Kompetencje przyszłości – kreatywność / twórcza energia
Automatyzacja, robotyzacja i sztuczna inteligencja wkraczają coraz śmielej w kolejne obszary naszej pracy zawodowej. Są jednak kompetencje, które niezależnie od poziomu rozwoju technologii bardzo długo będą odgrywały kluczowe znaczenie i trudno będzie je zastąpić lub wyeliminować. Na rynku pracy czy w społeczeństwach przyszłości - będą stanowiły o sukcesie.
O kreatywności napisano wiele książek, opracowań i raportów ale poniższa definicja bardzo zgrabnie pokazuje to co najważniejsze. Zagadnienie – bardzo obfite i szerokie – od wielu lat przedmiotem badań psychologów, ekonomistów i socjologów. Kreatywność czy twórczość to pojęcia często używane zamiennie lub jako synonimy.
kreatywność – proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych rozwiązań.
Zdolność do twórczej i kreatywnej pracy, pozwala na wychodzenie poza granice tego co dobrze znane, stworzone i poznane przez ludzki umysł. Kreatywność pomaga pisać spektakularne, nowatorskie scenariusze filmowe, programować nowe aplikacje technologiczne czy artystycznie tworzyć dzieła sztuki. Jest początkiem wszelkich działań mających za zadanie stworzenie czegoś-z-niczego.
Jesteśmy bombardowani tak dużą liczbą nowych rozwiązań, reklam, informacji i przekazów, że do naszej świadomości przebijają się tylko niektóre treści. Zwracamy uwagę na to co dla nas nowe lub z różnego względu – ciekawe. Oczywiście to bardzo subiektywny wyróżnik ale kiedy twórca przekazu bawi się z naszymi zdolnościami poznawczymi – formą, treścią, koncepcją, kształtem – szybko potrafimy dostrzec tę wyjątkowość.
Oryginalność nadaje rytm procesom twórczym – niezależnie od dziedziny z jaką się stykamy. Kreatywna energia jest bowiem wskazana w biznesie, sztuce, produkcji, ale także w rodzicielstwie, edukacji czy komunikacji. Często koncepty kreatywne łączą ze sobą różne dziedziny nauki, sztuki, literatury co korzystnie wpływa na odbiór i sentyment emocjonalny wobec efektów naszej pracy twórczej.
Żyjemy w świecie, o którym mówi się, że “wszystko już było”. Nie zgodzę się z tą tezą – wszystko to co nas otacza jest tak dobre i ciekawe jak innowacyjna energia ich twórców, nas samych.
Zdecydowanie zachęcam do przyjrzenia się rankingowi “50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie”. Magazyn brief.pl od ponad 10 lat przygląda się komercyjnym projektom i ocenia je pod kątem “kreatywności zastosowanej”.
Rozmach z jakim przedsiębiorcy, wizjonerzy i artyści od wielu lat wdrażają w życie swoje pasje i pomysły pozwala mi wierzyć, że kreatywność jako cecha będzie nadal najbardziej pożądaną kompetencją na przestrzeni najbliższych kilkunastu lat.
Co więcej, jestem przekonany, że jeśli będziemy odpowiednio dbali o własną kreatywność to zapewnimy sobie twórczą energię do nowatorskiej i skutecznej realizacji naszych celów – osobistych i biznesowych.
Czego sobie i Wam życzę.
Autor:
Paweł Zawadzki – z wykształcenia psycholog, zawodowo od 10 lat związany z marketingiem, komunikacją i produkcją angażujących treści wideo. Nagradzany za międzynarodowe projekty komunikacyjne (między innymi: Digital Channel Award w Berlinie oraz Phygital Distribution & Experience w Lizbonie). Pracował dla ogólnopolskich telewizji jako koordynator i kierownik produkcji. Na rynku agencji kreatywnych efektywnie prowadzi projekty dla takich marek jak Pekao S.A czy Allegro. Obecnie zarządza agencją i domem produkcyjnym “Większe Logo” zapewniając kompleksowe wsparcie produkcyjne na potrzeby digital marketingu.