Mindshare Polska zbadał skuteczność product placementu
Samochody, żywność i kosmetyki do pielęgnacji ciała wiodą prym wśród kategorii produktów najefektywniej lokowanych w programach telewizyjnych i filmach. Product placement buduje przede wszystkim świadomość tych marek czy produktów, które wcześniej nie były znane konsumentom – wynika z badania LIVE Panel, zrealizowanego przez GroupM na reprezentatywnej grupie polskich internautów.
Zrealizowane badanie miało na celu m.in. określenie roli, jaką odgrywają poszczególne źródła informacji nt. marek i produktów w percepcji widzów, oglądających telewizję przynajmniej raz w miesiącu. Blisko 1/3 respondentów wskazała, że product placement zachęca do spróbowania lub kupienia czegoś po raz pierwszy, niewiele mniej – 1/4 badanych – wskazało z kolei lokowanie produktu, jako źródło informacji o nowych markach i produktach, których dotychczas nie znali. Dla 18% widzów zobaczenie w filmie czy programie telewizyjnym danej marki lub produktu stanowi przypomnienie i zachętę do ponownego zakupu.
„Product placement jest skuteczną formą reklamową pozwalającą na wyjście z bloku reklamowego, czy też ograniczeń ustaw sponsoringowych. Poza kwestiami świadomościowymi – ważne jest także porównanie kosztów takiego formatu. Często może być to efektywna alternatywa dla klasycznych form spotowych, pozwalająca jednocześnie na dużo ciekawsze pokazanie produktu i jego zalet, funkcjonalności” – komentuje Anna Bieńkowska, Director Client Leadership w Mindshare.
Co ciekawe, przez respondentów, którzy kupili daną kategorię w ciągu ostatniego roku, najbardziej „zauważanymi” w programach telewizyjnych i filmach kategoriami produktów są: samochody, żywność oraz produkty do pielęgnacji ciała oraz włosów. 63% respondentów zwróciło w ostatnim czasie uwagę na lokowanie aut, zaś 62% na product placement produktów z kategorii żywność i kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów.
– Dzięki product placement konsument ma kontakt z produktem dłużej niż w zwykłym spocie. Co więcej, produkt przedstawiony jest w jego naturalnym środowisku – komentuje Bartłomiej Orzechowski, Director Client Leadership w Mindshare.
Wyniki badania wskazują także, że lokowanie produktów w programach telewizyjnych i filmach jest dla części konsumentów oglądających telewizję pomocne w wyborze żywności oraz produktów dla dzieci. 37% badanych, którzy kupili daną kategorię produktową w ciągu ostatniego roku, wskazało product placement jako ważny w podejmowaniu decyzji o zakupie żywności, zaś 1/3 badanych product placement pomaga dokonywać wyboru produktów dla dzieci, produktów gospodarstwa domowego oraz gier wideo i konsoli do gier.
Dane pochodzą z badania ilościowego LIVE Panel zrealizowanego przez GroupM metodą CAWI
na reprezentatywnej grupie 5037 dorosłych polskich internautów.