Jak się miewa nowoczesny email marketing?
Przy ogromnej popularności i sile mediów społecznościowych zdarza nam się zapomnieć o jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingowych. Mowa o email marketingu, który wyprzedza inne narzędzia ze względu na liczbę aktywnych użytkowników oraz najwyższy współczynniki konwersji . Znany i lubiany — musi jednak nadążać za trendami, by dobrze realizować swoje zadania. Czym więc powinna charakteryzować się nowoczesna komunikacja e-mailowa z naszymi odbiorcami?
Personalizacja w email marketingu
Aż 30% badanych przez firmę SARE S.A. wskazuje personalizację za najważniejszą cechę dobrego newslettera[1]. Mimo to stosuje ją jedynie 47% marketerów. Pozostali nie dostrzegają jeszcze, że to właśnie personalizacja wyróżnia nasze produkty czy usługi i to ona sprawia, że jesteśmy bliżej klienta.
W jaki sposób ją stosować? Najprostsza personalizacja kojarzy się ze zwróceniem się do odbiorcy po imieniu lub dostosowaniem zwrotów grzecznościowych do podanej płci. To za mało. Jak wynika z najnowszego Raportu poczty elektronicznej SARE, aż 69% badanych, na pytanie jakie cechy powinien posiadać dobry newsletter, wskazuje na dopasowane treści.
Systemy do email marketingu automatyzują takie rzeczy, jak podstawianie dynamicznej treści, nadawcy wiadomości, załączników czy imienia odbiorcy. Wykorzystując targetowanie demograficzne, geograficzne i behawioralne, jesteśmy w stanie dotrzeć do odbiorców z lepiej dopasowanymi komunikatami i zaproponować im realne korzyści. Obecnie wykorzystujemy pełną wiedzę o użytkownikach Zbieranie tych informacji pozwala coraz lepiej odpowiadać na ich zainteresowania i potrzeby. Nowoczesny email marketing pozwala dopasować do adresata treść wiadomości dzięki dynamicznemu contentowi. Dzięki zbieraniu informacji o swoich odbiorcach, jesteśmy w stanie optymalizować wysyłki pod te konkretne zachowania, preferencje zakupowe czy oglądane przez nich treści, a tym samym prowadzić skuteczniejsze kampanie email marketingowe.
Przechodzimy na model konwersacyjny
Paweł Tkaczyk wskazał konwersacyjność za trend 2018 roku[2]. Jeśli jeszcze nie korzystaliśmy z tej inspiracji, najwyższy czas to zmienić! Konwersacyjność oznacza otwarcie na dialog z odbiorcą. W email marketingu można to osiągnąć na wiele sposobów.
Możemy zbliżyć się do potencjalnych i obecnych klientów przy użyciu ankiet. To świetny sposób na badanie satysfakcji klienta nie tylko z zakupów, ale i z całej dotychczasowej komunikacji. Zachęcajmy konsumentów do dzielenia się opiniami. Zaawansowane systemy do email marketingu posiadające funkcję ankiet, umożliwiają zaprojektowanie formy i treści pytań ankiety, jak również zapewniają precyzyjne filtrowanie wyników oraz definiowanie czasu trwania badania.
Gdy nie wiemy, jak zacząć, warto zaufać profesjonalistom, takim jak Biostat, czyli polskiej marce specjalizującej się w badaniach rynku oraz satysfakcji klientów.
Łączmy kanały dotarcia. Wykorzystanie mailingu wraz z odpowiednią kampanią sms czy social media zwiększa skuteczność całych projektów. Spójna komunikacja w wielu kanałach polepsza wizerunek i buduje świadomość marki. W praktyce to właśnie pozwala nam rozwijać biznes i osiągać lepsze rezultaty sprzedażowe. Nie zmierzymy skuteczności naszych działań i kierunku rozwoju bez obserwacji, badań i raportów.
Dlaczego warto badać efekty email marketingu?
W zależności od celu kampanii email marketingowej warto badać jej efekty, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tego narzędzia. Badania pozwalają optymalizować bieżące oraz przyszłe działania.
Jak podaje Rafał Piszczek, prezes agencji badawczej BioStat:
„Firmy mają świadomość, że konieczne jest sprawdzenie reakcji konsumentów przed wypuszczeniem produktu na rynek. Kolejnym etapem są pomiary skuteczności działań reklamowych, które wykonujemy przed kampanią w celu zdiagnozowania sytuacji wyjściowej oraz po takiej akcji, by poznać wpływ kampanii na znajomość marki.”
Analizujmy efekty na każdym etapie działań. Dzięki temu wykrywamy ewentualne błędy oraz wyróżniamy najskuteczniejsze rozwiązania. Na co odbiorcy zwracają szczególną uwagę przed otwarciem wiadomości? Badanie poszczególnych elementów kreacji wiadomości pozwala na wybranie najskuteczniejszej wersji newslettera bądź mailingu reklamowego. Zwróćmy też uwagę na nadawcę i tytuł maila. Profesjonalny system do wysyłki maili umożliwia sprawne przeprowadzenie testów A/B/X w tym zakresie.
Kiedy i co najlepiej wysyłać?
Badaj i optymalizuj kiedy użytkownicy najchętniej otwierają nasze wiadomości. Najlepszy czas na wysyłkę zależny jest od wielu czynników, takich jak cechy naszej grupy docelowej czy rodzaj przekazywanych przez nas treści. Artykuł ekspercki będzie czytany chętniej o innej porze niż prosta oferta z promocją. Bez raportów nie wskażemy idealnego dnia i godziny na wysyłkę konkretnych treści.
Dla optymalizacji mailingu warto prześledzić dokładnie ruchy użytkowników związane z naszą kampanią. Przy wykorzystaniu systemu do wysyłki, który zawiera funkcję mapy kliknięć, możemy przeanalizować grafikę z podziałem na sekcje, najczęściej klikalne linki, a w raporcie otrzymujemy personalizowany procent kliknięć i analizę statystyczną. Testujmy różne formy kreacji (animacja, gif czy wideo) by silniej zaktywizować użytkowników. Testy A/B pozwolą natychmiast zmierzyć efekty wprowadzonych zmian. Do wysyłanych wiadomości można dołączyć także tagi Google Analytics.
Obraz 1. Mapa kliknięć (z podanymi wartościami liczbowymi), kreacja wysłanego mailingu reklamowego. Źródło: SARE.
Analiza kampanii email marketingowych – co warto mierzyć?
Oczywistym jest analiza dwóch wartości: OR (open rate) informujący o tym, jaki odsetek osób otworzyło daną wiadomość wśród wszystkich adresatów oraz CTR (click-throught-rate), czyli unikalny procent osób, które przynajmniej raz kliknęły link. Pracując na systemie do email marketingu, upewnijmy się, że raport pokazuje dane unikalne, są one bardziej wiarygodne w mierzeniu skuteczności kampanii, niż mierzenie wszystkich otwarć łącznie, których jest zawsze więcej.
Obraz 2. Raport z wysyłki mailingu w formie wykresu. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.
Należy zwrócić również uwagę na liczbę osób, które wypisały się z subskrypcji naszych wiadomości. Jest to trudne do uniknięcia, ale dzięki temu nasza baza może zyskiwać realnie wyższą wartość. Powód rezygnacji może być różny i na pewno jest warty analizy: utrata zainteresowania oferowaną przez nas tematyką, spowodowana niewłaściwą segmentacją naszej bazy i niedopasowaną komunikacją, zbyt duża częstotliwość otrzymywanych wiadomości lub maile w niewłaściwym czasie. Oprócz weryfikacji samego współczynnika wypisów, warto zapytać naszych odbiorców o przyczynę rezygnacji.
Jak widzimy, każda kampania przynosi wiele cennych informacji, które trzeba poddać weryfikacji. Analiza raportów i danych to działanie konieczne w każdym biznesie. Dzięki coraz bardziej zaawansowanej automatyzacji email marketingu, mamy coraz więcej możliwości.
Prócz własnych badań warto śledzić, co dzieje się w branży. Śledzenie publikacji pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami. Doskonałe podsumowanie roku 2018 w email marketingu znajdziemy w Raporcie z XV Badania poczty elektronicznej. Co skłania użytkowników do zapisu na newsletter? Dlaczego usuwają wiadomości bez otwierania? Co przesądza o rezygnacji z subskrypcji? Odpowiedzi na te pytania znalazła spółka SARE, w swoim corocznym badaniu poczty elektronicznej, działając pod patronatem brief.pl.
Autor:
Patrycja Piwońska
Marketing Specialist w SARE S.A.
Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.