Havas Prosumer The Future of Aging [RAPORT]

Świat się starzeje, a konsekwencje tego procesu odczuwają zarówno społeczeństwa, jak i marki. W jaki sposób ten trend demograficzny wpłynie na postawy wobec młodości i starości? A jak na zachowania konsumentów? Grupa Havas w kolejnym badaniu z cyklu Prosumer zbadała realia starzenia się w XXI w.


W badaniu udział wzięło 12 521 dorosłych osób po 18 roku życia z 28 krajów. Raport koncentruje się przede wszystkim na osobach z pokolenia wyżu powojennego (ang. Baby boomers) mających obecnie 55-75 lat. Dla porównania ich opinie często są zestawione z przedstawicielami innych pokoleń: X (40-55 lat), Millenialsów (obecni 25-39 latkowie) i Zetek (18-24 lata).

Nadchodzi zmierzch trwającej od lat obsesji młodości

Żyjemy w społeczeństwie przesiąkniętym obsesją młodości, społeczeństwie starzejącym się coraz bardziej z każdą minutą. Mimo, że Boomersi przez długi czas forsowali narrację o wieku jako kwestii nastawienia a nie metryki, rzeczywiste ograniczenia fizyczne pojawiające się wraz z mijającymi latami coraz częściej stają się realne, odbierając im niezależność i ograniczając życiowe aktywności.

ankieta poczucia starości
Źródło: Havas

Najstarsi Boomersi wkraczają już w ósmą dekadę życia, co może oznaczać konieczność przekazania władzy i wpływów kolejnym pokoleniom. Z punktu widzenia ekonomii, przekazanie władzy odbędzie się powoli – na wielu rynkach ci najbogatsi należą właśnie do tego pokolenia. W USA to właśnie do nich należy około 53% przychodów gospodarstw domowych, podczas gdy udział przedstawicieli pokolenia X wynosi 26%, a Millenialsów jedynie 4%. Kulturowo, transfer władzy już się rozpoczął – młodzi porzucili to co zostało z mediów masowych, aby stworzyć własne królestwo social mediów.

Jak marki powinny odnieść się do nowej starości?

Głównym wyzwaniem dla marek będzie stworzenie produktów i usług dopasowanych do potrzeb starzejącej się populacji, których komunikacja pozwoli na uniknięcie zaszufladkowania konsumentów. Dla społeczeństw najtrudniejszym zadaniem będzie przywrócenie młodym nadziei na lepszą przyszłość.

Baby boomers wykres
Źródło: Havas

Aby marki mogły trafnie odnosić się do pojawiających się napięć międzypokoleniowych konieczne jest badanie postaw Boomersów i problemów łączących się z ich postępującym wiekiem. Jak możemy zmniejszyć ciężar, jakim Boomersi są dla młodszych pokoleń? Jaka odpowiedzialność ciąży na jednostkach za zachowanie własnego zdrowia, aby nie obciążać nim społeczeństwa? W jaki sposób kontrolować i opiekować się tymi, którzy sami nie mogą już o siebie zadbać? Pandemia Covid-19 uświadomiła nam nie tylko konieczność stawiania takich pytań, ale także coraz pilniejszego szukania na nie odpowiedzi.

Badanie Prosumer The Future of Aging zostało przeprowadzone w metodologii CAWI na 28 rynkach, a udział w nim wzięło 12 521 osób w wieku 18+.

 

pobierz pełny raport


Źródło: Havas Group


Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej