Planujesz udział w konferencji? Oto kilka praktycznych porad,
jak się do tego przygotować
W sezonie jesiennym pojawia się wiele możliwości uczestniczenia w konferencjach. Poniżej kilka uniwersalnych i praktycznych wskazówek, które pomogą w przygotowaniu w taki sposób, żeby wyciągnąć z nich jak najwięcej wiedzy i zdobyć wiele cennych kontaktów.
Zdefiniuj, po co bierzesz udział w wydarzeniu
Zanim zapiszesz się na jakąkolwiek konferencję, określ, dlaczego planujesz w niej uczestniczyć. Rozważ, czy chcesz nabyć nowe umiejętności czy zainspirować się wypowiedziami ekspertów z branży. Czy interesują Cię konkretne case studies, których elementy chcesz wprowadzić w swojej firmie, czy kluczowy będzie networking i nawiązywanie kontaktów – z liderami branży, ekspertami czy nawet potencjalnymi klientami.
Przeczytaj harmonogram i wypisz, które wystąpienia Cię interesują
Zazwyczaj podczas konferencji nie możemy pojawić się na wszystkich wystąpieniach, dlatego najważniejsze jest wcześniejsze przeczytanie agendy i zapisanie w kalendarzu, które wystąpienia najbardziej nas interesują. W ten sposób unikniemy pominięcia istotnych prelekcji.
Sprawdź, kto będzie uczestniczył w konferencji
Podczas konferencji, oprócz zdobycia cennej wiedzy, dodatkowo mamy możliwość poznania ekspertów z branży i rozbudowania sieci kontaktów. Warto jednak się do tego przygotować. Kilka dni przed rozpoczęciem eventu sprawdź, kto będzie prelegentem, jakie osoby będą uczestniczyły w wydarzeniu i z kim możesz spotkać się 1:1. Ponadto, warto sprawdzić social media konferencji lub aplikacje, umożliwiające przeglądanie uczestników i nawiązywanie osobistych kontaktów. Sprawdzenie na LinkedInie profili uczestników i prelegentów przed spotkaniem umożliwia zapamiętanie ich twarzy. Niepopularną, a wartą przetestowania, taktyką jest również rozpoczęcie rozmów na LinkedInie przed samym wydarzeniem.
Przygotuj krótkie informacje o sobie i firmie
Jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniają uczestnicy konferencji, jest brak przygotowania do rozmowy z innymi osobami. Dlatego pamiętaj, że nawet jeśli nie występujesz, dobrze jest przygotować zarówno o sobie, jak i swoim biznesie kilka informacji, które będziesz mógł przekazać rozmówcom. W ten sposób pokażesz, że jesteś odpowiednio przygotowany i zdajesz sobie sprawę z wartości ich czasu.
Przygotuj materiały dotyczące marki
Jednym z ważnych aspektów w przygotowaniu się do konferencji jest wydrukowanie wizytówek, jeśli jeszcze ich nie masz. Rozpoczynając konwersację nie zapomnij się nimi wymienić. W ten sposób skutecznie nawiążesz znajomość z innymi uczestnikami konferencji i zostaniesz zapamiętany. Wizytówki możesz przygotować zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej z kodem QR. Pamiętaj jednak, że jeśli wybierzesz digitalową wersję, musisz zadbać o to, żeby zdjęcie było takie samo jak to, którego używasz w sieci.
#Publikuj!
Spora część eventów biznesowych korzysta z dedykowanych hasztagów. Publikuj najciekawsze wystąpienia, fragmenty, cytaty, koniecznie z atrakcyjnymi materiałami foto/wideo w swoich social mediach. Oznacz prelegentów w poście – dzięki temu możesz być zauważony zarówno przez innych uczestników, jak i prelegentów. Ciekawy content z branżowej konferencji opublikowany w Twoich social mediach pomoże również w budowaniu marki osobistej.
Pamiętaj o przerwach
Uczestnicząc w konferencjach stacjonarnych online pamiętaj o przerwach. Ciało i umysł potrzebują odpoczynku. Zadbaj o nawodnienie organizmu, zjedzenie posiłku i wyjście na świeże powietrze. Przerwy na kawę to nie tylko okazja na podniesienie poziomu cukru i kofeiny we krwi, ale też świetna opcja na networking w naturalny sposób. Również podczas przerw możemy poznać wiele ciekawych osób i nawiązać z nimi kontakty biznesowe.
Follow-up plan
Natychmiast po wydarzeniu zaproś kontakty do swojej sieci biznesowej na LinkedInie – nie warto z tym zwlekać, za kilka dni emocje po konferencji opadną, a pamięć bywa zawodna. Kilka dni po wydarzeniu, gdy wszyscy wrócą do domów i nadrobią maile i obowiązki związane z nieobecnością w pracy, otwórz wizytownik z zebranymi kontaktami i odezwij się do nich – mailowo lub telefonicznie.
Autor tekstu: Michał Ratajczak
Co-Founder i COO Gridaly