6 cech, które powinien posiadać kandydat do programu Employee Advocacy

W erze, w której jesteśmy zasypywani reklamami, zaczęliśmy być głusi na wszelkiego rodzaju treści generowane przez marki. Jednocześnie nadal jesteśmy zainteresowani contentem publikowanym przez ludzi. Potwierdzają to badania – okazuje się, że treści którymi dzielą się pracownicy mają 561% większy zasięg niż oficjalne kanały social media firmy.¹ Łatwo sobie zatem wyobrazić, jakie korzyści może przynieść […]

W erze, w której jesteśmy zasypywani reklamami, zaczęliśmy być głusi na wszelkiego rodzaju treści generowane przez marki. Jednocześnie nadal jesteśmy zainteresowani contentem publikowanym przez ludzi. Potwierdzają to badania – okazuje się, że treści którymi dzielą się pracownicy mają 561% większy zasięg niż oficjalne kanały social media firmy.¹ Łatwo sobie zatem wyobrazić, jakie korzyści może przynieść odpowiednio prowadzony „dialog” przez pracownika (ambasadora) na temat marki, jej produktu, usługi, ale także ich otoczenia.

Wyzwania związane z prowadzeniem programu Employee Advocacy

Często jednak firmy nie wykorzystują programu Employee Advocacy w swojej strategii marketingowej sądząc, że trudno jest znaleźć kandydatów, którzy będą skłonni poświęcić czas na tworzenie własnych treści lub będą chętni do publikacji w mediach społecznościowych. Jak twierdzi Bartosz Bredy, wiceprezes SocialCube, agencji, która z powodzeniem wdraża program Employee Advocacy u swoich klientów: Kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia będzie zaangażowanie zespołu pracowników wspierających pozytywne zmiany. Czasami wymaga to zmiany świadomości uczestników w kontekście wagi prowadzonych działań, w czym bardzo pomocne będzie przeprowadzenie tematycznego szkolenia.

Kogo wybrać do programu Employee Advocacy?

Dobór odpowiedniego ambasadora to czasem droga przez mękę – po prostu nie każdy się nadaje. Wybranym osobom należy dać oręże – czas i monitoring ich działań. Warto również uzbroić się w cierpliwość oraz dać ambasadorom w pewnym stopniu wolną rękę tak, aby nie zniechęcić tych dopiero startujących w programie. Bazując na doświadczeniach Klientów, u których program EA został wprowadzony, stwierdziliśmy, że optymalnie w programie powinny wziąć udział osoby związane ze sprzedażą, osoba techniczna oraz właściciel lub przedstawiciel zarządu. Ta trójka ambasadorów wspierana jest aktywnie przez dział marketingu.

Jakie cechy powinien posiadać ambasador?

Wybierając kandydatów należy jednak pamiętać, że muszą oni posiadać odpowiedni zestaw cech:

Eksperckość

Zdecydowanym atutem osoby uczestniczącej w programie będzie ekspercka wiedza na temat produktów i usług firmy którą reprezentuje.

Zaangażowanie

Dobrym kandydatem jest osoba, która jest  zaangażowana w wewnętrzne procesy firmy. Osoba, która bez zastanowienia poświęci swój czas na to, aby wypowiadać się i  udostępniać treści w ramach organizacji

Sprawność działania/CEL

Powinien płynnie i szybko poruszać się w pozostałych kanałach typu e-mail, telefon, spotkania. Aktywność adwokata sprowadza się nie tylko do nawiązania kontaktu wirtualnego – jego  następstwem powinno być spotkanie poza siecią – offline.

Osobowość

Ekstrawertycy, czyli osoby które lubią wystąpienia publiczne i nie wstydzą się wyrażania swoich opinii na tematy około branżowe, otwarte i chętnie do dyskusji, będą się dobrze odnajdywać w roli adwokata.

Charyzma

Powinien mieć umiejętność przyciągania potencjalnego odbiorcy oraz angażowania w tematy, na których mu zależy. Ważne, aby ambasador marki potrafił łatwo budować relacje.

Empatia i samodyscyplina

Powinien być szczery i autentyczny. Eksperckie, przydatne i profesjonalne treści (posty, artykuły, video), zagwarantują Ci zainteresowanie Twojej sieci kontaktów. Tutaj najważniejsza jest regularność i konsekwencja.

Jak podkreśla Bartosz Bredy: Kluczem do sukcesu jest również dobór osób z różnych departamentów, które mają różne spojrzenie na te same rzeczy, niekiedy problemy, w ramach jednej firmy. Taka różnorodność umożliwi  nam na wykreowanie charakterystycznych marek osobistych oraz zdecydowanie pozwoli na to, by treści produkowane przez adwokatów mogły trafiać do różnych grup odbiorców, tzw. buyer person,  które definiujemy na etapie określenia strategii – więcej na ten temat opowiada Łukasz Maroszczyk w kursie internetowym “Social Selling SWAT – Nowoczesna sprzedaż B2B.”

Zachęcając specjalistów do uczestnictwa w programie warto zaznaczyć, że Employee Advocacy jest nie tylko programem wspierającym promocję marki, ale także pracowników w roli ekspertów. Z badań Hinge Research Institute wskazuje, że 86% uczestników programu Employee Advocacy stwierdziło, że ich uczestnictwo miało pozytywny wpływ na ich karierę.² Umiejętność dzielenia się wiedzą, doświadczeniem, ale także zaufanie, którym obdarzają Cię inni. Silna marka osobista jest budowana  także poprzez odwagę do pokazania w pełni siebie ze swoimi wadami i zaletami. To właśnie oznacza bycie ekspertem. To coś, co sprawia, że ludzie chcą zaufać i podążać za ekspertem. I właśnie to połączenie sprawnego programu Employee Advocacy z silną marką osobistą jest przepisem na sukces zarówno marki, jak i pracownika.

¹ https://tomhrm.com/wiedza-hr/employee-advocacy-5-bledow/
² https://hingemarketing.com/uploads/hinge-research-employee-advocacy.pdf

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF