...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak pozyskiwać wartościowe linki do serwisów?

Zmiany algorytmów Google w ostatnich latach spędzają sen z powiek zarówno pozycjonerom, jak i właścicielom pozycjonowanych serwisów. Nagły spadek ruchu z wyników organicznych Google potrafi bardzo negatywnie odbić się na prowadzonym biznesie. Spadki są karą Google za techniki pozycjonowania, które można streścić w jednym zdaniu: duża ilość mało wartościowych linków. Coraz więcej jest przykładów, że takie podejście jest nie tylko nieskuteczne, ale często bardzo szkodliwe.

„Wartościowe linki”, czyli jakie?

Nastał czas na zmianę strategii SEO gdyż obecnie jakość linków wygrywa z ich ilością. W tym momencie należy uściślić, czym z punktu widzenia Google jest „wartościowy” link do strony. Jest to odnośnik, który spełnia następujące warunki:

Powiązany tematycznie – kluczowym elementem jest otoczenie, w którym znajduje się link do Twojej strony, dotyczy to zarówno treści podstrony, na której jest umieszczony, jak i tematyki całego serwisu linkującego.

Z jakościowych stron – nie tyko tematyka linkującego serwisu jest istotna. Ważny jest także autorytet danej strony, który mierzony jest jej popularnością, ale też linkami, które do niej prowadzą. Najbardziej wartościowe są odnośniki z tzw. branżowych hubów, czyli serwisów, do których linkuje cała branża. To one posiadają najwyższy autorytet i zaufanie, które za pomocą linkowania mogą przekazać Twojej stronie.

Generujący ruch – jakościowe podejście do pozycjonowania zakłada, że powinieneś zdobywać linki, jakby nie miały wpływu na pozycje w wyszukiwarkach, a stanowiły wartość samą w sobie. Jeśli dzięki danemu linkowi pozyskujesz jakościowy ruch do serwisu, to prawdopodobnie ma on także pozytywny wpływ na pozycje w Google.

Naturalny – ten punkt stanowi największe wyzwanie. Według Google to link, który nie jest zdobyty (np. kupiony), lecz powstał bez wiedzy i zaangażowania osoby zainteresowanej, tj. właściciela strony. Tak rygorystyczne podejście do pozyskiwania linków jest niezwykle trudne, choć możliwe.

W tym punkcie warto też wspomnieć o naturalności profilu linków – jaki procent z nich posiada w treści słowo kluczowe, a ile jest po prostu nazwą firmy czy adresem strony internetowej. Liczą się także inne aspekty, jak proporcje linków z atrybutem „nofollow” czy linków w formie graficznej. Profil linków nie powinien więc wskazywać na ślady manipulacji tymi linkami. Jeśli masz np. tysiąc linków prowadzących do Twojej strony, a wszystkie są tej samej treści „Mieszkania Kraków”, to dla Google jest to bardzo mocny sygnał wskazujący nienaturalność.

 

Rysunek 1. Przykład naturalnego profilu linków na podstawie analizy z narzędzia Majestic SEO

 

Sposoby pozyskiwania wartościowych linków

Zbuduj pozycję branżowego eksperta

Jest to taktyka niezwykle skuteczna szczególnie w sektorze B2B. Internet to medium bardzo demokratyczne, każdy ma prawo głosu, każdy ma szanse wnieść swój wkład w budowanie wiedzy w danej branży. Jednym ze sposobów są tzw. artykuł gościnne, czyli merytoryczne wpisy napisane przez eksperta z danej firmy, publikowane w internetowych serwisach. Nie jest to artykuł sponsorowany, promujący jedynie produkty czy usługi danej firmy, a wartościowa treść odpowiadająca na potrzeby odbiorców. Korzyścią z takiej formy współpracy dla firmy dostarczającej treść jest budowanie pozycji branżowego eksperta, a bardzo często dodatkowym bonusem jest link do strony firmowej z wiarygodnego i powiązanego tematycznie źródła.

Innymi platformami, które dają szanse na udział w wymianie wiedzy są branżowe fora dyskusyjne, grupy na Facebooku czy Google+, a także komentarze pod powiązanymi tematycznie publikacjami. Pamiętaj, by podpisywać się swoim imieniem i nazwiskiem, a także jasno wskazywać firmę, którą reprezentujesz. To oczywiście niesie za sobą dużą odpowiedzialność i wpływ na wizerunek całej firmy, nie powinno się więc tego zadania przerzucać na wakacyjnego stażystę. Posty czy komentarze powinny wnosić merytoryczny wkład do dyskusji. Należy unikać autopromocji, bo przynosi to zwykle skutek odwrotny do zamierzonego. Jak taka taktyka ma jednak dać efekt w postaci wartościowych linków? Wiele serwisów społecznościowych i forów dyskusyjnych daje możliwość zamieszczenia linku w ramach profilu. Jednak najbardziej wartościowe linki, które masz szanse zdobyć będą wynikały ze zbudowanej pozycji eksperta – przy okazji wywiadów, udziałów w konferencjach, wypowiedziach w roli eksperta dla mediów.

Publikuj unikalną i wartościową treść na stronie

Według wskazówek Google, szansą na naturalne linki jest przygotowanie unikalnej i wartościowej treści, która odpowiada na potrzeby użytkowników. Zastanów się, jakiej wiedzy szukają Twoi potencjalni klienci, a następnie przygotuj materiały, które spełniają te potrzeby. Ważne, by treści były najwyższej jakości, podane w atrakcyjnej formie. Internauci chętnie sięgają po wszelkie zestawienia, porównania, poradniki, recenzje wideo. Oto kilka przykładów:

Dla sklepu online – unikalne i rozbudowane opisy produktów

Nie ograniczaj się do specyfikacji dostarczanej wszystkim sklepom przez producenta. Opublikuj więcej danych, nagraj i zamieść recenzje w formie filmiku wideo. Taka taktyka nie tylko wzmocni ocenę strony dla algorytmów Google, ale też da szanse na pozyskanie naturalnych odnośników i poprawi współczynnik konwersji w sklepie.

Dla dystrybutora maszyn – instrukcje obsługi

Klienci często poszukują w sieci instrukcji obsługi sprzętu, który posiadają. Mimo to, w wielu przypadkach odnalezienie informacji o obsłudze danej maszyny jest niemożliwe. Nie ograniczaj się do umieszczenia skanu wersji papierowej. Stworzenie takiej instrukcji w atrakcyjnej formie, z dodatkowymi zdjęciami i filmami może być prawdziwym magnesem dla linków.

Dla marki modowej – porady odnośnie do ubioru

Wpisy na blogu „Wiązanie muszki w dziewięciu krokach” czy „10 modowych błędów, które popełniają polscy mężczyźni” mają szanse na przyciągnięcie potencjalnych klientów, którzy w przyszłości mogą przekształcić się z czytelników w klientów. Dodatkowym plusem są linki, które pozyskiwane są dzięki użytecznym lub budzącym emocje treściom.

 

Jeśli Twoja strona firmowa nie przewiduje miejsca na publikację tego typu treści, warto pomyśleć nad stworzeniem bloga firmowego, który byłby naturalnym miejscem dla treści bardziej poradnikowych.

 

Stwórz infografikę

W ramach przygotowywania wartościowej treści warto wyodrębnić infografiki, które dają znacznie większy potencjał na przyciąganie linków niż choćby artykuły. Jeśli są merytoryczne i atrakcyjne, to są chętnie wykorzystywane przez redakcje serwisów branżowych, umieszczane na fanpage’ach, dyskutowane na forach internetowych. Dobre infografiki mogą zapewnić stronie kilkadziesiąt nowych linków.

 

Monitoruj wzmianki o swojej marce – zgłaszaj prośby o linki

Często nasze działania promocyjne roznoszą się wirusowo dalej. Warto na bieżąco monitorować sieć w poszukiwaniu informacji o firmie, a następnie kontaktować się bezpośrednio z danym serwisem z prośbą, by podlinkował nazwę.

Monitoring możemy realizować za pomocą wyspecjalizowanych narzędzi do monitoringu sieci, takich jak np. Newspoint, Brand24 czy SentiOne. Jeśli jednak nie chcesz inwestować w płatne narzędzie, to podstawową analizę możesz przeprowadzić, wpisując w wyszukiwarkę Google nazwę swojej firmy (gdy jest wieloczłonowa należy wziąć ją w cudzysłów) i przeszukując pojawiające się wyniki. Dodatkowo masz możliwość wybrania zakresu dat w ramach „Narzędzi wyszukiwania”, by przejrzeć jedynie wzmianki z danego okresu, np. ostatniego miesiąca.

Rysunek 2. Przykład monitoringu wzmianek o marce w danym okresie czasu za pomocą Google

Na podstawie danych zebranych z monitoringu przygotuj listę stron, na których piszą o Twojej firmie wraz z danymi kontaktowymi do autora lub redakcji. Możesz to robić choćby w arkuszu Excel. Następnie skontaktuj się z serwisami, dziękując im za publikację i wspomnienie nazwy firmy, jednocześnie dodając prośbę o dodanie linka do strony firmowej. Choć wiele redakcji niechętnie publikuje odnośniki na zewnątrz swoich serwisów, to jest to jednak zmieniający się trend, a największe szanse na uwzględnienie prośby daje tworzenie unikalnych treść ( np. infografik lub raportów), które serwisy cytują.

 

Wprawdzie pozyskiwanie wartościowych linków wymaga zdecydowanie większego zaangażowania i wiedzy w porównaniu do tradycyjnych metod pozycjonowania, jednak daje też dużo dodatkowych korzyści – ruchu z odnośników, silniejszej marki i nowych klientów.

::

Autor: Maciej Woźniak, maciej@agencjwhites.pl

Artykuł ukazał się w magazynie Online Marketing Polska nr 17 (wrzesień 2014)

Maciej Woźniak już 20 listopada br. podczas Nowego Kongresu Online Marketing 2014/2015 przedstawi prezentację o SEO w sektorze B2C. Program Kongresu podzielony został na 2 ścieżki tematyczne skierowane osobno do sektorów B2B i B2C. Najnowsze trendy i przepisy na skuteczny marketing w 2015 r. przedstawią m.in. Marcin Maj, Paweł Tkaczyk, Tomasz Karwatka, Maciej Ossowski, Michał Sadowski i Bartłomiej Rak. Gościem Specjalnym Kongresu będzie Jarosław Kuźniar – znany dziennikarz TVN24. Szczegóły: http://kongres-online.pl

Brief jest patronem medialnym wydarzenia.

::

Photo: © mizar_21984Zobacz portfolio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF