Odpowiedzialny biznes w Polsce – raport 2018

48

Po raz 17. ukazał się największy w Polsce przegląd CSR – Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tegorocznej odsłonie publikacji zarówno pod kątem liczby zgłoszonych praktyk, jak i liczby firm nastąpił wzrost na poziomie 30 proc. To jednocześnie kolejny rekord w wydawanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raporcie, którego premiera miała miejsce 28 marca br. w Warszawie.

Coraz więcej firm wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Potwierdza to najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Podsumowuje ona rozwój CSR w 2018 roku, a jej główną część stanowią zgłoszone przez firmy dobre praktyki. W ubiegłorocznej edycji po raz pierwszy liczba działań firm przekroczyła 1000, a w tym roku liczba ta sięgnęła ponad 1500.

Tabela 1. Liczba praktyk

Edycja raportu za 2015 rok za 2016 rok za 2017 rok za 2018 rok (najnowsza, 17. edycja)
Suma praktyk 811 880 1190 1549

 

Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy. Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Jedną z nich są Cele Zrównoważonego Biznesu – włączanie się biznesu będzie przyspieszać proces ich osiągnięcia. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki, potwierdzających mniejsze ryzyko reputacyjne i finansowe związane z danym podmiotem. CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników – co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30%. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach jak np. COP24 czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu – podsumowuje tegoroczny wynik Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

1549 to łączna liczba praktyk przyjętych do najnowszej, 17. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Na sumę działań firm składają się praktyki nowe – zgłoszone do raportu po raz pierwszy, w tym roku 826 (poprzednia edycja: 639) oraz praktyki długoletnie, czyli te, które były zgłoszone do poprzednich edycji raportu, ale były realizowane również w 2018 roku; w tym roku praktyk długoletnich jest 723 (poprzednia edycja: 551). Autorzy raportu odnotowują również wzrost w liczbie firm z sektora małych i średnich, która zwiększyła się o 10 – do poziomu 60 organizacji. 

Najliczniej reprezentowane w Raporcie branże to: finanse (32 firmy), usługi (31 firm), handel (22 firmy), FMCG (21 firm).

Tabela 2. Liczba firm

Edycja raportu za 2015 rok za 2016 rok za 2017 rok za 2018 rok (najnowsza, 17. edycja)
Liczba firm 137 180 177 229

 

Obszary CSR

To kolejna edycja raportu, której trzonem jest zaproponowany w normie ISO 26000 podział na 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Przegląd ten pozwala dostrzec trendy i zmiany w zakresie CSR na przestrzeni lat.

Do najpopularniejszych obszarów, podobnie jak w poprzednich edycjach, należą zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz praktyki z zakresu pracy. Warto jednak odnotować, że po raz pierwszy w historii raportu to nie prawa człowieka, a uczciwe praktyki operacyjne były najmniej reprezentowanym obszarem.

zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej – 601 dobrych praktyk (291 nowych; 310 długoletnich) zgłoszonych przez 176 firm. To najrozleglejszy obszar, z 16 kategoriami. Tradycyjnie też najwięcej jest działań charytatywnych i filantropijnych oraz związanych z edukacją dzieci i młodzieży – odpowiednio 70 i 47 praktyk, a najsłabiej reprezentowane są praktyki dotyczące inwestycji społecznych – jedna praktyka. Wspólnym tematem roku 2018 dla wielu praktyk była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości i związane z nią historycznie 100-lecie powstania wielkopolskiego oraz 100-lecie wywalczenia praw wyborczych przez kobiety.

praktyki z zakresu pracy – 417 dobrych praktyk (237 nowych; 180 długoletnich) zgłoszonych przez 129 firm. W tym roku dodatkowo widoczny jest wzrost ich liczby aż o 33%. Najwięcej nowych przykładów pojawiło się w obszarze zdrowia pracowników. Doceniane są również działania umożliwiające godzenie ról społecznych z zawodowymi.

środowisko – 235 dobrych praktyk (140 nowych; 95 długoletnich) zgłoszonych przez 101 firm. W stosunku do ubiegłorocznej edycji pojawiło się zauważalnie więcej praktyk w duchu idei zero waste, związanych z ograniczaniem zużycia plastiku. Ze względu na znaczenie i rozwój tematu wyodrębniona została nowa kategoria w obszarze dotycząca gospodarki obiegu zamkniętego.

zagadnienia konsumenckie – 97 dobrych praktyk (47 nowych; 50 długoletnich) zgłoszonych przez 42 firmy. Tegorocznymi trendami w obszarze są dostępność produktów i usług oraz edukacja konsumentów.

ład organizacyjny – 83 dobre praktyki (46 nowych; 37 długoletnich) zgłoszone przez 51 firm. Działania firm z kategorii etyki oraz compliance stanowią najliczniejszą grupę i obejmują ponad 50% wszystkich inicjatyw.

prawa człowieka – 61 dobrych praktyk zgłoszonych (39 nowych; 22 długoletnich) przez 41 firm. To, podobnie jak w ubiegłym roku, dwa razy więcej praktyk w stosunku do poprzedniej edycji Raportu. Po raz kolejny prym wiodą zarządzanie różnorodnością, a także promowanie i wspieranie kobiet w biznesie.

uczciwe  praktyki operacyjne – 55 dobrych praktyk (26 nowych; 29 długoletnich) zgłoszonych przez 38 firm. Dominują działania dotyczące edukacji rynku. Ważną rolę odgrywają w tym obszarze partnerstwa i koalicje, których celem jest wypracowanie wspólnych rozwiązań oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych lub tworzenie polskich wersji językowych norm i wytycznych dla biznesu.

Obok obszaru ISO 26000

Dobrym praktykom zakwalifikowanym do Raportu przyporządkowane są Cele Zrównoważonego Rozwoju, ustanowione w 2015 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach dominują cele: 4. Dobra jakość edukacji (351 praktyk) i 3. Dobre zdrowie i jakość życia (317).

Do najczęściej występujących celów należą również cel 8. Wzrost gospodarczy i godna praca (214 praktyk), cel 12. Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja (175 praktyk) oraz cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności (167 praktyk). Warto również zwrócić uwagę na znaczny wzrost liczby praktyk odnoszących się do celu 13. Działania w dziedzinie klimatu zwiększyły się z 41 do 115 w najnowszej odsłonie raportu.

Firmy pozostają najmniej zaangażowane w realizację celu 14. Życie pod wodą – tylko 8 zgłoszonych praktyk.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” stanowi podsumowanie tego co działo się w CSR w minionym roku, dlatego, obok dobrych praktyk, publikacja zawiera 16 artykułów eksperckich. Stałym elementem wydawnictwa jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR.

 

Zobacz pełen raport “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };