...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Adrian Kostrzebski: Chcemy udowodnić że ESL Mistrzostwa Polski to najlepsza krajowa liga

Rozmawiam z Adrianem Kostrzebskim o marketingowych i biznesowych aspektach związanych z jedną najważniejszych lig Counter-Strike w Polsce.

Trwa kolejna edycja ESL Mistrzostw Polski. Rozgrywki rozpoczęły się 7 wrzesnia, a aktualnie po czterech kolejkach liderem jest Wisła All In! Games Kraków, przed Illuminar Gaming. Obrońcy tytułu – x-kom AGO, zajmuja aktualnie 5te miejsce.

Jakie są cele ESL na tę edycję ESL MP z punktu widzenia marketingu i biznesu? 

Adrian Kostrzebski: Cel zawsze jest ten sam – chcemy udowodnić że ESL Mistrzostwa Polski to najlepsza krajowa liga, stojąca na najwyższym poziomie rozgrywkowym jak również organizacyjnym. Po każdym sezonie staramy się wyciągać wnioski co można zrobić jeszcze lepiej, jeszcze wygodniej dla widza czy gracza. W przypadku ostatnich finałów rozgrywanych offline (Jesień 2019) zawodnicy uznali nasze finały za najlepiej zorganizowany kiedykolwiek turniej w Polsce. To bardzo cieszy i mobilizuje do dalszej pracy.

Jaki jest profil widza tych rozgrywek?

Adrian Kostrzebski: Nasz widz to przede wszystkim mężczyźni, w wieku między 18-25 lat, z dużych miast. Jednak widzimy tendencje wzrostowe zarówno w innych kategoriach wiekowych (25+) oraz płci. Coraz więcej kobiet interesuje się e-sportem – zarówno w roli kibica jak również uczestnika turnieju.

Czy trudno jest przekonać marki do współpracy w czasach COVIDu? Jaką największa wartość daje im obecność przy ESL MP?

Adrian Kostrzebski: Widać zmianę w zachowaniu marek jeśli chodzi o podejście do niestandardowych form marketingu, a takim jest ciągle partnerstwo turniejów e-sportowych. Jednak są firmy, które w aktualnej sytuacji chcą inwestować w ten rodzaj reklamy, widząc jakie wzrosty notują transmisje z rozgrywek jak również liczba zawodników biorących w nich udział. Mamy to szczęście, że mamy wielu partnerów z którymi działamy od wielu lat (np. Red Bull, NTT, Miasto Katowice), ale również pojawiają się zupełnie nowe podmioty (np. Tidal, Xioami, Betclic).

W jaki sposób będą wyglądać same rozgrywki ESL MP w erze pandemii. Czy jakieś mecze będą odbywały się w formule offline?

Adrian Kostrzebski: Pierwszy sezon ESL Mistrzostw Polski w 2020 roku był pełni rozegrany internetowo. Nie przeszkodziło nam to w realizacji naszych założeń, zwłaszcza na płaszczyźnie transmisji telewizyjnej. Realizowaliśmy sygnał, który oprócz dostępności w tradycyjnych serwisach streamingowych (Twitch / YouTube) był dystrybuowany również na antenie Polsat Games. W kontekście aktualnego sezonu ESL Mistrzostw Polski pierwszy i drugi etap (faza zasadnicza oraz play-off) na pewno będzie realizowany online – tak jak miało to miejsce w przeszłości. Nie ukrywam, że naszym celem jest zobaczyć na koniec listopada, najlepszych polskich zawodników na żywo w naszym studio telewizyjnym w Katowicach jednak o tym będziemy decydować później, oczywiście z uwzględnieniem sytuacji w kraju i woli samych graczy.

Pytanie ogólne. Czy po sukcesach K1CK i Rogue AGO w poprzedniej edycji EU Masters, i po niedawnym awansie x-kom AGO do ESL Pro League możemy stwierdzić, że polskie drużyny odrobiły lekcje i rozwijają się w dobrym kierunku?

Za wcześnie by ogłosić sukces polskich drużyn, ale na pewno widać pozytywną zmianę w ich funkcjonowaniu. Na pewno sukcesy wymienione wyżej pozwolą na dodatkową promocję, zainteresowanie nowych osób czy przekonanie niedowiarków do swojej marki. Dużo pracy przed drużynami, ale wierzę iż są mocno zmobilizowane do działania i na efekty tych sukcesów nie będziemy musieli długo czekać.

Jak wygląda aktualny rozwój gier mobilnych vs esport. Czy w ESL MP zobaczymy wkrótce jakiś mobilny tytuł?

Jest zbyt dużo czynników warunkujących czy dana gra pojawi się w ramach ESL Mistrzostw Polski. Nie chcemy dopuścić do sytuacji gdzie w najbardziej prestiżowych rozgrywkach w Polsce, będzie brała udział jedynie cząstka graczy. Nie jest jednak tajemnicą iż pracujmy nad włączeniem gry mobilnej do naszej puli.

 

 

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana