Performance marketing, czyli płacimy za efekty
Performance marketing, czyli marketing efektywnościowy, to taki model reklamy stosowanej w internecie, w którym klient zamawia i otrzymuje konkretny efekt działań promocyjnych.
W performance marketingu najważniejszy jest efekt. Zazwyczaj jest on wyrażany w oczekiwanych zachowaniach odbiorców, do których jest kierowana reklama internetowa. Ten rodzaj marketingu buduje również wizerunek marki, ale jest przede wszystkim nastawiony na osiągnięcie dobrych wyników w krótkim czasie.
Nazywa się go także marketingiem statystycznym, bo daje dokładne i mierzalne dane, jak konsumenci zachowali się po zetknięciu z reklamą – ilu z nich kliknęło w link reklamowy, ilu weszło na stronę i obejrzało produkt, a ilu go kupiło. Widzimy też statystykę odrzuceń, co pozwala planować w przyszłości jeszcze lepsze kampanie.
Narzędzia performance marketingu i formy rozliczeń
Do dyspozycji performance marketerów jest wiele narzędzi, które sprawiają, że reklama w sieci jest coraz bardziej skuteczna. Przedstawiamy najważniejsze z nich:
- display – to głównie bannery internetowe, które pojawiają się w serwisach;
- sieci afiliacyjne – inaczej programy partnerskie, czyli promowanie usług różnych firm na przykład na blogach;
- mailing – to po prostu wysyłanie maili z treściami przygotowanymi dla konkretnej marki. Coraz częściej w mailingu konsumenci dostają wysokiej jakości treść o charakterze content marketingowym, którą mogą czytać nawet jak magazyn;
- SMM (social media marketing) – czyli obecnie bardzo popularne działania w mediach społecznościowych;
- kampanie SEM – to przede wszystkim praca z Google AdWords i umieszczanie linków sponsorowanych.
Rozliczając działania związane z marketingiem efektywnościowym, klient ma do dyspozycji różne formy:
- CPC (Cost Per Click) – płaci za każde kliknięcie w reklamę niezależnie od efektów zakupowych;
- CPC (Cost Per Call) – płaci za każde połączenie wykonane przez call center;
- CPL (Cost Per Lead) – płaci za każdą osobę, którą agencja namówiła na przykład do rejestracji w serwisie lub zapisania się do newslettera;
- CPA (Cost Per Action) – płaci za konkretną akcję, którą wykonała agencja, jak na przykład zostawienie przez potencjalnego klienta swojego adresu e-mail w bazie lub wysłanie oferty do odbiorcy, wypełnienie formularza;
- CPO (Cost Per Order) – płaci za złożenie konkretnego zamówienia;
- CPS (Cost Per Sale) – płaci prowizję za każdą sprzedaż dokonaną pod wpływem reklamy.
Performance marketing to cały świat internetu
Warto inwestować w performance marketing, bo daje jasne wyniki i wiemy, za co płacimy, ale złożoność dostępnych narzędzi i form rozliczeniowych oraz dynamika branży sprawiają, że do jego wdrażania najlepiej zatrudnić profesjonalistów. Agencje performance marketingowe, jak np. Accado, skupiają się na narzędziach i działaniach, które w konkretnym momencie przynoszą klientom maksymalny zysk z reklamy w internecie. Klient może na bieżąco kontrolować wyniki kampanii i obserwować rozwój swojej marki.
::
Fot. Shutterstock