Dyrektor ds. szczęścia brzmi śmiesznie? W korporacjach to ważne stanowisko!

1 273

Chief Happiness Officer to nowe stanowisko z tak zwanego poziomu c-level. Pomimo, że jego polskie tłumaczenie brzmi jak żywcem wyjęte z bajki dla dzieci, to może mieć kluczowy wpływ na efektywność pracy i końcowy sukces organizacji. Dlaczego o CHO zaczęło być głośno właśnie teraz? Oczywiście z powodu pandemii Covid-19 i wyzwań, jakie spadły nieoczekiwanie na pracodawców.


Firmy stanęły przed ogromnym wyzwaniem zadbania o swoich pracowników oraz ich dobrostan psychiczny. W ramach zwalczania skutków pandemii rozpoczęły szereg działań, które były do nich skierowane. Poniżej możesz przeczytać, jak szerokie i kompleksowe działania w tej kwestie podjął w Polsce PKN ORLEN.

Chociaż w obliczu pandemii koronawirusa przestrzeganie obostrzeń sanitarno-epidemiologicznych  nabrało wartości większej niż kiedykolwiek, nie powinniśmy zapominać
o zdrowiu psychicznym pracowników. Dbanie o dobrostan pracowników w miejscu pracy
ma bardzo duże znaczenie. Od niego zależy powodzenie we wszystkich sferach życia pracownika – nie ma lepszej inwestycji. Badania psychologii pozytywnej pokazują, że ludzie, którzy odczuwają szczęście w pracy, są bardziej produktywni, a relacje wewnątrz firmy rozwijają się pomyślnie.

PKN ORLEN jako firma mająca świadomość, że siła sukcesu zależy od wielu czynników,
a przede wszystkim od zaangażowania, lojalności, poczucia zadowolenia świadczących w niej pracę ludzi, oferuje szereg rozwiązań well-beingowych, których celem jest poprawa samopoczucia pracownika. W trosce o dobrostan naszych pracowników i członków ich rodzin zapewniamy bezpłatne i anonimowe wsparcie psychologiczne w miejscy pracy w ramach funkcjonującej w strukturze firmy Pracowni Psychologii Pracy. W związku z sytuacją pandemii dodatkowo w ramach wsparcia zdrowia psychicznego naszych pracowników uruchomiliśmy dyżur psychologa (telefoniczny i/lub on-line). Wiemy, że wychodzenie naprzeciw potrzebom pracowników wpływa jednocześnie na budowanie „szczęścia” w miejscu pracy i „szczęścia” pracownika. Poza tym apelujemy o wzajemną troskę, wspieranie się i budowanie wzajemnej siły opartej na zaufaniu i optymizmie.

Staramy się po prostu być z naszymi pracownikami, zapewniając ich o tym, że są dla nas ważni. Dzięki temu budujemy relacje, w której fundamentem jest zaufanie do przełożonego, czy HR-owca, bo wiemy, że tylko wtedy pracownicy otwarcie zakomunikują swoje potrzeby. Jeżeli zaś uda nam się zaspokoić te potrzeby, to przełoży się to na budowanie poczucia bezpieczeństwa
i motywacji pracowników.

Anna Lewandowska-Romanowska, Dyrektor Biura Zarządzania Relacjami Społecznymi, PKN ORLEN

Wszelkie działania jak te opisane powyżej wymagały zaangażowania dodatkowych zasobów ludzkich. Wpłynęło to na wzrost popularności nowych stanowisk w firmach zajmujących się szczęściem pracowników, w tym stanowiska Chief Happiness Officera.

Aby lepiej przedstawić Ci to stanowisko, postanowiliśmy zapytać specjalistów z branży employer brandingowej i HR o zakres obowiązków na wyżej wymienionym stanowisku oraz potrzebne umiejętności i kursy.

Jak należy rozumieć rolę CHO w firmie?

Zdecydowanie jest to osoba, której praca nie kończy się na zorganizowaniu “owocowych czwartków” w firmie.  Z wypowiedzi naszych ekspertów jasno wynika, że Chief Happiness Officer to osoba stanowiąca pomost pomiędzy szeregowym pracownikiem a kadrą zarządzającą. Istotne jest to, że taka osoba nie tylko przekazuje informacje, ale również ma moc sprawczą, którą realnie odczuwają zatrudnieni w firmie pracownicy.

chief happines officer

Aktualnie jednym z głównych wyzwań biznesowych jest stworzenie zaangażowanego
i lojalnego zespołu, który z pasją realizuje się
w swojej pracy. Dlatego stanowisko Chief Happiness Officera to nie utopijna wizja,
a poważna i bardzo potrzebna pozycja etatowa. Firmy potrzebują osób, które zadbają o utrzymanie odpowiedniego poziomu poczucia szczęścia wśród swoich pracowników. Przed menadżerem do spraw szczęścia stoi szereg wyzwań. Dbanie o relacje w firmie
i rozwój pracowników to podstawa. Doradztwo
w odkrywaniu ścieżek rozwoju, tworzenie przyjaznej i radosnej atmosfery, bycie partnerem oraz mediatorem w konfliktach,
ale przede wszystkim promowanie wartości firmy, które są spójne ze strategią i celem całej organizacji. Wszystko to sprawia, że pracownik czuje się częścią zespołu, odnajduje się w nim, wierzy w swoją pracę i z nią się utożsamia.

Michalina Jabłońska-Sprawnik, Chief Happiness Officer, Devire

Szczęście w pracy to pozytywne relacje i wymierne rezultaty. CHO kształtuje kulturę organizacyjną oraz kreuje takie środowisko pracy, w którym ludzie czują się dobrze, w pełni wykorzystują swoje talenty i przez to realizują cele biznesowe firmy. CHO może odpowiadać za zwiększanie zaangażowania, doskonałe doświadczenia pracowników, ich rozwój zawodowy, wspierające style zarządzania, dbałość o wellbeing i work-life balance. CHO najczęściej pracuje w zespole w strukturach HR lub jest samodzielnym doradcą dla zarządu.

Dagmara Just, Chief Happiness Officer, HR Project Manager w Credit Agricole Bank Polska S.A.

Co obecność Chief Happiness Officer może dać firmie? Jakie kompetencje powinna mieć osoba pracująca na takim stanowisku?

Stanowisko CHO może w przyszłości znacząco zmienić postrzeganie działów HR w firmach. Ciężar zostanie przeniesiony z poszukiwania i zatrudniania nowych pracowników na ich utrzymanie oraz dalszy rozwój. Ta druga droga na dłuższą metę przynosi firmie o wiele więcej korzyści, na co zwracają również uwagę nasi eksperci.

chief happines officer

Organizacje, w których pracownicy
są szczęśliwi, po prostu więcej zarabiają.
W takich firmach większa jest produktywność, innowacyjność, efektywniejsza współpraca, mniejsza rotacja
i absencja czy niższy poziom wypalenia zawodowego. Setki badań pokazują,
że te czynniki wpływają na świetne wyniki finansowe.

Dagmara Just, Chief Happiness Officer, HR Project Manager w Credit Agricole Bank Polska S.A.

To, czego nie może zabraknąć Chief Happiness Officerowi, to duże pokłady empatii, energii,  potrzeba wysokich kontaktów społecznych, umiejętność budowania relacji międzyludzkich
i chęć dawania. Można powiedzieć, że rola ta wymaga szerokiego wachlarza kompetencji
z różnych dziedzin. Istotne jest również zarządzanie, organizacja oraz doświadczenie biznesowe. Osoba na tym stanowisku ściśle współpracuje z zarządem, działami HR, ale przede wszystkim z ludźmi, którzy tworzą firmę, bo to właśnie oni stanowią najistotniejszy element układanki “pracoszczęścia”.

Nie istnieje jeden właściwy zakres obowiązków na stanowisku CHO. Wynika to z prostego faktu – nie ma gotowej recepty na szczęście. Każdy człowiek jest inny, każda organizacja, jej styl zarządzania i wartości są inne. Różnorodność potrzeb odczuwaniu szczęścia jest tak duża jak dużo mamy pracowników. W Polsce jesteśmy na etapie, kiedy rola, zadania, działania
w obszarze idei “Happieness at work”  dopiero się kształtują. Nietrudno zauważyć, że jest to trend, który dopiero raczkuje i upłynie jeszcze trochę czasu, zanim pracodawcy dostrzegą
i uwierzą,  że warto zainwestować w szczęście pracowników. Pamiętajmy jednak, że to dzięki wprowadzaniu w organizacji drobnych zmian i byciu uważnym na potrzeby pracownika, jako firma i pracodawca, możemy wiele zyskać.

Michalina Jabłońska-Sprawnik, Chief Happiness Officer, Devire

Czy na takie stanowisko jak CHO wymagane są kursy i odpowiednie przygotowanie?

Pomimo coraz częściej pojawiających się kursów i szkoleń przygotowujących do zawodu Chief Happiness Officera, ciężko jest nakreślić sztywną listę wymagań dotyczących tego stanowiska. Nie ulega jednak wątpliwości, że taka osoba musi łączyć kompetencje biznesowo-marketingowe z humanistycznymi (np. psychologia). Każdy pracownik jest inny i wymaga innego podejścia od strony CHO. Jednak na koniec dnia taki pracownik powinien przynieść firmie realną korzyść biznesową.

Poza cechami osobowości i charakterem, który wyróżnia osoby na stanowiskach happiness oficera z pewnością bardzo ważna jest wiedza z obszaru psychologii pozytywnej, która pokazuje jak odczuwanie szczęścia przekłada się na życie codzienne jak i biznes. Równolegle istotne jest zgłębienie wiedzy dotyczącej samego obszaru “Happiness at work,” które w Polsce można zdobyć dzięki szkoleniom i warsztatom. Pomocna będzie również wiedza z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. W ramach rozwoju warto sięgnąć do zagranicznych źródeł
w postaci książek, blogów i inspiracji światowych liderów “Happiness at work”.

Michalina Jabłońska-Sprawnik, Chief Happiness Officer, Devire

szczesliwi usmiechnieci pracownicy

CHO pracuje projektowo i procesowo, tworzy programy albo całe strategie stawiające
w centrum potrzeby ludzi i cele organizacji. Musi więc łączyć wiedzę psychologiczną
z biznesowym myśleniem. CHO jest łącznikiem między pracownikami, managerami,
a zarządem. Na to stanowisko konieczne są certyfikacje i doświadczenie zawodowe.

Dagmara Just, Chief Happiness Officer, HR Project Manager w Credit Agricole Bank Polska S.A.

Jeśli jesteś fanem seriali to polecam Ci serial “Billions” dostępny na HBO GO.  Jedną z głównych postaci jest Wendy Rhodes (grana przez Maggie Siff), która jest psychologiem w firmie. Zakres jej działań śmiało możemy podciągnąć pod stanowisko CHO. Jej wpływ na poszczególnych pracowników znacząco przekłada się na wyniki finansowe firmy, za co oczywiście jest odpowiednio wynagradzana 😉

::

WEŹ UDZIAŁ w unikatowym konkursie Dream Employer połączonym z licznymi publikacjami, webinarami oraz wywiadami na łamach BRIEF.PL w temacie HR i EB.

Już w poniedziałek przeczytasz studium przypadku nt. uruchomienia Pracowni Psychologii Pracy naszego partnera merytorycznego PKN ORLEN.


Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej