...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Esport i bukmacherzy – czy to dobrana para?

Esport i bukmacherka, to w Polsce mariaż raczej z krótkim stażem, ale jak się okazuje nie ma już w Polsce operatora, który nie zadbał o zakłady dla fanów sportów elektronicznych. Stanowią one coraz istotniejszy procent obrotów tych firm. Śmielej legalni operatorzy zakładów angażują się także w sponsoring cyber sportu. Jak powinna wyglądać taka współpraca? Jakie zakłady cieszą się największą popularnością? Jak lockdown wpłynął na trendy?

Pionierem we współpracy świata esportu i zakładów jest firma STS, która w 2014  roku wprowadziła pierwsze w Polsce zakłady na rozgrywki esportowe. Kilka lat później bukmacher zarządzany przez Mateusza Juroszka zdecydował się na wejście w sponsorowanie teamu Izako Boars, dedykowaną sekcję esportową na swojej platformie, czy odrębne kanały w social mediach. Przyszły także kolejne wsparcia sponsoringowe, a trend ten stał się naturalnym krokiem dla konkurencji.

Długofalowo współpraca to korzyść dla świata sportów elektronicznych nie tylko w kwestii wpływów ze sponsoringu. Liczy się także fakt że społeczność bukmacherska jest w Polsce liczebna i może teraz odnaleźć lub odnowić zainteresowania w świecie esportowego lifestylu.

Mariusz Rzeczkowski, ekspert portalu legalnibukmacherzy.pl

Przychody z zakładów na esport zwiększają się rok do roku, a niedawny okres lockdownu był wyjątkowym przykładem, że branża postąpiła słusznie inwestując swoje wysiłki w ten segment. Tradycyjny sport stanął całkowicie, więc zakłady esportowe stały się jedną z niewielu alternatyw. O konkrety postanowiliśmy zapytać także przedstawicieli polskich firm bukmacherskich.

 

Od początku roku, aż do czerwca, obrót na esporcie w naszej firmie stale rósł, co miesiąc o kilkanaście procent. W punkcie kulminacyjnym pandemii esport stanowił nawet 25% obrotów firmy. Czerwiec i lipiec to początek lekkich spadków, wywołany oczywiście powrotem piłkarskich rozgrywek. Jednak widać, że zainteresowanie w ciągu ostatniego roku globalnie mocno wzrosło, a także się utrzymało – przykładowo sierpień czy wrzesień to ok. 200-250% stawek sumarycznie względem miesięcy z początku roku 2020 i końcówki 2019.

Arkadiusz Ciołek, kierownik bukmacherów w firmie TOTALbet

Lockdown miał także duży wpływ na szerokość oferty bukmacherów jaką skierowali do fanów esportu, co powinno być znaczące dla utrzymania nowej grupy klientów na dłużej.

Z każdym kolejnym tygodniem marca rozszerzaliśmy ofertę o kolejne gry, turnieje, ligi. Powiększyliśmy również liczbę zakładów oferowanych do poszczególnych meczów esportowych. Wrzuciliśmy do oferty również rozgrywki esportowe w grach sportowych takich jak FIFA, PES, NHL 2k czy NBA 2k. W ofercie live rozszerzyliśmy zakłady do których posiadaliśmy również transmisje online czyli tzw. streamy.

Maciej Nowak, szef działu bukmacherów w firmie Fortuna online zakłady bukmacherskie

Wszystko wskazuje na to, że kolejne firmy bukmacherskie będą angażowały się nie tylko produktowo, ale także w projekty sponsoringowe i komunikacyjne związane z cyber sportem:

Obecnie jesteśmy na etapie analizowania tego, jaki jest najlepszy sposób dotarcia do grupy odbiorców esportu. Chcemy mieć pewność, jaki wpływ na sytuację mogą mieć nasze konkretne działania np. z obszaru sponsoringu. Oprócz tego, pozostaje szeroki wachlarz możliwości komunikacyjnych, które także rozważamy. Mocniejsze zaznaczenie pozycji Fortuny w obszarze esportu wydaje się być nieuniknione i wszystko wskazuje na to, że w roku 2021 nasza firma będzie mogła pochwalić się konkretnymi i skutecznymi działaniami na tym polu.

Leszek Haba, Head of Marketing w firmie Fortuna online zakłady bukmacherskie

Ważnym aspektem we współpracy środowiska esportowego z firmami bukmacherskimi jest czynnik edukacyjny, zarówno jeśli chodzi o ofertę i możliwości typowania wyników esportowych, a z drugiej strony zrozumienie esportu przez klientów firm bukmacherskich. Najlepszym przykładem jest tutaj Counter Strike: Global Offensive, (CS:GO) gra od lat pojawiająca się w ofercie firm bukmacherskich, którą dziś możemy porównać do piłki nożnej, jeśli chodzi o przychody firm bukmacherskich z esportu. Oczywiście duży potencjał mają też inne znane tytuły esportowe jak League of Legends czy Dota2. Przy okazji dobrym kierunkiem mogą być gry sportowe, które są zrozumiałe dla fanów sportu, a oferta w tym zakresie nie jest tak atrakcyjna jak w przypadku CS:GO.

Obszerne opracowanie na temat oferty zakładów na esport u poszczególnych bukmacherów oraz ranking marek można znaleźć w artykule o esporcie na portalu legalnibukmacherzy.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF