Kim jest influencer?
Influencerzy w ostatnim czasie zdecydowanie zyskują w świecie marketingu i reklamy. Marki coraz chętniej decydują się na podjęcie z nimi współpracy i nie ma się co dziwić… Pozytywna rekomendacja influencera często posiada większą wartość niż doskonale przygotowana kampania reklamowa. Dlaczego?
Na początek warto powiedzieć sobie, kim tak naprawdę są influencerzy.
Kim jest influencer?
Influencer to osoba, która poprzez swoją działalność internetową, w tym głównie w social mediach, zyskała szersze grono fanów. Posiada z nimi trwałe relacje, a także ma realny wpływ na ich decyzje oraz opinie. Influencerów możemy podzielić na różne grupy ze względu na liczbę obserwujących oraz rodzaj contentu, który tworzą.
Podział influencerów ze względu na liczbę obserwujących:
- Nanoinfluencerzy
Nanoifluencerem można nazwać każdą osobę, która prowadzi swoje kanały społecznościowie, dzięki czemu może wpływać na znajomych czy członków rodziny.
- Microinfluencerzy
Treści microinfluencerów wychodzą poza grono bliskich i znajomych im osób, docierając do masowego odbiorcy. Są oni świadomi swoich zasięgów, a także posiadają plan i pomysł na tworzony przez siebie content.
- Influencerzy
Influencerzy są w stanie zarabiać na swojej działalności internetowej. Publikują treści o konkretnej tematyce i ze stałą częstotliwością.
- Celebryta
Celebryci, to osoby takie, jak sportowcy, aktorzy/aktorki czy piosenkarze/piosenkarki, którzy posiadają co najmniej kilkaset tysięcy obserwujących ze względu na swoje działania poza internetem. Ich głównym źródłem dochodu nie jest współpraca z markami, ale codzienna praca.
- Makroinfluencer
Makroinfluencerem nazywamy twórcę internetowego, którego popularność wykroczyła poza działalność internetową i przeniosła się też na inne obszary takie, jak np. telewizja.
Podział influencerów ze względu na tworzone treści:
- Youtuberzy
- Bloggerzy
- Podcasterzy
- Instagramerzy
Influencerzy korzystają również z takich kanałów społecznościowych, jak Facebook, Linkedin, Twitter, Snapchat i TikTok.
Przeczytaj też: Ile zarabiają Youtuberzy?
Za co lubimy influencerów?
Media społecznościowe dają możliwość dwukierunkowej komunikacji, co sprawia, że jesteśmy w stanie nawiązać kontakt z influencerem, którego obserwujemy. Staje się on więc dostępny dla przeciętnego użytkownika. Taka forma komunikacji sprzyja zdobywaniu jego zaufania i budowaniu poczucia wspólnoty. Influencerzy wiedzą, że odpowiadając na komentarze i odpisując na wiadomości, tworzą swoją własną, tak pożądaną, grupę fanów. Dlatego stale wchodzą w interakcję ze swoimi obserwatorami, co sprawia, że przestają być dla nich „obcy”.
Influencerzy stanowią także dla nas – konsumentów wiarygodne źródło informacji! Raport Analityka i monitoring influencerów powołujący się na Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów oraz Hash.fm podaje, że dla 72% czytelników blogów i vlogów konta prowadzone przez influencerów są pierwszym źródłem informacji o produktach i usługach – ważniejszym niż opinie rodziny i znajomych. Dodatkowo 60% stałych odbiorców korzysta z nich, żeby robić świadome zakupy, a 53% przyznaje, że dokonało zakupu pod ich wpływem. W końcu nikt nie doradzi nam lepiej, niż osoba, którą lubimy i którą uważamy za eksperta w danej dziedzinie.
Influencer marketing – co to?
Pod pojęciem influencer marketingu kryją się wszystkie działania marketingowe, które polegają na współpracy marki z influencerem. Mogą to być różnego rodzaju artykuły, recenzje danego produktu, a także udział w kampaniach reklamowych i promocyjnych oraz wydarzeniach. Influencerzy stają się pośrednikami pomiędzy firmą a konsumentami.
Według raportu The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report:
- Rynek globalny influencer marketingu ma wzrosnąć do ok. 9.7 mld USD w 2020 roku,
- 91% respondentów badania uważa, że influencer marketing jest skuteczną formą marketingu,
- O 300% więcej mikroinfluencerów wykorzystywanych jest przez duże firmy niż w 2016 roku,
- 72% respondentów uważa, że jakość klientów kampanii influencer marketingowych jest lepsza niż innych form marketingu,
- 66% respondentów, którzy planują budżet na influencer marketing, zamierza zwiększyć swój budżet na te działania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Zobacz: Ambasador, czyli kto?
Jakie są zalety influencer marketingu?
Influencer marketing jest znacznie tańszą formą promocji niż kampanie reklamowe i może posiadać bardzo szerokie zasięgi. Dodatkowo:
- jest doskonale stargetowany pod konkretnego odbiorcę
Influencerzy posiadają swoją własną grupę fanów, którą łączą takie cechy, jak wiek, płeć czy wyznawane wartości, ale przede wszystkim wspólne zainteresowania!
- sprawia, że marka jest bardziej wiarygodna
Dzięki temu, że darzymy dużym zaufaniem influencerów, ufamy ich wyborom dotyczącym produktów i usług. Chętniej dokonamy zakupu jakiejś rzeczy po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji influencera na jej temat.
- potrafi wzbudzić wysokie zaangażowanie wobec produktu
Marki często chcą trafić ze swoim produktem do nisz oraz pasjonatów, co nie zawsze należy do najłatwiejszych zadań, dlatego najlepiej wykorzystać do tego znanych działaczy internetowych, którzy doskonale wiedzą jak wzbudzić zaangażowanie wśród swoich obserwatorów.
- w oryginalny sposób promuje firmę
Częstym zabiegiem wykorzystywanym w influencer marketingu jest tzw. storytelling. Polega on na mówieniu o produkcie bądź usłudze za pomocą jakiejś opowieści. Tego typu promocja odbierana jest bardziej pozytywnie przez konsumentów.
Jak znaleźć odpowiedniego influencera do współpracy?
Korzystaj z różnych platform i serwisów influncer marketingu, które umożliwiają Ci odnalezienie do twoich działań promocyjnych odpowiednich osób i skontaktowanie się z nimi. Do takich platform należą np.: WhitePress, ReachaBlogger, Influencers.Club, Snapstarts czy InfluBe.
Przejrzyj najbardziej aktualne raporty i rankingi influencerów, które publikowane są co kilka miesięcy. Znajdziesz w nich jednak głównie najpopularniejsze osoby, co wiąże się z wyższymi kosztami.
Korzystaj z narzędzi do monitorowania internetu i social mediów! Będziesz mógł w ten sposób analizować swoją konkurencję, śledzić najpopularniejsze treści i wyszukiwać osób, które chętnie publikują teksty na tematy, które Cię interesują.
Przeczytaj: Jak usprawnić influence marketing?
Megainfluencerzy czy mikroinfluencerzy – kogo wybrać?
Jak podaje raport The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report, powołując się na dane CreatorIQ, marki coraz częściej decydują się na współpracę z osobami, które posiadają mniejszą liczbę obserwujących. Dlaczego? Microinfluencerzy uznawani są za ekspertów w swojej dziedzinie, a zebrana wokół nich społeczność fanów stale interesuje się tym, co mają do powiedzenia na różne tematy. Dodatkowo działania microinfluencerów często okazują się znacznie skuteczniejsze niż promocja osób posiadających bardzo dużą liczbę obserwujących, ponieważ potrafią wywołać większe zaangażowanie wśród swoich fanów.
W ostatnich latach influencer marketing na polskim rynku mocno się rozwinął, a twórcy wyspecjalizowali się i są w stanie realizować dla marek profesjonalne i wysokobudżetowe kampanie. Marketerzy jednak najczęściej decydują się na współpracę z mikro (46,6%) i średnimi (42,1%) influncerami, a nie internetowymi celebrytami, co pokazują badania, które przedstawiliśmy w książce Influencer marketing od A do Z. Zaletą takiego wyboru jest po pierwsze niższa cena, większa szansa na zaangażowanie twórcy na wyłączność, z zastrzeżeniem zakazu konkurencji, a często także większa elastyczność. Mniej zasięgowi, za to wyspecjalizowani w danej tematyce influencerzy sprawdzają się zwłaszcza w kampaniach z wyspecjalizowanych branż (przykładem jest współpraca szkoły językowej Talkersi i bloga Miękko o kompetencjach). Prowadząc kampanię z kilkoma lub kilkunastoma mikroinfluencerami marka zyskuje nie tylko zasięg, ale też sporo tzw. user generated content, który może wykorzystać w swoich kanałach. Nawet jeśli jeden z ambasadorów nie dowiezie wyników, kampania ma szansę powodzenia, a ilość treści i opinii może zbudować tzw. społeczny dowód słuszności.
Patrycja Górecka-Butora, szkoleniowiec, wykładowca i prelegentka na konferencjach branżowych, marketing manager w WhitePress i współautorka książki Influencer marketing od A do Z
Książkę Influencer marketing od A do Z można pobrać za darmo tutaj: https://www.whitepress.pl/ksiazka-influencer-marketing
Influencerzy i pokolenie Z
Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku. Nie pamiętają one czasów, gdy nie było smartfonów, mediów społecznościowych i dostępu do Internetu. Dorastały w otoczeniu dynamicznie rozwijającej się technologii. Często mówi się o pokoleniu Z, jako „urodzonym ze smartfonem w ręku”. Nie ma się więc co dziwić, że to właśnie tam w większości przypadków będą szukali informacji odnośnie produktów. Jak podaje w swoim raporcie firma Accenture, tylko 4% badanych z Generacji Z w ogóle nie korzysta z mediów społecznościowych. Najmłodsi konsumenci najczęściej traktują je jako źródło podstawowych informacji! Przed podjęciem decyzji o zakupie 65% respondentów przyznaje, że kieruje się opinią rodziny i bliskich, a 64% z nich sięga po opinię użytkowników zamieszczających recenzje w Internecie.
Dodatkowo niemal co czwarty z przedstawicieli pokolenia Z regularnie (zawsze lub często) kieruje się opiniami twórców internetowych.
Generazja Z przyznaje, że opinie blogerów i vlogerów są dla niej istotne – aż 29% wskazuje je jako jeden z kluczowych czynników, które bierze pod uwagę przed zakupem.
Jednak nie każdy influence będzie gwarancją sukcesu Twojej firmy. Pokolenie zetek jest także znacznie bardziej krytyczne niż starcze pokolenia. Od influencerów oczekują autentyczności i informacji czy dana komunikacja jest sponsorowana.
Jak można łatwo zauważyć influencerzy spełniają coraz ważniejszą rolę w naszych codziennych decyzjach. Często to właśnie dzięki nim zdecydujemy o zakupie, bądź nie, danego produktu. Jeśli planujesz w swojej firmie działania marketingowe może warto zastanowić się, czy współpraca z influencerem nie przyniesie Ci większych zysków niż wysokobudżetowa kampania reklamowa. Pamiętaj jednak o tym, by wybrać odpowiednią do tego osobę, tak by reklama nie zniknęła pośród wielu innych materiałów sponsorowanych lub nie została uznana za reklamowy spam. Wtedy efekty mogą być odwrotne od zamierzonych. Przy wyborze osoby, z którą chcesz podjąć współpracę nie kieruj się jej liczbą obserwujących. Nie zawsze więcej znaczy lepiej! Influencer musi przede wszystkim cieszyć się wśród fanów zaufaniem.