Czy Polacy słuchają podcastów?

Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem. Storytel Polska zamierza to zmienić.

Nikt do tej pory nie badał zjawiska podcastów w Polsce. Dlatego wyniki pierwszego takiego badania* warto porównać z zachodnimi trendami. Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska w październiku tego roku znajomość samego terminu „podcast” zadeklarowała niespełna połowa internautów w wieku 19-49 (45%). W USA w 2018 roku świadomość zjawiska jest już znacznie większa (63% w 2018r. vs 45% w 2011 r., The Podcast Consumer 2018, Edison Research).

Co piąty polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że  użytkownicy podcastów to w Polsce dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych podcastów słucha już co czwarty Amerykanin w wieku 12+ (73 mln według danych Edison Research).

Podcasty po  polsku

Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. Może dotyczyć rozwoju osobistego, sportu, dzielenia się wiedzą w zakresie prowadzenia biznesu, wychowania dzieci czy nauki języka. W tematyce nie ma ograniczeń. Według Wikipedii początki podcastingu sięgają 2000 roku, a w Polsce zjawisko pojawiło się w roku 2005.
Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że dziś w Polsce podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%). Po podcasty sięgają częściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 19-29 (wśród nich już co czwarty internauta deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów). Podcasty  są bardziej popularne także wśród mieszkańców dużych i średnich miast.

Podcasty w Storytel

Podcasty to nowy format, który już wkrótce będzie dostępny dla użytkowników aplikacji Storytel, obok kilkudziesięciu tysięcy audiobooków i ebooków w języku polskim i angielskim oraz kilkudziesięciu seriali audio.

Podcasty Storytel to cykl audycji o rożnej tematyce. Od politycznych rozmów Witolda Jurasza, przez kulturalne wywiady Kamila Śmiałkowskiego i lifestylowe rozmowy Samar Khanafer i Michała Rejenta, aż po rozwój osobisty z Jakubem Bączkiem, podcast podróżniczy Sławka Makaruka i kobiecy głos grupy Gerlsy. Uruchomimy na początek 10 podcastów, ale na tym nie poprzestaniemy. Badamy rynek i potrzeby konsumentów. Stawiamy na nową jakość i budowanie rozpoznawalności kategorii podcastów w Polsce. Wierzymy, że ta krótsza forma trafi do nowych odbiorców, którzy docenią możliwość streamingu różnych formatów audio w jednej aplikacji. – mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF