Badania reklamy prasowej w skali ogólnopolskiej

Dzięki opracowaniu badań reklamy prasowej przy zastosowaniu eyetrackera, czyli urządzenia do mierzenia ruchu gałek ocznych czytelnika, poszerzono zakres danych w raportach dostępnych w ofercie. Obecnie, poza danymi dotyczącymi czytelnictwa i sprzedaży prasy, zbierane są bardzo szczegółowe informacje na temat reakcji czytelnika na reklamę prasową i jego zaangażowania w materiały reklamowe. Okazało się, że reklama prasowa nie tylko jest mierzalna, ale także osiąga świetne efekty jeżeli chodzi o przyciąganie uwagi czytelnika!

ZAPLANUJ WŁASNĄ KAMPANIĘ REKLAMOWĄ W PRASIE!

Poniżej przedstawione są wyniki badań reklamy prasowej dla grupy docelowej Polaków w wieku od 15 do 75 lat, czyli z perspektywy marketingowej dla całej populacji kraju. Jest to grupa licząca 30 136 052 osoby. Dane dotyczą jednej emisji w każdym tytule, co oznacza że uwzględnione są dane dla jednego wydania przy danym piśmie. Poniżej prezentujemy nie tylko wyniki badań PBC, ale także instrukcję krok po kroku, na temat tego, jak odczytywać poszczególne wskaźniki i samodzielne opracować profesjonalny mediaplan dla kampanii reklamowych w prasie.

REKLAMA W MAGAZYNACH

1. Sprawdź zasięg reklamy!

Wskaźnik AdReach pozwala sprawdzić ogólny zasięg reklamy, ponieważ odnosi się do średniej liczby osób, które zobaczą materiał reklamowy w piśmie.
AdReach (zasięg reklamy) określa procent lub liczbę osób w grupie docelowej, które realnie widziały reklamę w piśmie. Obliczany jest jako zasięg wydania modelowany sprzedażą egzemplarzową i zauważalnością reklamy prasowej.
1575-adreach
źródło: PBC

2. Zmierz efektywność reklamy!

AdExposure i AdExposure Time to dwa wskaźniki, dzięki którym sprawdzisz, jak czytelnik zareagował na reklamę prasową. Dzięki badaniom ruchu gałek ocznych respondentów możemy podać konkretne dane dotyczące tego, jak długo czytelnik patrzył na reklamę, oraz ile razy powracał do niej wzrokiem.

AdExposure (ekspozycja reklamy) to liczba kontaktów statystycznego czytelnika z jedną reklamą w tytule podczas całego życia wydania pisma, przy uwzględnieniu wielu kontaktów czytelnika z wydaniem. Czytelnik statystycznie sięga po jedno wydanie pisma więcej niż raz, a więc zwiększa to liczbę kontaktów z reklamą. Obliczany jest poprzez iloczyn: liczby kontaktów z wydaniem  x liczby kontaktów z reklamą. AdExposure jako liczba realnych kontaktów jest miarą uwagi, ponieważ badaniom podlega kontakt wzrokowy respondenta z reklamą a nie liczba jej wyświetleń.

AdExposureTime (czas ekspozycji reklamy) określa ile sekund statystyczny czytelnik spędził na jednej reklamie w piśmie podczas całego życia wydania pisma, przy uwzględnieniu wielu kontaktów czytelnika z wydaniem. Jest to iloczyn: czasu kontaktu z reklamą x liczby kontaktów z wydaniem x liczby kontaktów z reklamą. AdExposureTime jest miarą skupienia: im dłuższy jest czas kontaktu wzrokowego z reklamą, tym większa szansa na zapamiętanie jej elementów i zrozumienie komunikatu reklamowego.

1575-adexposure-1
źródło: PBC

3. Zweryfikuj skuteczność kampanii.

W celu zweryfikowania efektywności całej kampanii reklamowej w prasie należy posłużyć się wskaźnikiem realGrossImpression, dzięki któremu dowiesz się, jaka była suma wszystkich kontaktów z reklamą (pamiętaj, że 1 czytelnik prasy = wiele kontaktów z reklamą!).
O ile wskaźnik adReach odnosił się do liczby osób, które zobaczą reklamę, a wskaźnik adExposure określał liczbę kontaktów jednego czytelnika z reklamą, o tyle nasz ostatni wskaźnik – realGross Impression – określa wszystkie kontakty z reklamą prasową  wszystkich czytelników podczas wszystkich powrotów do jednego wydania pisma. Dlatego jest to wskaźnik używany przy mierzeniu skuteczności całej kampanii reklamowej, jako miara jej intensywności.

RealGrossImpression to suma wysokiej jakości kontaktów z reklamą prasową uzyskana podczas całej kampanii reklamowej. „Real” oznacza, że jeden kontakt z jedną reklamą to średnio 2/3 sekundy. Tyle czasu potrzeba, aby czytelnik mógł świadomie zapoznać się z materiałem reklamowym. Obliczany jest jako iloczyn zasięgu wydania pisma, zauważalności reklamy, liczby realnych kontaktów statystycznego czytelnika z jedną reklamą w piśmie (adExposure) oraz liczby emisji reklamy. RealGrossImpression to miara intensywności kampanii reklamowej.

1575-rgi
źródło: PBC
MagazynyadReach (l)adExposureadExposureTime (s)realGross Impression
Tele Tydzień1 452 074201239 786 850
Życie na Gorąco756 53412714 313 149
Angora736 62813813 011 745
Chwila dla Ciebie617 98114811 985 153
To & Owo498 045221314 529 439
Przyjaciółka485 6221387 817 761
Z Życia Wzięte375 1151286 008 766
Twój Styl369 4841066 071 617
Gość Niedzielny357 1921696 127 578
Tele Świat322 41722138 900 262
Polityka318 1281375 673 884
Poradnik Domowy315 0051384 794 216
Twoje Imperium295 7861485 720 530
Kobieta i Życie290 7611174 295 062
Świat Seriali283 4821384 443 910
Claudia282 3421485 209 554
Newsweek274 4901275 043 282
Party Życie Gwiazd274 1031274 339 236
100 Rad271 9621493 874 832
Dobre Rady260 3131384 376 571
*Źródło: Polskie Badania Czytelnictwa, Zaangażowanie w reklamę, TG: osoby w wieku 15-75 lat, N=28 449; XII’19-XI’20.

 

Reklama w dziennikach- GRUPA DOCELOWA: WSZYSCY POLACY W WIEKU 15-75 LAT

1575-adreach2
źródło: PBC
W przypadku dzienników proces tworzenia mediaplanu dla reklam prasowych wygląda analogicznie do magazynów. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę, że w analizach uwzględnione jest tylko 1 wydanie pisma, czyli dla dzienników będzie to jeden dzień tygodnia. Dlaczego w danych dla dzienników dni tygodnia się różnią i nie porównujemy np. tylko piątków? W analizach uwzględnione są te wydania, które w przypadku danego tytułu prasowego są najbardziej rozbudowane. Dzień publikacji tego rodzaju wydania różni się w zależności od tematyki i specyfiki danego dziennika.

 

DziennikiadReach (l)adExposureadExposureTime (s)realGross Impression
Fakt Czwartek967 9339611 609 290
Super Express Piątek628 976968 410 539
Gazeta Wyborcza Piątek566 884867 240 902
Nasze Miasto Czwartek172 574863 096 316
Dziennik Zachodni Piątek149 352963 885 174
Rzeczpospolita Piątek125 71075893 078
Dziennik Gazeta Prawna Piątek113 17975851 671
Echo Dnia Piątek101 050962 479 106
Dziennik Bałtycki Piątek94 701752 043 009
Express Ilustrowany Piątek94 1301172 832 098
Dziennik Łódzki Piątek90 736851 625 515
Głos Wielkopolski Piątek84 275751 266 097
Gazeta Pomorska Piątek67 883851 030 003
Gazeta Lubuska Sobota66 8721071 311 515
Gazeta Krakowska Piątek65 953961 193 762
Przegląd Sportowy Poniedziałek60 430117795 600
Gazeta Wrocławska Piątek54 48996863 782
Głos-Dziennik Pomorza Piątek47 99996647 633
Dziennik Polski Piątek47 667107984 219
Express Bydgoski Piątek37 70385614 657

 


Źródło: PBC

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej