Co czwarty internauta na świecie zaopatruje swoją lodówkę online

77

W sieci jesteśmy w stanie kupić prawie wszystko, nie wszystko jednak chcieliśmy w nim dotąd kupować. Żywność online – zarówno pakowana, jak i świeża – to ostatni bastion do zdobycia w e-commerce. Po produkty z tej kategorii sięgają najbardziej doświadczeni konsumenci. Obecnie ich grono dynamicznie rośnie. Coraz chętniej bowiem robimy codzienne zakupy mimochodem – jadąc do pracy, czy wieczorem z domu, spędzając czas z rodziną.

Już 26% internautów na świecie kupuje świeże artykuły spożywcze online, w Polsce robi to 16% użytkowników Internetu, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej. Sprzedaż żywności w sieci rośnie – w ciągu ostatnich 2 lat światowy rynek zwiększył się o 15%. Jest to obecnie jedna z tych kategorii produktów, które notują największy wzrost aktywności w handlu elektronicznym, zaraz po zamawianiu jedzenia na wynos, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży w całej branży FMCG o około 70 mld USD.

Co kupujemy

Polacy najchętniej zamawiają w sklepach internetowych napoje, alkohol, pieczywo, warzywa i owoce, a także produkty ekologiczne. Jednym z powodów robienia pierwszych e-zakupów – poza ciekawością – jest potrzeba nabycia artykułów niedostępnych w innych miejscach. Szeroki asortyment jest też głównym czynnikiem motywującym do robienia zakupów online dla prawie połowy e-konsumentów. Kolejne to oszczędność czasu i pieniędzy, a także wygoda – możliwość porównywania produktów na stronie sklepu czy dostawa prosto do domu w ustalonym terminie. Artykuły spożywcze zamawiamy w Internecie najczęściej 1-2 razy w miesiącu.

Sklepy online są lepsze?

Choć znaczna część konsumentów nadal woli kupować w tradycyjnych sklepach u sprawdzonych dostawców, gdzie własnoręcznie wybierają towar, to sprzedaż internetową coraz trudniej jest lekceważyć. E-zakupy robimy z dowolnego miejsca, w dogodnym dla siebie czasie. Wystarczy kilka minut, by wypełnić koszyk artykułami, zwłaszcza gdy kupujemy regularnie te same produkty – ułatwieniem są bowiem zapisane listy zakupowe, które zwalniają nas z obowiązku pamiętania o wszystkim i pozwalają rozsądnie gospodarować budżetem domowym. Niektóre sklepy oferują też możliwość dodania do koszyka kolejnych artykułów, już po dokonaniu przez nas zapłaty.

Wśród rozwiązań, których klienci wyraźnie oczekują, jest podpowiadanie produktów niezbędnych do przygotowania konkretnych potraw – lub odwrotnie – pokazanie, co możemy przyrządzić z zakupionych artykułów. Duże znaczenie ma również ich dostępność w sklepie lub proponowanie podobnych, jeśli te wybrane przez nas są niedostępne na magazynie. Coraz ważniejsza jest także możliwość kupowania wielokanałowo – co trzeci klient robi zakupy spożywcze, korzystając ze smartfona.

Co przyniesie technologia

Nowe technologie sprawiają, że codzienne zakupy stają się łatwiejsze i przyjemniejsze. Obecnie możemy już stworzyć listę produktów, dyktując ją asystentowi głosowemu, który zamówi wybrane przez nas artykuły w sklepie. W Polsce jednak wciąż czekamy na wprowadzenie rozwiązań, które umożliwiłyby zrobienie głosowych zakupów spożywczych. Za to w Chinach, które są liderem na rynku żywności online, wprowadzono smart lodówki, które monitorują jej zawartość i kontrolują stan produktów – przypominają o kończących się datach ważności, czy informują o konieczności zakupienia brakujących. Jeśli dodamy do tego możliwość dokonywania płatności, nasza smart lodówka niedługo sama będzie mogła nie tylko zrobić za nas zakupy, ale jeszcze za nie zapłacić. Inną opcją dostarczenia świeżych produktów jest wykorzystanie lodówkomatów, czyli odpowiedników paczkomatów, ale przystosowanych do przechowywania jedzenia w niskiej temperaturze. Takie rozwiązanie testowane jest w Polsce.

Sklepy sprzedające żywność online cieszą się coraz większym zaufaniem wśród konsumentów. Musiały jednak wykonać niemałą pracę, aby logistycznie sprostać zadaniu, czyli odpowiednio przechowywać i dostarczać na czas produkty z krótkim terminem ważności. Możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań mocno wpłynęła na podniesienie jakości usług, jednak nadal prawie połowa konsumentów twierdzi, że czynnikiem, który zachęciłby ich do zakupów online jest gwarancja zwrotu pieniędzy – wyjaśnia Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.