NGO – biznes, czyli partnerska współpraca
Nowoczesny i świadomy swojej odpowiedzialności biznes chce i powinien włączać się w rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych, przed którymi staje współczesny świat. Współpraca z organizacjami pozarządowymi zwiększa szansę wypracowanie kompleksowych rozwiązań, dzięki połączeniu kompetencji i zasobów firmy z unikalnymi doświadczeniami organizacji w tworzeniu projektów społecznych i zarządzaniu nimi.
Z uwagi na większe zaufanie społeczne, jakim cieszy się sektor NGO – wg Edelman Trust Barometer 2013 ufa im 62 proc. badanych Polaków – współpraca ta ułatwia także dostęp do społeczności lokalnych i innych grup interesariuszy. Udział w projekcie społecznym jest jednocześnie komunikatem wartości firmy dla jej pracowników i może ułatwić ich zaangażowanie w wolontariat pracowniczy. Jeśli do tego problematyka podjęta wspólnie z NGO-sami wiąże się ze zidentyfikowanymi przez firmę obszarami własnej odpowiedzialności, działania te mogą wesprzeć realizację strategii CSR.
Jednak tak wszechstronne korzyści są osiągalne w przypadku długofalowej, partnerskiej współpracy, a niezwykle trudne do uzyskania w przypadku jednorazowych inicjatyw opartych wyłącznie o materialne czy rzeczowe wsparcie udzielane organizacji przez firmę. Tymczasem te właśnie formy współpracy są najczęściej spotykane – w najnowszych badaniach Stowarzyszenia Klon-Jawor „Kondycja III sektora” zostały one wskazane odpowiednio przez 34 i 23 proc. badanych organizacji spośród tych, które zadeklarowały jakąkolwiek współpracę z biznesem w ciągu ostatnich dwóch lat – było ich 51 proc. Model ten, oparty w dużym stopniu o system grantów i dotacji przedsiębiorstw dla NGO- sów, spełnia pożyteczną funkcję. Warto jednak uzupełnić go o bardziej zaawansowane formy współpracy oparte o długofalowe partnerstwo. Przykłady firm-laureatów konkursu European CSR Award Scheme for Partnerships, Innovation and Impact dowodzą, że są one skuteczne, korzystne dla każdej z zaangażowanych stron oraz przynoszą nieocenioną wartość dodaną dla wybranych grup i społeczeństwa jako całości.
Więcej na temat współpracy biznesu z sektorem pozarządowym będzie można przeczytać w czerwcowym wydaniu miesięcznika „Brief”.