Piwa smakowe na Facebooku

Okres wakacyjny wiąże się z intensywnymi kampaniami promocyjnymi takich produktów jak soki, napoje oraz piwa. W tym roku szczególnie “modne” okazały się piwa smakowe. Niemal każdy koncern piwny w swoim portfolio posiada przynajmniej jeden produkt o smaku cytrynowym lub jabłkowym. Redakcja Brief, z pomocą Sotrendera, postanowiła sprawdzić, jak czołowe marki piw smakowych radziły sobie z komunikacją na Facebooku podczas wakacji.
Pod lupę trafił fan page “Party like a Lord” promujący piwo jabłkowe Somersby, fan page piwa Redds oraz cytrynowej Warki Radler. Analizowane dane dotyczą okresu od 24. czerwca do 20. sierpnia. Analizie zostały poddane takie wskaźniki jak liczba oraz przyrost fanów, ich zaangażowanie oraz aktywność moderatorów. Danych do analizy dostarczył Sotrender.
Liczba i przyrost fanów
Najwięcej fanów z analizowanej trójki ma fan page Redds, ponad 306 tysięcy. Fan page Warki Radler ma 232 tysiące fanów i może się pochwalić najwyższym wzrostem w analizowanym okresie – 48 tysięcy nowych fanów. Najsłabiej pod kątem zarówno liczby fanów jak i ich przyrostu wypadł fan page “Party like a Lord”.
Aktywność moderatorów
Największą liczbę wpisów (postów) zamieszczono na fan page’u Redds – 84. Tylko o pięć mniej pojawiło się na stronie Warki Radler. Zdecydowanie najmniej, bo zaledwie 55 wpisów ukazało się na Party like a Lord. Bardzo duże różnice widać w ilości komentarzy zamieszczanych przez moderatorów bezpośrednio pod wpisami. Zdecydowanym liderem jest fan page Redds z 512 komentarzami.
Zaangażowanie fanów
Pierwszym wskaźnikiem, dzięki któremu możemy porównać analizowane fan page’e jest procent zaangażowanych fanów w stosunku do ogólnej ich liczby. Za “zaangażowanego fana” uważamy takiego, który w analizowanym okresie wykonał przynajmniej jedną akcję w postaci komentarza, udostępnienia lub polubienia treści się na danym fan page’u. Różnica w procencie zaangażowanych fanów na fan page’ach Reddsa i Warki Radler była niewielka (odpowiednio 5,75 proc. i 5,49 proc.). O ponad jeden procent mniejszy wynik osiągnął fan page Party like a Lord (4 proc.).
Relative Interactivity (w skrócie RI) jest zbiorczym wskaźnikiem wszystkich aktywności fanów w obrębie fanpage’a w wybranym okresie, z uwzględnieniem liczby fanów. Dzięki temu umożliwia porównywanie fan page’ów o bardzo zróżnicowanej liczbie fanów. Największym wskaźnikiem RI wykazał się fan page Warki Radler – 239, najniższym Party like a Lord – 175. Redds mógł się pochwalić wskaźnikiem RI w wysokości 202.
Liczba zaangażowanych fanów podczas analizowanego okresu:
Zamieszczane treści
W analizowanym okresie, spośród analizowanych fan page’y, post o największym zaangażowaniu zamieścił Redds. Wpis zebrał 4483 polubień oraz 338 komentarzy.
Najpopularniejszy wpis na fan page’u Warki Radler zebrał 1679 polubień i 84 komentarze.
Najpopularniejszy wpis na fan page’u Party like a Lord zebrał 664 polubień i 48 komentarze.
– Każdy z fan page’ów ma kreatywną i dystynktywną komunikację – uważa Michał Lewandowski, creative strategist w Walk Digital. – Radler odznaczył się dzięki poruszeniu tematów około rowerowych, pokrywających się z wszechobecnym w okresie letnim Tour de Pologne czy też dobiegającym właśnie końca Rowerowym Maratonem Dookoła Polski. Odrobinę szkoda zaniedbania taga #radleruję.
Marce Redd’s zdecydowanie sprawdził się powrót do dawnej, pop-artowej stylistyki wpisów, wprowadzonej do komunikacji w połowie okresu wakacyjnego. Czarnym koniem jest fan page Party like a Lord, gdzie budżet – zamiast na duży konkurs lub zakup kampanii reklamowej – przeznaczono na zespół tworzący dobrą jakościowo treść, pozbawioną pretensjonalności.
Dobrze też szerzej spojrzeć na cały segment piwny – zauważa Michał Lewandowski. W związku z rosnącym zainteresowaniem mniej typowymi piwami, od niedawna widoczny jest nowy trend w branży piwnej. Browary wprowadzają do portfolio nowe smaki znanych marek czy też zupełnie nowe marki. Pojawiają się więc zarówno piwa z dodatkami soków, piwa smakowe, ale też piwa dopasowane do sezonu, okazyjne i limitowane serie. Coraz większą popularnością, również w mediach społecznościowych, cieszą się piwa lokalne, warzone w małych browarach, od których konsumenci oczekują 'prawdziwego smaku’. – ocenia.
Podsumowanie
Fan page Party like a Lord rozczarowuje wynikami. Posiadając zdecydowanie niższą liczbę fanów od Warki Radler i Reddsa powinien osiągnąć wyższe wskaźniki zaangażowania. Wszystko dzięki mechanizmowi Facebooka, który odpowiada za to, że wpisy z fan page’y o mniejszej ilości polubień docierają do większej ilości fanów. Bezpośrednio łączy się to też z większym zaangażowaniem. Dodatkowo marka Somersby aktywnie angażowała popularnych blogerów, co powinno przysporzyć jej ambasadorów marki oraz dodatkowego zasięgu wiralowego.
Porównując aktywność moderatorów analizowanych w tym przypadku fan page’ów i zaangażowanie fanów można zauważyć pewną zależność – większa aktywność prowadzącego przekłada się na większe zaangażowanie fanów. Fan page Party like a Lord charakteryzował się zdecydowanie najniższą aktywnością prowadzącego, w czym należy też upatrywać niższego procenta zaangażowanych fanów jak również dość niskiego wskaźnika Relative Interactivity (RI).