Mniejsze wydatki na reklamę w 2013
Według prognoz ZenithOptimedia łączne wydatki netto na reklamę w Polsce w 2013 roku będą niższe od ubiegłorocznych o 5,9 proc. Wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku 6,352 mld złotych. Oznacza to redukcję wcześniejszych estymacji, mówiących o spadku wartości rynku o 5,2 proc.
Przygotowując poprzednią prognozę anlitycy ZenithOptimedia przyjęli założenie, że w drugiej połowie roku polska gospodarka nieco przyspieszy. Z kolei pesymistyczny scenariusz zakładał, że jeśli sytuacja gospodarcza się nie poprawi, rynek reklamowy może się skurczyć w tym roku nawet o 8-9 proc. Jest on wciąż aktualny, bowiem dane makroekonomiczne wskazują, że druga połowa roku nie będzie jednak tak dobra jak się spodziewano. W pierwszym kwartale wzrost PKB wyniósł zaledwie 0,5 proc., był to więc piąty z kolei kwartał, w którym dynamika gospodarcza była niższa niż trzy miesiące wcześniej.
Wolniejszy wzrost gospodarczy
Choć ekonomiści wciąż oczekują, że drugie półrocze będzie dla gospodarki lepsze niż pierwsze, kolejne instytucje redukują prognozy wzrostu PKB. Bank Światowy obniżył prognozy wzrostu gospodarczego dla Polski z 1,5 do 1 proc., a OECD szacuje, że PKB Polski wzrośnie zaledwie o 0,9 proc. (wcześniej prognozowano wzrost o 1,6 proc.).
Reakcje reklamodawców
Reklamodawcy reagują na te zmiany zmniejszając inwestycje w media. Spadły wydatki na reklamę firm z branży telekomunikacyjnej i FMCG. Na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki branży finansowej i farmaceutycznej. Rosną natomiast inwestycje reklamowe dużych sieci handlowych, szczególnie tych, które przyciągają klientów niskimi cenami.
Korekta prognoz
– Wobec tych zmian także i my zdecydowaliśmy o korekcie prognoz wartości wydatków reklamowych w 2013 roku. – powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. Niewielka korekta dotyczy prognoz wydatków na reklamę w telewizji – będą one w tym roku niższe od ubiegłorocznych o 5,9 proc. Na obniżenie wpływów z reklamy w tym medium wpływa zarówno ogólna sytuacja na rynku, jak i przepływ widowni oraz budżetów reklamowych z największych ogólnopolskich stacji (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) do stacji odbieranych dzięki naziemnej telewizji cyfrowej.
Większe wydatki na internet, social media, mobile marketing i kino
Analitycy ZenithOptimedia skorygowali także prognozę wydatków na reklamę w internecie – wzrosną one w tym roku o 7,3 proc. W tym segmencie stale rosną wydatki na reklamę wideo, którą reklamodawcy postrzegają coraz częściej jako przedłużenie kampanii telewizyjnych. Coraz większa liczba użytkowników smarfonów i tabletów sprawia, że rosną także inwestycje w mobile marketing. Zwiększają się również budżety na kampanie w social media, w szczególności na Facebooku, oraz na reklamy w wyszukiwarce Google, choć ich dynamika jest nieco niższa niż w ubiegłych latach. Lekki spadek odnotowuje natomiast display, którego kosztem rosną wydatki na reklamę wideo, mobile, social media i SEM. Wydatki na reklamę kinową wzrosną w 2013 roku o 1,8 proc. Kino to drugie – obok internetu – medium, które odnotuje w tym roku wzrost wydatków reklamowych, choć i on będzie niższy niż prognozowano w kwietniu.
Mniejsze wydatki na prasę, outdoor i radio
Reklamodawcy wciąż zmniejszają wydatki na reklamę w prasie. W magazynach wpływy z reklam będą w tym roku niższe o 21 proc. Jeszcze więcej stracą dzienniki – wydatki na reklamę w nich zmniejszą się w porównaniu z ubiegłym rokiem aż o 25,2 proc. Obniżenie prognoz dotyczy także outdooru. W 2013 roku wydatki na reklamę zewnętrzną będą niższe od ubiegłorocznych o 9 proc. Największa zmiana dotyczy prognozy wydatków na reklamę radiową – ZenithOptimedia prognozuje, że spadną one o 4,4 proc. (wobec poprzednio prognozowanego spadku wydatków o 0,6 proc.). Stabilną pozycją tego medium zachwiała w dużej mierze redukcja budżetów przez Aflofarm – największego reklamodawcę na rynku radiowym.
Globalne wydatki na reklamę wzrosną o 3,5 proc. Na koniec roku wartość globalnego rynku reklamowego wyniesie 505 mld dolarów.