Chwila po Cannes

W zeszłą niedzielę zakończył się 61 festiwal Cannes Lions. Według relacji organizatorów był to największy do tej pory festiwal, z największą liczba uczestników i zgłoszeń.
Tegoroczny festiwal okazał się również owocny dla Polski. Niestety tym razem nie udało się zdobć złota, ale wracamy z trzema statuetkami. W kategorii PR: srebrny Lew dla Ogilvy & Mather Warszawa za kampanię na rzecz czystości języka polskiego “Język polski jest ĄĘ” dla Rady Języka Polskiego PAN oraz Brąz dla Cheil Polska za kampanię “Bardzo Dobre Maniery” na rzeczy PCK; oraz w kategorii Media: srebrny ponownie za „Bardzo Dobre Maniery” dla Cheil Polska.
Tym razem Cannes jak zwykle zafundowało masę atrakcji, nie wspominając o gwarantowanej pogodzie i zapierających widoków Lazurowego Wybrzeża. W tym roku na scanach pałacu festiwalowego gościły takie tuzy jak: Bono, który również odebrał Lion Heart za działalność charytatywną na rzecz Aids, David Hasselhoff, David Droga czy magik Dynamo. Nie zawiedli też giganci z Doliny Krzemowej i w tym roku roku również powstała ciesząca się niezmienną sławą plaża Google – Creative Sandbox, gdzie można było uczestniczyć w wykładach, drukować autorskie t-shirty, miksować koktajle owocowe czy wyżyć się w kąciku Lego. Atrakcje również zapewniał Spotify we własnym pawilonie oraz wiele przedstawicieli domów mediowych.
Według mojej skromnej opinii w tegorocznym Cannes zabrakło prac przełomowych tak, jak to było w poprzednich latach. Oczywiście, poziom był bardzo wysoki i wszystkie nagrodzone prace mogą służyć jako inspiracje na nadchodzący rok, jednak spodziewałem się mocniejszego nacisku na nowe technologie. W tym roku w ramach Innovation Lions zostały nagrodzone takie prace, jak wirtualny asystent sprzedaży w salonach Fiata – słuchawko-kamera umieszczana na głowie sprzedawcy, umożliwiająca odbycie wycieczki do salonu i doświadczenie jazdy próbnej, nie wstając sprzed ekranu monitora. Kolejną nagrodą była rakieta tenisowa, która potrafi ocenić położenie piłki w momencie odbicia i na bieżąco korygować technikę poprzez informację zwrotną oraz wirtaulny drogowskaz, który na żywo odpowiada na zapytania użytkowników i wskazuje szukane miejsca. W tej kategorii Grand Prix otrzymał monumentalny projekt stworzony na Olimpaidę w Sochi – Megafaces. Był to projekt, który dzięki wysokiej przepustowości internetu LTE analizował twarze uczestników, którzy zdecydowali się wejść do białego kontenera i następnie tworzył ich ogromna makietę 3D w postaci wysuwanych punktów.