcony czas na tworzenie narzędzia oraz umożliwia oparcie się o profesjonalnie stworzony kwestionariusz. Niezależnie od metody tworzenia własnej ankiety należy pamiętać o kilku ważnych regułach:

 

  1. Po pierwsze, zacznij od celu

 

Większość osób źle tworzy swoje narzędzie badawcze nie dlatego, że nie potrafi obsługiwać danego programu ankietowego, ale dlatego, że zabiera się od razu do tworzenia samego kwestionariusza ankiety. Kluczowym jednak krokiem jest ustalenie celu badania, czyli odpowiedzenie sobie na pytanie „Jakie informacje chcę uzyskać?”. To pomoże dobrać Ci metodologię badania we właściwy sposób i otrzymać dane potrzebne do dalszej analizy.

 

  1. Po drugie, od ogółu do szczegółu

 

Gdy rozplanowujesz swój kwestionariusz ankiety, zwróć uwagę, żeby pytania w niej zawarte zaczynały się od pytań ogólnych (najlepiej pytań zamkniętych) i przechodziły do pytań szczegółowych. Tak stworzona ankieta pozwala na uzyskanie głębszej wiedzy i jest bardziej ustrukturyzowana.

 

  1. Więcej nie znaczy lepiej

 

Pamiętaj, że ankieta online nie powinna być za długa. Przy długich ankietach spada response rate, czyli zwiększa się liczba porzuconych ankiet. Należy zachować balans w długości kwestionariusza ankiety i jeśli potrzebujemy uzyskać większy zakres informacji, warto badanie podzielić na etapy. Ponadto, realizując badanie ankietowe nie powinno się pytać o wiele zagadnień, a skupić się na jednym wyznaczonym obszarze badawczym. Pozwala to na uzyskanie dokładniejszych i bardziej miarodajnych danych do dalszej analizy.

 

  1. Pytania muszą być mierzalne

 

Warto pytać klientów w sposób otwarty o ich opinię i ocenę. Jednakże, w badaniach ankietowych nie powinno się w tym również przesadzać. Kluczowym aspektem każdej profesjonalnie sporządzonej ankiety online jest jej mierzalność, tzn. zadane pytania powinny w konkretny sposób pozwolić respondentowi wyrazić swoją opinię. Dlatego w SurvGo™ możesz skorzystać z takich widgetów pytań jak wskaźnik NPS, skale ocen czy lista rankingowa.

 

  1. Nie sugeruj odpowiedzi

 

Pytania w ankiecie powinny być neutralne zarówno w samej treści pytania, jak i kafeterii dostępnych odpowiedzi. Warto również zastosować neutralną odpowiedź w postaci „trudno powiedzieć” czy „neutralne”.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe w panelu konsumenckim

 

Stworzenie dobrej ankiety, realizując badanie, to niejedyna zagwozdka badacza lub marketingowca. Nasze opracowane narzędzie trzeba jeszcze gdzieś przeprowadzić, czyli uzyskać dostęp do naszej grupy docelowej. W tym celu korzysta się z paneli konsumenckich (zwanych również panelami badawczymi). Najlepsze programy do ankiet są już zintegrowane z panelami badawczymi i pozwalają na natychmiastową realizację badania. Wybierając panel, w którym przeprowadzimy ankietyzację warto zwrócić uwagę na jego możliwości.

 

Poza wielkością bazy respondentów kluczowym elementem jest dostępna segmentacja grupy docelowej. W programie do ankiet SurvGo™ możemy zdecydować do kogo trafi nasza ankieta online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości, status rodzinny, czy dochody gospodarstwa. Umożliwia to nam nie tylko na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, ale również na poznanie zależności pomiędzy nimi.

 

Ważnym elementem jest również dostępny moduł wyników, ponieważ to on determinuje dalsze możliwości analizy uzyskanych danych. Profesjonalny program do ankiet zawiera dostęp do przeglądu odpowiedzi, rozkładu odpowiedzi, możliwości krzyżowania pytań, czy nawet zautomatyzowanych raportów badawczych w postaci zestawień tabelarycznych z wykresami. W programie SurvGo™ wszystkie opcje dostępne są w czasie rzeczywistym, więc możliwe jest śledzenie postępów badania w trakcie jego trwania.

 

Niezależnie od wybranej formy własnego badania, ankiety online dają możliwość ekspresowej realizacji w niskiej cenie. Pomimo swojej prostoty umożliwiają uzyskanie szerokiego i wartościowego spectrum informacji, co bezpośrednio przekłada się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
CEO w CBR Biostat®

www.biostat.com.pl

CEO w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®, statystyk. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu zastosowania data mining/metod ilościowych w analizach ekonomicznych, marketingowych oraz branży farmaceutycznej. Od kilkunastu lat współpracuje z kluczowymi światowymi koncernami farmaceutycznymi (m.in. Amgen, Novartis, Pfizer, Mabion) w zakresie zarządzania polskimi i międzynarodowymi programami badawczymi, market research dla celów wprowadzenia nowych produktów na rynek oraz wdrażania rozwiązań IT. W roku 2012 został uhonorowany tytułem Człowieka Roku w kategorii Biznes w Rybniku. W spółkach Biostat® i Medfile® odpowiada za długofalową strategię rozwoju oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej