Kto zarabia najlepiej?

Na których stanowiskach w branży komunikacji marketingowej można zarobić najwięcej?
Według badania „Raport o wynagrodzeniach SAR 2013” wzrost płac w agencjach reklamowych pomiędzy rokiem 2012 i 2013 dotyczy 25 proc. stanowisk zaś obniżenie lub stagnacja płac 75 proc. stanowisk. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Idea! Management Consulting na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Objęło wynagrodzenia oraz stawki godzinowe pracowników agencji reklamowych, domów mediowych oraz po raz pierwszy – agencji evetowych, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR.
Zmiany wynagrodzeń
Tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 70 stanowisk w agencjach reklamowych, 45 w domach mediowych oraz 18 dla stanowisk w agencjach eventowych. Wynika z niego, że przeciętne wynagrodzenia w agencjach reklamowych, jak i w domach mediowych utrzymują się na stałym poziomie.
Spośród 96 stanowisk objętych analizą porównawczą w różnych typach firm sektora komunikacji marketingowej, 41 z nich osiąga zarobki o wartości średniej płacy rynkowej wyższe niż przed rokiem. Z kolei niższe przeciętnie stawki zaobserwowano wśród 55 stanowisk.
Porównując wartości median, obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi (59 stanowisk w agencjach reklamowych), można stwierdzić ogólnie, iż dla 27 stanowisk w agencjach reklamowych wynagrodzenia wzrosły, dla 4 nie zmieniły się, a rynkowe poziomy płac dla 28 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W grupie 37 stanowisk analizowanych w domach mediowych: dla 14 stanowisk wynagrodzenia wzrosły, dla 4 pozostały na dotychczasowej wysokości, a rynkowe poziomy płac dla 19 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Stosunkowo wysoka dynamika wzrostu płac (powyżej wskaźnika inflacji) charakteryzuje płace na niektórych stanowiskach typowych dla branży (np. większość stanowisk z rodziny planning i buying w domach mediowych).
Stawki godzinowe
Badanie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR obejmuje również oszacowanie wartości stawek cennikowych. Rozumiemy przez to pojęcie – stawkę cennikową dla danego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lub domu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu – jest to wartość za godzinę pracy wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
Zgodnie z wynikami badania średnio, stawki godzinowe zmieniły się na przestrzeni ostatnich miesięcy przeciętnie o około 6 proc. (spadek). Dla 7 stanowisk, aktualne stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2012, dla 27 spadły, dla 7 pozostały bez zmian (analiza przeprowadzona dla median stawek rynkowych). Szczegółowe wyniki badania stawek godzinowych przedstawiono w Załączniku nr 2.
– Przeprowadzane każdego roku przez SAR badania poświęcone wynagrodzeniom i stawkom godzinowym są bardzo istotne dla całej branży, a także wszystkich reklamodawców. Oprócz mierzenia kondycji firm oraz trendów rynkowych, stanowią one doskonały punkt odniesienia dla wszystkich podmiotów działających w tym obszarze. Dzięki temu badaniu agencje mogą podejmować decyzje strategiczne odnoście swojej polityki płacowej oraz przy przygotowywaniu ofert dla klientów, a reklamodawcy z kolei zawsze łatwiej ocenić i wycenić atrakcyjność poszczególnych ofert oraz pracę swoich biznes partnerów. Coroczne badania wynagrodzeń oraz stawek godzinowych to również oznaka transparentności naszej branży oraz przestrzegania najwyższych standardów biznesowych – mówi Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Stawki godzinowe wg stanowisk (w PLN za godzinę)