Najważniejsze wnioski: Brand Survival Kit. BRIEF patronował serii spotkań on-line branży marketingowej
Niemal 12 godzin o tym, jak wychodzimy z kryzysu i w jaki sposób możemy - działając na styku biznesu i marketingu - skrócić czas jego trwania. 43 ekspertów z dziedzin od ekonomii, mediów, reklamy, technologii po przedstawicieli biznesu dzieliło się swoimi spostrzeżeniami, wiedzą i przykładami. Obsłużyliśmy w sumie ponad 600 rejestracji i w każdym spotkaniu (na krócej lub dłużej) wzięło udział około 200 osób.
Podsumowanie
Epidemia koronawirusa nie zakończy się gwałtownie, lecz będzie zanikać stopniowo – co przedłuży jej negatywny wpływ na konsumentów i gospodarkę. Mimo, że na tle innych krajów Europy Polska wydaje się być dotknięta w stopniu minimalnym, to skutki są i będą odczuwalne. Oto krótkie podsumowanie i wnioski.
Marketing w #newnormal
Debata z udziałem przedstawicieli biznesu na temat wpływu epidemii na konsumentów i biznes oraz wyzwań, jakie stworzy dla marketingu.
Debatę prowadzili Sławomir Stępniewski (CEO Dentsu Polska & CEE) oraz Marta Macke (założycielka i managing partner Shortlist Consulting). Wzięli w niej udział: prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank, Dariusz Maciołek, Managing Director CMO w BNP Paribas, Marcin Gruszka, Communication Expert oraz Paweł Niziński, partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR.
Dyskusję rozpoczęła profesor Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, która przedstawiła perspektywę ekonomiczną w obliczu pandemii koronawirusa dla Polski. Następnie marketerzy wspólnie zastanawiali się, jak walczyć ze skutkami pandemii z perspektywy biznesowej. Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours. Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank przedstawiła swoje obserwacje na temat kryzysu koronawirusa, z dala od perspektywy marketingowej. Zwróciła uwagę na ważną rolę banków w społeczeństwie dotkniętym izolacją. Dariusz Maciołek, CMO w banku BNP Paribas zwrócił uwagę na długoterminowe planowanie inwestycji i optymalizacji kosztów. Podkreślił także istotę edukowania klientów, konsumentów i obywateli w kwestii odpowiedzialnego wzrostu biznesu. Tworzenie odpowiedzialnych marek jest korzystne dla otoczenia i dla samych brandów. Paweł Niziński (partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR) zwrócił uwagę na potrzebę zrównoważonego prowadzenia biznesu i istoty przebudowy jego działania w duchu odpowiedzialnego rozwoju.
Wnioski:
- Kryzys może wywierać wpływ na gospodarkę nawet przez 9 lat
- Nie można czekać – trzeba wpływać na rzeczywistość
- Czas COVIDu przyspieszył wiele inicjatyw dotychczas odkładanych
- Czas na odpowiedzialny rozwój – czas, by zmienić podejście do konsumenta i konsumpcji
- Komunikacja do konsumenta jest podstawą w każdej sytuacji – nie można milczeć
- Tam, gdzie jest to możliwe – liczy się zwinność wewnętrzna firm w ciągłej adaptacji do zmieniającej się sytuacji
- W pozostałych przypadkach to czas na nieoczywistą współpracę i korzystanie z partnerstw
Uwaga konsumenta
Ta część była poświęcona analizie oglądalności TV i kanałów video.
Webinarium prowadzone było przez Mariusza Kukwę, Head of Multiscreen Investment w Dentsu. Wśród ekspertów wygłaszających tego dnia prelekcję poza gospodarzem znaleźli się także: Maciej Kutera, Multiscreen Manager z Dentsu, Joanna Kopeć, Senior Media Research Executive, AGB Nielsen Media Research, Marcin R. Wiśniewski, kierownik zespołu wsparcia sprzedaży w TVP oraz Michał Czyszkowski, Client & Agency Relationship Manager.
Wnioski:
- Oglądalność TV, po znacznych wzrostach w marcu i kwietniu utrzymuje w maju tendencje spadkowe
- Wzrosła oglądalność VOD we wszystkich grupach wiekowych
- W okresie pandemii marki stały się mniej produktowe, a bardziej komunikują się przez pryzmat wartości, co jest zauważalne choćby w popularnych telewizyjnych spotach
- Widoczne jest przywiązanie Polaków do ekranów – zarówno tych telewizyjnych, jak i smartfonów czy laptopów
- Skoki oglądalności mocno korespondowały z zamknięciem w domach i poszczególnymi etapami lokcdownu – okresem izolacji
- Wśród widzów odczuwalna jest potrzeba urozmaicania oglądanych treści – w obliczu zwiększonej oglądalności programów telewizyjnych i konsumpcji VOD widzowie szybko mogą się znudzić powtarzalnym contentem
- Zmiana powinna także nastąpić w częstotliwości nadawania reklam
- Konsumenci nie chcą, by marki całkowicie przestały się komunikować
- Zauważalne wybory wśród widzów TV i VOD to programy informacyjne – pozwalające na poczucie doinformowania oraz seriale – dające poczucie ucieczki od rzeczywistości
- Istotne jest, by szczególnie teraz testować kreacje – puszczać na fokusy, unikać sztampy, gdyż sytuacja zmienia się dynamicznie. Coś co było dobre miesiąc temu nie będzie dobre jutro
- Interesujące jest także zwiększone zainteresowanie audycjami religijnymi, pojawiające się na początku pandemii, a także wzrost udziału kanałów tematycznych w ogólnej oglądalności
eKonsument – co Polacy robią w sieci?
Prelegenci trzeciego dnia pochylili się nad o tym co przyciąga dzisiejszego konsumenta i jak marki w odważny i niesztampowy sposób walczą o jego atencję.
Gospodarzem spotkania była Małgorzata Niska, Digital Development Director, która moderowała wydarzenie i sprawowała nad nim opiekę. Wśród ekspertów, którzy tego dnia mieli swoje prelekcje wystąpili: Paulina Gadowska, Senior Research Analyst w Dentsu Data Services, Maksymilian Malicki, Global Brand Manager w Bolt, Monika Czaplicka, CEO Wobuzz, Michał Protasiuk, Research Manager CEE w Google, Karol Karpiński, Client Solutions Manager w Facebook oraz Weronika Szczepanik, Senior Project Manager w Dentsu.
Wnioski:
- Konsumenci zaczęli częściej poszukiwać alternatywnych metod zakupów i dostaw
- Wzrosło zainteresowanie samodzielnym hodowaniem żywności, naprawami, gotowaniem
- Zakupy przez internet robimy częściej i ten trend ma szansę utrzymać się na dłużej
- Mobile jest przestrzenią, w której trzeba być – niezależnie czy kryzys gospodarczy minie czy nastąpi kolejna jego fala – ważne jest, by wkroczyć do wirtualnej rzeczywistości ze swoim produktem czy usługą i w tej przestrzeni zawalczyć o uwagę konsumenta
- Tendencje zakupowe czy codzienne nawyki na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy uległy znaczącej zmianie
- Szukamy porad, oglądamy tutoriale, zwiedzamy wystawy, częściej korzystamy z dostaw, poruszamy się bezpieczniejszymi środkami transportu jak np. miejskimi hulajnogami
- Liczy się idea, to jakie wartości prezentuje marka go oferująca
- CSR to nie dodatek – wyraźnie widać zysk wizerunkowy organizacji, które faktycznie mają CSR w DNA
- Marka jest człowiekiem i powinna rozmawiać z człowiekiem-konsumentem
Dialog – narzędzie dla odważnych
Prelegenci trzeciego dnia pochylili się nad o tym co przyciąga dzisiejszego konsumenta i jak marki w odważny i niesztampowy sposób walczą o jego atencję.
Gości powitali Joanna Biernacka i Łukasz Kotliński (Dentsu Aegis Network) opowiadając o literalnej genezie słowa „dialog” i o tym, jak może on funkcjonować w relacji marki z konsumentem.
Spotkanie było podzielona na trzy części: „Ucieczkę z wieży Babel” poświęcono reakcjom marek na epidemię i izolację społeczną. Przeglądu taktyk marek i emocji pokazywanych w reklamach dokonały Ania Ferlin z Isobar Polska i Martyna Buszczak z Google. O tym, jak wesprzeć markę w utrzymaniu kontaktu z konsumentem i zaoferować mu atrakcyjny kontent, opowiadał Paweł Popek z Grupy Red8, na przykładzie realizacji serwisu „Milion pomysłów na nudę” zrealizowanego dla Lotto.
„Ograniczenia są po to by poszukiwać nowych rozwiązań i użyć kreatywności” – mówił Jarek Boliński z Propeller Film, opisując, jak zmieniła się produkcja filmowa w trakcie pandemii i jaki ślad wywarła na podejściu do video. „Do graczy trzeba mówić ich językiem” podkreślała natomiasy Anna Nowak z Dentsu Lab, pokazując jak duże jest grono zainteresowanych grami, jak należy się z nimi komunikować i jak zmienił się gaming w trakcie pandemii. Anna Nowak zaprezentowała także przykłady akcji zrealizowanych przez KFC, Mastercard oraz działań charytatywnych przeprowadzonych na platformach gamingowych.
Dialog z maszynami był przedmiotem drugiej części spotkania. Rafał Zagórny i Michał Pęczalski z Dentsu Lab opowiedzieli o tym, jak może on zachodzić i jakie elementy technologii są do niego wykorzystywane. Zaprezentowano rezultat prac nad opracowaniem samochodu z uczącym się interfejsem głosowym (KITT z serialu „Knight Rider”).
Jerzy Hołub, dyrektor marketingu Mastercard, wraz z Norbertem Franke z Isobar, opowiedzieli o kulisach i działaniu projektu KiedyDoSklepu.pl, zrealizowanego pod wpływem pandemii, w ciągu 7 dni. W swojej prelekcji Anna Mucha z Isobar Polska mówiła o tym, jak ważna jest dobra komunikacja klienta z agencją na przykładzie realizacji dla COTY „weDo/”. Projekt ten dotyczy ekologicznej linii kosmetyków a jego komunikacja za pomocą mediów elektronicznych została zaprojektowana i zrealizowana tak by pozostawiać jak najmniejszy ślad węglowy.
Wnioski:
- Marka nie może się nie komunikować – szczególnie w zmieniającej się rzeczywistości
- Czas izolacji społecznej wymagał innego podejścia do komunikacji i produkcji – niektóre marki poradziły sobie gorzej (dając bardziej powierzchowny i generyczny przekaz) inne lepiej (odchodząc od ogólności w kierunku wybranego aspektu)
- Pandemia dynamicznie wpływała na nasze emocje, mimo, że trwa nadal to kolejne zmiany nie będą tak dynamiczne jak w marcu i kwietniu
- Konsument również w trakcie izolacji ma potrzeby (balkon, ogródek, gotowanie)
- „Home made ad” to z jednej strony tańsza produkcja mocno popularna w trakcie izolacji, jednak nie utrzyma się ona na dłużej jako trend produkcyjny
Kocham Cię agencjo!
Ostatni dzień poświęcony był relacjom i roli marketingu w #new normal.
Dzień rozpoczęliśmy od wysłuchania krótkiej prelekcji Tatiany Mindewicz-Puacz – przedsiębiorczyni, doradca i trener w zakresie strategii komunikacyjnych, psychoterapeutka. W debacie udział wzięli:
- Anna Pańczyk – Grey
- Radek Miklaszewski – BBDO
- Weronika Szwarc-Bronikowska – Media People
- Sylwia Tygielska – Isobar Polska
- Małgorzata Potorska – dentsu X
- Anna Gogacz – Allegro Brand Experience Agency
Debatę prowadzili Marta Macke i Sławek Stepniewski. Była ona podzielona na cztery części:
- Jak się mamy po COVIDzie?
- Jak aktualnie wyglądają nasze relacje z klientami?
- Jak skrócić potencjalne 9 lat kryzysu do 9 miesięcy?
- Co przy okazji powinniśmy zmienić (CSR)?
Wnioski:
- COVID odarł wszystkich z oficjalności – mamy teraz bardzo bliskie relacje, to daje nam większą otwartość, skraca dystans i przekłada się na to jak realizujemy projekty
- Dojrzała relacja bazuje nie tyle na bliskości co na szacunku i zrozumieniu
- Chwila ciszy przy wybuchu epidemii nauczyła nas słuchać klientów na nowo
- COVID należy traktować jako szczepionkę na przyszłość
- #newnormal nie posiada definicji – tego nie da się przeczekać, trzeba ukształtować nową rzeczywistość
- Praca agencji ma teraz większą wartość niż kilka miesięcy temu – nie możemy dać się zastraszyć klientom, którzy chcą tę sytuację wykorzystać w sposób nieetyczny
- W relacjach biznesowych warto wrócić teraz do wartości – prawda, uczciwość, szacunek, odwaga
- Zdusić pesymizm – musimy uczyć się na nowo wielu rzeczy, ale to dobre podwaliny dające wartość na przyszłość
Źródło: Informacja prasowa Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.