...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy na tropie urodzinowych prezentów

Urodziny to wyjątkowy dzień w roku. Dla jednych jest to świetna okazja, by spotkać się z najbliższymi, dla innych powód do wręczenia im wymarzonego prezentu. Skąd czerpiemy inspiracje prezentowe? Wolimy je dawać czy otrzymywać? Przedstawiamy wyniki naszego najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, które firma przeprowadziła przy okazji świętowania 10-lecia działalności na polskim rynku.

Dajemy radość innym

Z pewnością każdy z nas lubi uszczęśliwiać swoich najbliższych, tym bardziej w tak szczególny dla nich dzień, jakim są urodziny. Jak wynika z badania, ponad 60% respondentów, woli wręczać prezenty, niż je przyjmować. Najczęściej wręczamy pieniądze (40% wskazań), a co trzeci z nas ubrania oraz dodatki, a także biżuterię lub kwiaty. 

Koszt prezentu urodzinowego zazwyczaj wynosi do 200 zł, tylko 6 proc. Polaków decyduje się na drogie upominki powyżej 500 zł. Są jednak w naszym życiu takie osoby, dla których jesteśmy w stanie wydać większą sumę pieniędzy, by wręczyć im wymarzony prezent. Dla prawie 60% respondentów jest to ich partner, bądź partnerka, a dla 52% – dziecko. 

Cenne inspiracje

Skąd najczęściej czerpiemy inspiracje? Najbardziej oczywistym sposobem jest dopytanie się o preferencje samego solenizanta, co robi 46% ankietowanych. Ponad połowie w dokonaniu wyboru pomagają znajomi, bądź rodzina. Gdy jednak nie mamy takiej możliwości, z pomocą przychodzi nam Internet. Co piąty Polak inspiracji poszukuje na różnorodnych forach, natomiast 15% respondentów w mediach społecznościowych. 

Zakup prezentu – gdzie i kiedy?

Po podjęciu decyzji przychodzi czas na zakupy. Co trzeci respondent kupuje prezent na długo przed urodzinami solenizanta. Dzięki temu wybór upominku jest przemyślany, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń mamy czas, by wymienić go na coś innego. Większość Polaków kupuje jednak prezenty na kilka dni przed ich wręczeniem, a co dziesiąty – w ostatniej chwili. 

Gdzie najczęściej kupujemy prezenty? Najwięcej badanych – 40% – decyduje się na sklepy stacjonarne. Jest to najlepsza opcja, by zobaczyć prezent na żywo i wybrać porównując z innymi produktami. Coraz większą popularnością cieszą się jednak sklepy internetowe, które wybiera już 38% Polaków. Z kolei co dziesiąty ankietowany udaje się po prezenty do supermarketu. 

Prezent dla siebie – czemu nie?

Lubimy wręczać prezenty i uszczęśliwiać tym najbliższych, ale kto powiedział, że nie lubimy ich kupować dla siebie czy też dostawać? Najbardziej cenimy prezenty rzeczowe i praktyczne. 40% ankietowanych lubi otrzymywać pieniądze, które mogą następnie wydać na wybrany przez siebie cel. Na dalszym miejscu znalazła się elektronika, książki oraz biżuteria, które lubi dostawać co trzeci z nas. 

Co ciekawe, z naszego badania wynika, że urodziny to także świetny pretekst do kupienia prezentu samemu sobie. Robi tak aż 51% badanych, najczęściej wybierając odzież lub kosmetyki, co dziesiąta osoba decyduje się na wymarzoną wycieczkę. Prezentów jednak wcale nie trzeba kupować – wystarczy sprytnie robić zakupy z kartą PAYBACK w portfelu lub w aplikacji, a potem wymienić zgromadzone punkty na wymarzone nagrody – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF