Jak uchronić firmę przed utratą płynności finansowej?

Jak wynika z danych udostępnionych przez BIG InfoMonitor – na koniec sierpnia br. łączna kwota zaległości firm wyniosła 39,2 mld zł. To o ponad 2 mld zł więcej niż jeszcze w analogicznym okresie roku ubiegłego. W artykule wyjaśnimy, jak uchronić firmę przed utratą płynności finansowej i zminimalizować ryzyko nawiązania współpracy z nierzetelnymi płatniczo kontrahentami.

Zerwanie globalnych łańcuchów dostaw spowodowane wybuchem wojny na Ukrainie, galopująca inflacja, wzrost cen paliwa, gazu i energii elektrycznej oraz podwyżki rat kredytów i pożyczek to ogromne wyzwanie dla firm z sektora MŚP. Na skutek trudnej sytuacji gospodarczej wiele podmiotów stoi na krawędzi bankructwa. Inne, choć wciąż utrzymują się na rynku, zmagają się z przejściowymi kłopotami finansowymi i utratą płynności. Jak wynika z danych udostępnionych przez BIG InfoMonitor: na koniec sierpnia br. łączna kwota zaległości firm wyniosła 39,2 mld zł – to o ponad 2 mld zł więcej niż jeszcze w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przeterminowane długi budownictwa wynoszą już ponad 5,6 mld zł, z jeszcze większymi zaległymi zobowiązaniami boryka się przemysł, bo tam saldo przeterminowanych długów osiągnęło już blisko 6,8 mld zł. Stawkę podbija jednak handel z zawrotną kwotą ponad 8,1 mld zł. Najwyższy udział firm z problemami jest natomiast w transporcie – prawie 9 proc.

Jak uchronić firmę przed utratą finansowej płynności?

Utrzymanie płynności finansowej w warunkach pełnej wyzwań koniunktury nie jest łatwe. Wymaga bowiem wielopłaszczyznowego podejścia oraz przemyślanych, dobrze zaplanowanych działań w wielu obszarach działalności. Jednym z kluczowych filarów troski o stabilność firmowego budżetu powinna być weryfikacja wiarygodności płatniczej potencjalnych kontrahentów i monitorowanie wypłacalności aktualnych partnerów biznesowych. Dlaczego? Wg danych BIG InfoMonitor z wyzwaniami w obszarze terminowości uzyskiwanych od kontrahentów płatności mierzy się dziś co druga firma! Opóźnienia w płatnościach, zwłaszcza te trwające kilkadziesiąt dni, mogą skutecznie pogrążyć firmy z sektora MŚP, uniemożliwiając nie tylko rozwój, ale także bieżące regulowanie własnych zobowiązań względem dostawców, pracowników, podwykonawców czy instytucji podatkowych. Co możesz zrobić, aby uniknąć takiego scenariusza?

Jak zminimalizować ryzyko opóźnień płatniczych?

Jeśli w najbliższym czasie planujesz nawiązanie współpracy z nowymi partnerami biznesowymi, przed podpisaniem kontaktu koniecznie sprawdź ich wiarygodność. Jak to zrobić?

Jak sprawdzić wiarygodność firmy w 3 prostych krokach

Jak sprawdzić wiarygodność firmy? Oto 3 proste kroki, które powinieneś wykonać przed nawiązaniem współpracy z nowym kontrahentem.

1. Sprawdź, czy firma rzeczywiście istnieje

Pierwszym krokiem do weryfikacji wiarygodności potencjalnego współpracownika powinno być sprawdzenie, czy firma rzeczywiście istnieje, a dane, które przekazała Ci firma, pokrywają się z tymi figurującymi w ogólnodostępnych rejestrach. Aby to zrobić, będziesz potrzebował jedynie numeru NIP firmy.

Jeśli Twój potencjalny kontrahent prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zajrzyj do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej — CEIDG. Z rejestru dowiesz się m.in.:

  • kiedy firma rozpoczęła działalność,
  • czy działa aktywnie, czy jest zawieszona,
  • jaką działalność prowadzi,
  • jaki jest adres rejestracji,
  • czy jest objęta postępowaniem naprawczym lub restrukturyzacyjnym.

Jeśli chcesz nawiązać współpracę ze spółką prawa handlowego: spółką jawną, partnerską, komandytową, komandytowo-akcyjną czy spółką z o.o., zajrzyj do rejestru KRS. Zawarte w nim dane dostarczą informacji na temat: formy działalności, adresu, daty założenia firmy, sposobu reprezentacji wysokości kapitału zakładowego czy liczby wspólników spółki.

2. Sprawdź opinie w internecie

Internet to potężne źródło wiedzy na temat przedsiębiorców. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co o Twoim potencjalnym kontrahencie sądzą jego klienci, podwykonawcy czy pracownicy, zajrzyj na facebookowy i instagramowy profil firmy. Poczytaj także opinie w wizytówce Google, na portalu Gowork i na branżowych forach dyskusyjnych. Weryfikując internetowe zasoby, pamiętaj, że negatywne opinie na portalach może umieścić każdy (także konkurencja). Duża liczba niekorzystnych komentarzy powinna być jednak znakiem ostrzegawczym, którego nie warto bagatelizować.

3. Zajrzyj do rejestru dłużników BIG InfoMonitor

Ostatnim, lecz wcale nie najmniej ważnym etapem weryfikacji powinno być sprawdzenie, czy firma posiada długi wpisane do rejestru dłużników. Aby się o tym przekonać, sprawdź, czy jej dane figurują w rejestrze dłużników BIG InfoMonitor. Jak to zrobić? Wygeneruj Raport o Firmie, który zawiera nie tylko informacje o ewentualnych długach wpisanych do rejestru BIG (negatywne informacje gospodarcze), ale także o terminowo spłaconych należnościach (pozytywne informacje gospodarcze). Jedyne, czego będziesz potrzebował, to numer NIP potencjalnego kontrahenta. Aby dostać raport:

  • wejdź na stronę www.big.pl;
  • wypełnij krótki formularz z danymi kontaktowymi;
  • poczekaj na kontakt doradcy BIG, którzy przedstawi aktualne usługi i pomoże wybrać te najbardziej dostosowane do aktualnych potrzeb Twojej firmy;
  • po ustaleniu warunków otrzymasz zaproszenia do Systemu Biznes.BIG.pl;
  • zaloguj się, zaakceptuj ustalone z doradcą warunki oferty i podpisz umowę ramową w formie elektronicznej;
  • po dopełnieniu formalności zaloguj się ponownie i pobierz Raport o Firmie.

Jeśli Twój potencjalny kontrahent okaże się dłużnikiem, możesz zrezygnować ze współpracy lub umieścić w umowie zapisy, które skutecznie ochronią Twoją płynność finansową i pomogą unikać zatorów płatniczych.

Monitorowanie wypłacalności aktualnych kontrahentów

Przyczyną utraty płynności finansowej mogą być opóźnione płatności nie tylko od nowych, ale także od aktualnych klientów. Kolejnym krokiem, który warto wykonać, aby im zapobiec, jest skorzystanie z usługi monitorowania dostępnej w BIG InfoMonitor. Dzięki niej otrzymasz alert na maila, gdy ktoś doda do BIG InfoMonitor nową informację o monitorowanej firmie. otrzymasz więc informację o długach przed innymi, a dzięki temu —zareagujesz maksymalnie szybko, chroniąc swój biznes przed konsekwencjami opóźnień.

Troska o finansową stabilność firmy to przejaw dojrzałości i odpowiedzialności za swój biznes. Zwłaszcza dziś, w jakże trudny dla przedsiębiorców czasach, korzystanie z nowoczesnych narzędzi służących weryfikacji kontrahentów powinno być nie wyborem, lecz absolutnym standardem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF