Nie zbierzesz pieniędzy w sieci, jeżeli tego nie zrobisz
W jaki sposób podziękowania przekładają się na ilość i wysokość wpłat? Jakich błędów wystrzegać się przy planowaniu i organizacji własnej zrzutki? Jak właściwie wykorzystać analitykę, social media, widgety, targetowanie, adresy śledzące, pixel FB czy tagowanie kampanii promocyjnej? Jaką strategię przyjąć dla zbiórki w internecie, aby odnieść sukces? Odpowiedzi na te oraz wiele inny pytań, prezentuje poniższe zestawienie opracowane na podstawie analizy ponad 20 tysięcy udanych zrzutek.
Co roku w Polsce organizowanych jest ponad 100 tysięcy zbiórek online. Biorąc pod uwagę, że z roku na roku zbiórek dynamicznie przybywa, w głowach organizatorów zrzutek pojawia się wiele pytań. Jak się skutecznie przygotować do uruchomienia, przeprowadzenia i wypromowania indywidualnej zrzutki, aby odniosła sukces, czyli zebrała zaplanowaną kwotę pieniędzy w określonym czasie?
Dobra strategia to dopiero początek
Wszelkie działania powinny być poprzedzone przygotowaniem planu działania, któremu towarzyszyć będzie harmonogram, a także określenie budżetu, np. kampanii marketingowej. Dodatkowo, pomoże nam wskazanie jasno sprecyzowanego i co ważne mierzalnego celu, a także terminu startu oraz zakończenia zrzutki online.
Ważne jest także, aby organizatorzy określili grupę docelową, do której będą kierowali – targetowali komunikację i reklamy, a także wybrali kanały dotarcia do niej, np. poprzez Google Ads, na Facebooku, działania promocyjne w social mediach: Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, etc., działania z zakresu marketingu szeptanego – komentarze, fora, etc. W ramach przygotowań, warto także zastanowić się kto będzie wspierał nasze działania, czyli powinno się wskazać tzw. grupy wsparcia, tj. konkretnych członków rodziny czy znajomych, którzy będą pomagali organizatorom.
Należy pamiętać, że na sukces zrzutki pracuje cały sztab ludzi – najbliżsi, przyjaciele czy wolontariusze. Komunikacja w tak dużej grupie odbywa się przede wszystkim online. Dlatego zawczasu należy zaplanować jakich komunikatorów będzie się używało. Należy także przypisać każdemu z członków zespołu konkretne zadania oraz wskazać czas kiedy ich praca będzie wymagana. Warto rozważyć także, włączenie do działań marketingowych osób z grupy promocji tj. dziennikarzy, influencerów, celebrytów, etc. Ich zaangażowanie może w krótkim czasie zwiększyć znacząco ilość wpłat.
Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl.
Dobre planowanie, jeszcze lepsze działanie
Całość działań praktycznych powinniśmy zacząć od założenia zrzutki na wybranej platformie online. Następnie przygotowujemy jej opis, dodajemy zdjęcia i film. Ten ostatni, dobrze zrobiony, potrafi otworzyć wiele ludzkich serc i w sposób wymierny przybliżyć nas do realizacji celu.
W kolejnym kroku warto założyć i zweryfikować konta na wybranych mediach społecznościowych, platformach, forach czy grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, należy opracować komunikaty do grup docelowych, promocji i wsparcia, a także różne wersje reklamy oraz wybrać narzędzia promocji. Ważne, aby organizatorzy pamiętali o regularnym mierzeniu konwersji i optymalizacji działań marketingowych, wykorzystując do tego darmowe i dobre programy dostępne w sieci. Warto także skorzystać z narzędzia, które oferują wybrane platformy crowdfundingowe – stworzenie własnego linku śledzącego dla indywidualnej zrzutki. Dzięki temu, można będzie na bieżąco monitorować, które działania promocyjne przynoszą najlepsze efekty. Warto także stworzyć własną stronę internetową promującą indywidualną akcję i umieść na niej widget do zrzutki na platformie crowdfundingowej.
Kiedy już wszystko jest gotowe, nie pozostaje nam nic innego jak wystartować i monitorować stopień realizacji naszego celu – ilości zebranych środków pieniężnych. Nie ma też co się przejmować słabym początkiem. W przypadku bardzo wielu zbiórek online, pierwszy okres nie oznacza spływu dużych pieniędzy na konto organizatorów zrzutki. Dlatego, tak bardzo ważna jest konsekwencja w realizacji zaplanowanych strategii i konkretnych działań. Warto także zadbać o to, aby zweryfikować zrzutkę, gdyż to działanie bardzo nas uwiarygodni w oczach potencjalnych darczyńców.
Organizatorzy zrzutek bardzo często zapominają o zbudowanie wiarygodności. Dla wielu z nich, dużą trudnością jest mówienie głośno o swoich problemach i potrzebach oraz proszenie o pomoc osób obcych. Warto przemóc obawy, strach, zrezygnować z prywatności i otworzyć się, przedstawiając uczciwie swoją historię. Dzięki temu wzbudzamy zaufanie. W efekcie, otrzymamy zwrotnie falę pozytywnej energii, wiele pozytywnych wiadomości i komentarzy. Oczywiście, jak zawsze nie obędzie się bez przykrych uwag, które czasami na krótką chwilę podcinają skrzydła. Ale nie warto się nimi przejmować, tylko robić dalej swoje.
Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl
Nagradzaj i dziękuj
W powodzeniu zbiórki online, często ważne okazują się być nagrody. Jeżeli wspierający mogą otrzymać dzięki niesionej pomocy finansowej, jakiś realny benefit, to na pewno przyczyni się to do powodzenia zrzutki. Zaangażowanie mediów, zarówno tych społecznych, jak i tradycyjnych, jest także bardzo ważnym działaniem praktycznym, które potrafi w bardzo krótkim czasie przyciągnąć do indywidualnej zrzutki dziesiątki, setki, a czasem nawet tysiące osób. Aby tak się stało, powinniśmy zadbać także o dobre story, czyli opowiedzieć o swojej historii w najbardziej ciekawy, ale również prawdziwy i naturalny sposób.
Warto również przez cały czas informować grupy docelowe oraz osoby, które już wsparły naszą zbiórkę o postępach. Stała komunikacja jest ważna także w przypadku kiedy z sukcesem zakończymy zbiórkę. Dzięki temu darczyńcy będą wiedzieli, że ich pieniądze nigdzie nie zniknęły, ale rzeczywiście zostały wykorzystane we właściwy sposób – zgodny z celem zrzutki. Wysłanie podziękowania do takich osób, będzie nie tylko miłym gestem podsumowującym zbiórkę, ale może być także przydatne przy organizacji kolejnych zbiórek, np. cyklicznych.
Więcej na temat zbierania pieniędzy w ramach zrzutek online, a także zakładania konta Google Analytics dla indywidualnej zbiórki, konfigurowania celów, łączenia Google Ads z Google Analytics, importu konwersji, tworzenia reklam i kampanii, tagowania kampanii niestandardowych czy też używania Pixela Facebooka, można przeczytać tutaj.
Źródło: Zrzutka.pl