...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Esport w sportowych arenach i … na swoim!

Areny Esportowe

Wraz lawinowym wzrostem zainteresowania rozrywką elektroniczną nieodzownym było wkroczenie esportu do obiektów na co dzień wykorzystywanych przez sport tradycyjny i przemysł muzyczny.

Na salonach

Fani chcą mieć swoich idoli na wyciągnięcie ręki i otrzymać szansę do współdzielenia emocji z innymi entuzjastami. Te potrzeby zaadresowali organizatorzy, którzy międzynarodowe turnieje zainstalowali w renomowanych arenach na całym świecie.

Jednym z przyczółków i globalnych mekk esportowych jest katowicki Spodek, który od 2013 roku gości jeden z największych turniejów na świecie. Pikanterii tej lokalizacji dodaje fakt, że obiekt ten został zbudowany na długo zanim ukuto określenie esport.

Międzynarodowe wydarzenia esportowe odbywają się w takich obiektach, jak Mercedes-Benz Arena w Szanghaju, Qudos Bank Arena w Sydney, Lanxess Arena w Lipsku, Barclays Center w Nowym Jorku, Malmö Arena w Malmö, Anaheim Convention Center w Anaheim czy SSE Arena Wembley w Londynie. Wszystkie z nich to wielofunkcyjne hale, które nie tylko posiadają odpowiednie zaplecze techniczne, ale też pozwalają kibicom śledzić zmagania w komfortowych, teatralnych warunkach.

Nie oznacza to, że esport nie pojawia się też na stadionach, chociaż tego typu obiekty nie tylko sprawiają organizatorom więcej problemów, ale wydarzenia w nich rozgrywane są też mniej klimatyczne.

Widownia on- i off-site

Kilkudziesięciotysięczne lub nawet kilkutysięczne widownie podczas wydarzeń esportowych robią duże wrażenie, także na sceptykach. Jeszcze bardziej imponujące są wyniki oglądalności, które przecież najlepiej charakteryzują olbrzymie zainteresowanie i specyfikę tej dziedziną rozrywki.

Zeszłoroczny Super Bowl, finał amerykańskiej National Football League, rozgrywany na Mercedes-Benz Stadium w Atlancie zainteresował 98 milionów unikatowych widzów. Rok wcześniej, League of Legends Mid-Season Invitation rozgrywany w Le Zénith we Francji obejrzało ponad 60 milionów osób! Nie jest to absolutnie przypadek odosobniony. Zmagania w Katowicach w 2017 roku obejrzało 46 milionów widzów a CFS World Championships 2017 w chińskim Xi’an 31 milionów. Liczba wydarzeń esportowych, które mogą pochwalić się wielomilionową oglądalnością stale rośnie.

Esport na swoim

Arena Esportowa
Fot. Wizualizacja Esports Arena

Areny Esportowe

Organizacje esportowe dojrzały do tego, by zainwestować w wielofunkcyjną infrastrukturę, której nie muszą dzielić z innymi podmiotami. Pionierami tego nowego trendu byli Amerykanie – w 2015 roku w Kalifornii powstała Esports Arena, która jest pierwszym tego typu obiektem na świecie. W ślad za nią poszły takie obiekty, jak HyperX Esports Arena w Las Vegas, Blizzard Arena w Burbank w Kalifornii, Esports Stadium w Arlington w Teksasie czy Fusion Arena w Filadelfii, które imponują swoją funkcjonalnością.

Nie mogą się jednak równać z chińskim kolosem – Chongqing Zhongxian E-Sports Stadium, który jest pierwszym stadionem na świecie dedykowanym esportowi. Ta najeżona ekranami LED Arena może pomieścić 20 tysięcy widzów.

Centra i obiekty treningowe

Możliwość wywalczenia nierzadko wielomilionowych nagród za zwycięstwa w najważniejszych turniejach spowodowała to, że drużyny esportowe musiały się sprofesjonalizować, a co za tym idzie znaleźć miejsca do regularnych treningów dla swoich zawodników. Jednym z popularnych rozwiązań jest tzw. gaming house, który pełni rolę nie tylko miejsca szlifowania umiejętności, ale także bazy pobytowej.

Profesjonalni gamerzy z największych globalnych organizacji esportowych potrzebują obiektów cechujących się najwyższym standardem. To głównie dla nich powstają rozsiane po całym świecie centra, które zapewniają zawodnikom nie tylko idealne warunki do treningów, ale także pozwalają wypracować im odpowiednią formę fizyczną i zrelaksować się w wolnym od zajęć czasie. Świetnym przykładem z rodzimego podwórka jest mieszczące się w Warszawie Esports Performance Center, które oferuje warunki, które doceniają najlepsze zespoły ze wszystkich kontynentów.

ESE Rocketmania
Akademicki Puchar Polski i ESE Rocketmania Grand Final 7-8 marca 2020 r., fot. Aleksandra Dorociak

Miejsca esportowych spotkań

Wraz z upowszechnieniem szerokopasmowego Internetu, do lamusa trafiły kafejki internetowe. Za ich współczesną inkarnację można uznać gaming-bary, które są kameralnymi miejscami oglądania wydarzeń esportowych, spotkań ze streamerami i rywalizacji z innymi graczami. Jedną z sieci tego typu jest Meldown, która działa już w 22 miastach w Europie.

Esport wkracza w dojrzałość, czego jednym z przejawów jest to, że nie jest już tylko najemcą krótkoterminowym dużych aren sportowych, ale sam inwestuje we własne obiekty, które są tak zaprojektowane, by spełniać jego wszelkie oczekiwania i potrzeby.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.

Sekcja Wiedza Esports ESE


Autor: 

Jędrzej Stęszewski

Jędrzej Stęszewski – dyrektor operacyjny ESE Europe – spółki córki ESE Entertainment Inc. z siedzibą w Kanadzie. Założyciel Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i jej prezes w latach 2006-2017. Dyrektor Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym Pruszków 2019 oraz organizator licznych wydarzeń wielkostadionowych (futbol amerykański, tenis ziemny, tenis stołowy, badminton). Organizator wydarzeń esportowych. Komentator telewizyjny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF