Marka a bloger – podsumowanie debaty
6 listopada w Klubie Bankowca w Warszawie odbyła się debata dotycząca dobrych praktyk współpracy marek z blogerami. Poniżej przedstawiamy wstępną listę dobrych praktyk, która powstała w wyniku trzygodzinnej dyskusji.
1. Marka musi dać swobodę blogerowi i pozwolić mu zachować autentyczność.
2. Marka powinna zacząć od nauczenia się komunikacji z konsumentami, dopiero później z blogerami.
3. W internecie nie ma podziału na odbiorców i nadawców.
4. Nie jest możliwe nałożenie zasad na blogerów. Jest to zbyt różnorodna grupa, która nie doczekała się (i nie doczeka) odpowiedniej definicji.
5. Bloger z założenia jest subiektywny. Nie należy wymagać od niego obiektywności.
6. Marka powinna odpowiadać blogerowi w tych samych mediach, za pomocą tych samych narzędzi.
7. Konsumenci, którymi są również blogerzy, szukają w markach ludzkiego wymiaru.
8. Marka powinna rozpoczynać komunikacje od dialogu. Jest to efektywniejsze i często tańsze niż angażowanie działu prawnego.
9. Podstawę komunikacji marki budują pracownicy najniższego szczebla. To oni mają najbliższy kontakt z konsumentem.
10. Internet jest naturalnym środowiskiem konsumentów.
11. Bloger jest właścicielem swojego medium. Dzięki temu jest atrakcyjnym partenerem dla marki (pod warunkiem, że zachowuje profesjonalizm).
12. Marka powinna współpracować długofalowo z blogerem. Daje to większe korzyści obu stronom.
13. Zarówno marka jak i bloger są odpowiedzialni za konsumenta/odbiorcę.
::
Powyższe punkty są zaproszeniem do dyskusji. Uczestnicy debaty zgodzili się, że zbiór dobrych praktyk należy dopasowywać do bieżącej sytuacji. Jesteśmy otwarci, Drodzy Czytelnicy, na Wasze sugestie i uwagi.
Zbiór dobrych praktyk wraz z ich opisem zostanie zamieszcznony w magazynie „Brief” oraz pozostałych kanałach online.
Podczas debaty uczestnicy poruszyli też kwestię etyki wśród nadawców treści (zarówno blogerów jak i dziennikarzy). Zastanawiali się nad zasadami, które powinny określać zamieszczanie treści sponsorowanych. Jest to temat, który magazyn „Brief” chce poruszyć podczas kolejnej debaty w ramach „Laboratorium Brief”.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych, aczkolwiek ciekawych, propozycji było zniesienie prawa prasowego. Nadawcy treści podlegali by wtedy wyłącznie kodeksowi cywilnemu.
::
Udział w debacie moderowanej przez Grzegorza Kiszluka wzięli:
Tomasz Sulewski, head of social media, Orange Polska
Krystian Cieślak, associate director, Citybell Consulting
Artur Kurasiński, bloger, ak74.pl
Michał Górecki, bloger, michal-gorecki.pl
Michał Stępień, vloger, KotletTV
Agata Lipiec, ekspert ds. social media instytucji finansowych
Katarzyna Iwaniuk, zastępca dyrektora zarządzającego, natemat.pl
Bożena Głowacka, mecenas
::
Przeczytaj też: