Interdyscyplinarny zespół – kluczem do sukcesu

interdyscyplinarny zespol

O tym, czy biznes odniesie sukces decyduje wiele czynników, jednym z nich jest interdyscyplinarny zespół, ale jakie kompetencje powinni mieć członkowie takiego teamu?

Zanim powiemy o umiejętnościach ludzi pracujących w startupie, zastanówmy się nad tym, czy zawsze pomysłodawca musi sprawować rolę lidera w zespole?

Często jeden ze współzałożycieli biznesu obejmuje funkcję tzw. CEO (chief executive officer). W tym gronie możemy znaleźć m.in. Marka Zuckerberga czy Elona Muska, ale czy zawsze tak musi być?

Odpowiedź nie jest taka prosta, ponieważ…  to zależy.

Zależy od tego, jaki biznes prowadzisz i jakie masz umiejętności. Jeśli masz duszę lidera i rozpiera Cię energia, a za tym idzie wiedza i doświadczenie, możesz śmiało ruszać na podbój rynku, ale co jeśli takich “atrybutów” nie posiadasz?

Niektóre zwyczaje i umiejętności można nabyć, ucząc się na błędach swoich lub innych, uczestnicząc w szkoleniach, czytając książki i jednocześnie prowadząc własny biznes. Nie oszukujmy się jednak – to nie jest proste zadanie i wymaga ono od nas sporo pracy.

A co by było, gdyby taka osoba, niespełniająca powyższych wymagań, skupiła się na produkcie, a rolę lidera przekazała komuś bardziej doświadczonemu, znającemu branże i posiadającemu odpowiednie do tego predyspozycje? Może to się okazać strzałem w dziesiątkę!

Nie zawsze musisz sprawować funkcję CEO, możesz ją przekazać innemu członkowi zespołu, z którym tworzysz swój wymarzony biznes.

Odzwierciedlenie tej tezy możemy znaleźć w startupach działających w sektorze kreatywnym lub opartych o kreatywny pomysł.

„Artysta powinien pozostać artystą”

Doskonałym przykładem są osoby, które studiują lub ukończyły uczelnie artystyczne. Świetnie znają produkt, który chcą oferować klientom, wiedzą, jak będzie on wyglądał i jak go wykonają, ale nie posiadają wiedzy biznesowej, a tym bardziej umiejętności przywódczych.

Oddanie roli lidera w zespole może okazać się zbawiennym rozwiązaniem i ułatwić rozwój takiego startupu. Pomysłodawca może zająć się tym, na czym się zna, a CEO przejąć obowiązki związane z aspektami biznesowymi. Zaproponowanie takiej osobie udziałów w firmie, może stanowić dodatkową motywację do działania i jeszcze bardziej wytężonej pracy.

Gdzie i jakich osób szukać do zespołu, z którym chcesz budować biznes?

Hustler, hacker, designer

Na szkoleniach i w literaturze możemy znaleźć, że idealny zespół, tworzący startup, powinien posiadać ludzi o odmiennych kompetencjach, którzy charakteryzują się konkretnymi cechami: hustler, hacker, designer.

Hustler, czyli osoba, która walczy o przetrwanie startupu na pierwszej linii. Motywuje innych do działania, a jego energia i nieszablonowe rozwiązania przekładają się na odważne działania w zakresie sprzedaży, marketingu czy przywództwa.

Hacker, czyli osoba odpowiedzialne za kwestie techniczne w startupie. To najczęściej developer, który programuje najważniejsze funkcjonalności, generujące wartości dla klientów danego startupu.

Designer, czyli osoba, której twórcze pomysły klient widzi na pierwszy rzut oka, ponieważ odzwierciedlone są one w tym, jak dany produkt wygląda. Design w dzisiejszych czasach ma ogromne znaczenie i może stanowić źródło naszej przewagi konkurencyjnej.

Możesz być tym, kim chcesz!

Tworząc swój własny startup, to Ty decydujesz, jaką funkcję obejmiesz i za co będziesz odpowiedzialny osobiście, a za co pozostali członkowie Twojego zespołu. Znalezienie odpowiednich ludzi może jednak nie być takie proste. Gdzie ich szukać?

Doskonałym pomysłem może okazać się udział w inicjatywie tworzonej przez Startup Academy we współpracy z Urzędem m.st. Warszawy.

To Startup Shaker, który jest głównie kierowany do studentów i absolwentów wyższych szkół artystycznych, ale do uczestnictwa w projekcie zapraszane są również osoby z innych uczelni, aby możliwe było stworzenie interdyscyplinarnych zespołów, które zbudują swoje startupy w 48 godzin.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, wejdź na stronę: www.startupart.pl.


Autor: 

Karolina Piotrowska 

 

Startup Academy

Startup Art. – Startup Art. to program akceleracji skierowany do studentów i absolwentów warszawskich szkół artystycznych organizowany przez Biuro Kultury Urzędu m. st. Warszawy we współpracy ze Startup Academy. Do projektu zapraszani są również studenci i absolwenci innych uczelni m.in. technicznych i biznesowych.

Startup Academy to organizacja wspierająca wszystkich, którzy chcą wystartować i rozwinąć własny biznes. Prowadzimy od pomysłu przez dotarcie do pierwszych klientów aż do pozyskania finansowania.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF