Jaki jest polski konsument digitalny?
Popularyzacja tabletów i smartfonów istotnie wpływa na zmiany w zachowaniach konsumenckich. Klienci wyposażeni w urządzenia mobilne, dające nieograniczone możliwości, stają się coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie wymagający. Celem badania ShoppingShow było znalezienie odpowiedzi na pytanie o to, jacy są polscy konsumenci digitalni.
Z badania ShoppingShow wynika, że Polacy częściej używają nowych technologii, by ułatwić sobie podejmowanie decyzji zakupowych. W porównaniu do 2012 roku zwiększyła się liczba Polaków, która korzysta z tabletów, choć wciąż nie jest to zjawisko powszechne.
Klientom korzystającym z komputerów i urządzeń mobilnych przestały wystarczać tradycyjne doświadczenia w sklepach. Konsumenci preferują zakupy online, szczególnie jeśli strona sklepu jest dostosowana do klienta i oferuje spersonalizowane rekomendacje. Jeśli detalista zapewnia pozytywne doświadczenia w sklepie tradycyjnym, ale nie dba o jakość funkcjonowania swojego e-sklepu, konsumenci są nieusatysfakcjonowani i rozczarowani. Niestety, zgodnie z danymi, niewielu detalistów dba o spójność marki na płaszczyźnie online i offline. Warto również dodać, że coraz mniej osób wyraża niechęć do bycia „śledzonym” w sieci, pod warunkiem, że w zamian za to otrzymują swego rodzaju wartość dodaną np. darmowy lub tańszy produkt czy usługę.
:: Przyszłość aplikacji mobilnych ::
Warto również zwrócić uwagę na zmianę modelu dokonywania zakupów. W tradycyjnym ujęciu konsumenci poruszali się określoną ścieżką przybierającą kształt leja, od początkowej świadomości do ostatecznej decyzji o zakupie. Dziś, dzięki wielu źródłom dostępnych informacji, konsumenci mogą odnaleźć własną ścieżkę prowadzącą do podjęcia decyzji o zakupie. Przeprowadzone w 2011 roku przez Shopper Sciences Inc. dla Google badanie wykazało, że przed podjęciem decyzji o zakupie klienci czerpią informacje z 10 różnych źródeł.
Z badania wynika również, że rola zakupów online rośnie. Polacy zapytani o to jakie kategorie produktów planują nabyć online w ciągu najbliższych 3-6 miesięcy przy pomocy dowolnego urządzenia najczęściej wskazują odzież, książki i czasopisma oraz bilety podróżne.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że ponad połowa badanych wyraża przekonanie, iż już wkrótce płatności dokonywane przez telefon pozwolą ludziom zrezygnować z noszenia gotówki. Mężczyźni wyraźnie częściej od kobiet zgadzali się ze stwierdzeniem, że w niedalekiej przyszłości smartfony zastąpią tradycyjne portfele.
::