Kto i kiedy zamawia taksówki w Polsce?

Przez ostatnią dekadę liczba osób korzystających z usług przewozowych w Polsce wzrosła o 30 proc. Każdego dnia z usług taksówek korzysta około 400 tys. klientów, z czego aż 80 proc. przewozów wykonywanych jest w obrębie 20 największych miast w kraju. 6 na 10 kursów zamawianych jest przez kobiety, a trzy czwarte wszystkich zleceń wykonywanych jest za dnia.
W ostatnich latach w Polsce znacznie zwiększyła się liczba cudzoziemców. Dziś około 11 proc. klientów korzystających z taksówek to obcokrajowcy. Często są to osoby zarządzające w dużych firmach, które przyjeżdżając do obcego kraju wolą zamówić taksówkę, niż skorzystać z usług komunikacji miejskiej, nadal niezbyt przyjazne dla osób nie znających języka polskiego.
Aż 76 proc. kursów odbywa się podczas zmiany dziennej, natomiast kursy nocne stanowią zaledwie jedną czwartą wszystkich zleceń. Wynika to z profilu pasażerów korzystających z taksówek – w większości są to klienci podróżujący na spotkania biznesowe w tzw. godzinach roboczych.
Z taksówek najczęściej korzystają osoby w wieku od 35 do 50 lat. Zamówienia składają za to w większości kobiety – to prawie 60 proc. zgłoszeń. Oczywiście duży odsetek tej liczby stanowią asystentki, zamawiające taksówkę dla członków Zarządu lub ich gości.
Przez ostatnie 10 lat liczba przejazdów taksówkowych o charakterze służbowym wzrosła prawie dwukrotnie. Przyczyną tego stanu rzeczy jest większa liczba firm usługowych, które muszą dojeżdżać do swojego klienta, oszczędności przedsiębiorstw, które tnąc dodatkowe koszty rezygnują z leasingu i wynajmu samochodów oraz przede wszystkim dostęp taksówek do miejsc parkingowych, brak opłat za postój oraz skuteczne omijanie zakorkowanych ulic w większych miastach.
Dodatkowo, korporacje taksówkowe oferują od jakiegoś czasu możliwość bezgotówkowych przejazdów, z których korzysta już ponad 1/3 klientów. Swoją popularność stopniowo zdobywają też metody alternatywne – karty płatnicze, SMS kody czy pre-paid.
Wraz ze wzrostem popularności taksówek, zmianie ulega także wizerunek największych korporacji należących do tego rynku. Aż 83 proc. badanych wskazało, że największe zaufanie budzą wśród nich duże, renomowane sieci i firmy taksówkowe.
Na większe zaufanie pasażerów do korporacji taksówkowych wpływa natura klienta, który w każdej branży najbardziej ufa rozpoznawalnym markom. Takie korporacje dają nie tylko gwarancję możliwości złożenia reklamacji, ale także gwarantują stały kontakt z centralą telefoniczną. Dodatkowo, klienci mogą związać się z firmami na dłuższy czas za pomocą umów bezgotówkowych, które zapewniają im określone usługi i budują wzajemne zaufanie – mówi Aneta Ogrodniczek, dyrektor generalny Polskiej Sieci Taxi 19123.
Jakie taksówki najczęściej zamawiamy? 65 proc. klientów korzysta z możliwości wyboru spośród kilku wypróbowanych uprzednio korporacji. Prawie 10 lat temu zaledwie 1/5 pasażerów zamawiała taksówki w taki sposób, a najczęściej korzystano z jednej, „ulubionej” korporacji, lub po prostu korzystano z usług taksówki, która akurat była na pobliskim postoju lub którą udało się zatrzymać na ulicy.
Statystyki przygotowane zostały na podstawie badań zebranych w 20 największych miastach w Polsce przez Polską Sieć Taxi 19 123 oraz na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród ok. tysiąca klientów.
Więcej informacji o systemie Polska Sieć Taxi 19 123, w tym szczegółowe dane na temat korporacji wchodzących w jej skład znajdują się pod adresem: www.polskasiectaxi.pl