...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

E-commerce: kryteria sukcesu

Upodobania współczesnych konsumentów sprawiły, że zakupy przez Internet, które jeszcze niedawno były zaledwie uzupełnieniem dla tradycyjnych sklepów, dzisiaj są potężną siłą. Wpłynęła na to zarówno jakość obsługi i organizacja samych e-sklepów, jak i rozwój technologiczny, w tym powszechny dostęp do urządzeń mobilnych. Co składa się na sukces e-sprzedaży?

Większe wymagania

 

Wraz z profesjonalizacją rynku, systematycznie rosną również wymagania stawiane nowym podmiotom, które chcą na nim zaistnieć. – Poza technologią i dobrym produktem, konieczna jest doskonała organizacja logistyki, obsługi klienta oraz strategia budowania marki. Nie można również zapominać, że zmieniają się preferencje i zachowania konsumentów i firma, która nie będzie się rozwijać wraz z nowymi trendami bardzo szybko straci dystans do sprawnie działającej konkurencji – tłumaczy Paweł Paszkowski, Dyrektor Generalny w bdsklep.pl Sp. z o.o.

Logistyka

 

Jednym z fundamentów sukcesu jest dobra logistyka. Dotyczy to praktycznie każdej branży, ale na rynku e-commerce ten element nabiera szczególnego znaczenia. Dlatego warto poświęcić więcej uwagi na jej optymalizację – dokładne zaplanowanie schematu działania i dostosowanie do niego prowadzonych działań.

– Patrząc na to, w jakich obszarach obecnie sklepy internetowe zdobywają swoją przewagę konkurencyjną, to właśnie logistyka zdecydowanie wysuwa się na pierwszy plan. Na logistyce rzeczywiście można oszczędzać, natomiast wymaga to dobrej koordynacji wszystkich elementów, które się na nią składają – dodaje Paweł Paszkowski.

Magazynowy dylemat

 

Drugą istotną kwestią jest zasadność posiadania własnego, stacjonarnego magazynu. Wielu właścicieli nowych, ale także istniejących e-sklepów zadaje sobie pytanie, czy warto w niego inwestować, czy może jednak lepiej korzystać w tej materii z usług outsourcingowych. Jednoznacznej odpowiedzi nie ma, gdyż każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Skupiając się na korzyściach, największą z nich jest bez wątpienia możliwość kontroli jakości usług, jaką oferujemy naszym klientom.

Posiadanie własnego magazynu wpływa na skrócenie czasu dostawy. W przypadku sklepów, oferujących popularne produkty, ta kwestia nie pozostaje bez znaczenia i może mieć duży wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej. Oczywistym minusem takiego rozwiązania są koszty. Jeżeli więc sklep internetowy nie jest jeszcze zbyt rozwinięty i nie obsługuje ogromnej liczby zamówień, można zmniejszyć wydatki i zrezygnować z własnej powierzchni do składowania towarów. Są inne rozwiązania, np. wyspecjalizowane firmy, które z powodzeniem wyeliminują potrzebę posiadania magazynu, przy okazji zniwelują inne wady takie jak ograniczona skalowalność.

–Mimo wszystko outsourcing pozostawia tu pewien margines niepewności, czy paczka została spakowana z należytą starannością. Jest to bowiem element, który może całkowicie zmienić doświadczenie zakupowe klienta. Własny magazyn to również większa elastyczność, możliwość wdrażania zmian i testowania nowych rozwiązań. Budując poważny biznes ciągłe ulepszanie procesów jest koniecznością, a szybkie wprowadzanie optymalizacji decyduje o sukcesie. Minusem własnego magazynu jest też to, że w momencie nagłych wzrostów sprzedaży wyspecjalizowany partner logistyczny dużo szybciej jest w stanie zwiększyć zasoby, które obsłużą wysyłki – dodaje Paweł Paszkowski.

 Zgrany zespół

 

Kolejnym elementem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu jest sprawnie działający zespół, składający się z pracowników, którzy mają określone zadania i konkretne cele. Warto zwrócić uwagę na sprawną współpracę wszystkich  działów firmy, która prowadzi do zwiększenia poziomu satysfakcji klienta.  

::

Foto: Fotolia/ayax

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF