Budowanie obecności marki w internecie

Wobec powszechności dostępu do internetu i dokonywania zakupów online obecność marki w sieci staje się nie tylko koniecznością, lecz przede wszystkim szansą na sukces biznesowy. Jak skutecznie budować taką obecność w sieci?

Internet stał się nie tylko skutecznym kanałem budowania wizerunku marki. Pozwala on również przełożyć obecność w sieci na realizację celów biznesowych. Jednak z jednej strony należy się liczyć z koniecznością podjęcia kompleksowych działań marketingowych, które wypromują markę, a z drugiej – z ogromną konkurencją.

Nic dziwnego, że w tym kanale drzemie ogromny potencjał – według danych GUS w Polsce w 2015 roku dostęp do internetu posiadało 75,8% gospodarstw domowych. Warto zauważyć, że w tym samym czasie 65,4% polskich firm było obecnych w sieci i posiadało własną stronę WWW, a 60,3% z nich prezentowało w internecie swoje produkty i usługi. 34,6% dużych firm, 18,6% średnich i 9,8% małych otrzymywało zamówienia online. Obecność w internecie stała się ważna dla odniesienia sukcesu biznesowego marek i dla budowania ich silnej pozycji na rynku. Widać to chociażby po wciąż dynamicznie rozwijającym się rynku e-commerce w Polsce. Firma analityczna PMR prognozuje, że wartość e-handlu wzrośnie w 2015 roku o 15,4% w ujęciu rocznym i na koniec br. osiągnie poziom 31,8 mld zł. Obecnie jest to 5% wartości handlu detalicznego w Polsce, ale PMR prognozuje, że do 2020 r. udział ten wzrośnie do 10%.

Te wszystkie dane pokazują, że obecność marki w internecie staje się wręcz koniecznością. Jednak by odnieść sukces w sieci, należy przygotować odpowiednią strategię budowania świadomości marki wśród klientów. Najłatwiej zrobić to, korzystając ze wsparcia specjalistów, takich jak agencja SEM Performics, co nie znaczy, że nie można realizować działań marketingowych we własnym zakresie. Wymaga to jednak zdobycia odpowiedniej wiedzy i może wiązać się z dłuższym oczekiwaniem na efekty. Na co warto zwrócić uwagę, budując obecność marki w internecie?

Strategia SEO

Sukces biznesowy w sieci wymaga działań kompleksowych na wielu poziomach. Pomijając już fakt, że wszystko musi mieć swój początek w dobrze opracowanym pomyśle i rzetelnie dopracowanym biznesplanie, obecność w internecie wymaga przygotowania odpowiedniej dla danego przedsięwzięcia biznesowego strony WWW, a potem jej wypozycjonowania. Tak naprawdę wiąże się to z ułożeniem kompleksowej strategii SEM, która będzie obejmowała nie tylko działania SEO, lecz także na przykład obecność w mediach społecznościowych, sieciach kontekstowych, Google AdWords, a także wykorzystanie potencjału content marketingu.

Wysoka pozycja w wynikach organicznych Google ma kluczowe znaczenie dla pozyskania ruchu na stronie WWW. Badania prowadzone przez firmy Enquiro i Eyetools wykazały, że pierwsze trzy pozycje w rankingu wyszukiwarki wzbudzają zainteresowanie u 100% użytkowników, ale już w link czwartej pozycji kliknie przeciętnie 85% internautów, a wynikiem z 10. pozycji zainteresuje nie więcej niż 20%. To pokazuje, że im niższa pozycja w wyszukiwarce Google, tym mniejszy ruch na stronie docelowej, a zatem mniejsze zainteresowanie potencjalnych klientów daną marką.

Potencjał content marketingu

Niewątpliwie coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych i w budowaniu obecności marki w sieci odgrywa marketing treści. Wykorzystuje go już 90% marketerów na świecie, bez względu na to, czy działają w segmencie B2B czy w B2C. Content marketing polega na przygotowywaniu i dystrybuowaniu wartościowych treści, które nie tylko dostarczają odbiorcom przydatnych informacji i rozwiązują ich problemy, ale także skupiają wokół marki społeczność i angażują ją. Badania pokazują, że użytkownicy internetu dzielą się codziennie około 30 milionami treści, które uważają za interesujące.

Potencjał content marketingu docenia coraz więcej osób, a nawet samo Google otwarcie przyznaje, że wspiera wartościowy content i promuje go w wynikach swojej wyszukiwarki. Celem kampanii z wykorzystaniem marketingu treści może być właśnie budowanie świadomości marki i jej pozycji jako eksperta w określonej dziedzinie, pozyskiwanie zwolenników marki, ale również zwiększenie ruchu, wzrost lojalności, a w konsekwencji – transformacja użytkownika w klienta i monetyzacja działań.

Możliwości social media

 

O konieczności obecności marki w mediach społecznościowych nie trzeba dziś chyba nikogo przekonywać. Firmy działające w internecie mają coraz większą świadomość możliwości, jakie daje im aktywność na portalach społecznościowych. Media te stają się coraz powszechniej stosowanymi narzędziami w biznesie, głównie w celach marketingowych, ale również we współpracy z partnerami biznesowymi. W social media obecnych jest 49,4% dużych przedsiębiorstw, 31,1% średnich i 19,7% małych.

Obecność marki w mediach społecznościowych wymaga również opracowania odpowiedniej strategii marketingowej, żeby uniknąć chaotycznych działań, które nie przyniosą niczego pozytywnego dla brandu. Strategia musi jasno definiować cele kampanii i grupę docelową, a także określać spójność działań marketingowych w social media. Warto również pamiętać, że portale społecznościowe to nie tylko Facebook.

Budowanie obecności i silnej pozycji marki w internecie to proces, który wymaga czasu i konsekwentnych działań. Przyjęta strategia powinna łączyć w sobie różne przedsięwzięcia marketingowe, które w rezultacie złożą się na sukces biznesowy i na nawiązanie silnej relacji z konsumentem. Przez wiele osób rynek e-commerce jest postrzegany jako przyszłość detalicznego handlu oraz sposób na działanie biznesowe o zasięgu globalnym. Firmy i marki, których zabraknie w sieci, wkrótce mogą mieć również problem z utrzymaniem się na rynku offline.

::

Fot. Shutterstock

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF