Portret Finansowy Polaków

Deutsche Bank opublikował coroczny "Portret Finansowy Polaków". Z raportu wyraźnie wynika, że coraz lepsza sytuacja finansowa Polaków wcale nie oznacza zwiekszenia zaineteresowania inwestowaniem, zaciąganiem kredytów czy nawet oszczędzaniem.

Jak oszczędzają Polacy?

 

Niechętnie. Najczęściej odkładają środki na koncie (29 proc.) lub na lokatach (18 proc). O 21 proc. w porównaniu do zeszłorocznego raportu zwiększyła się liczba ludzi odkładających na „czarną godzinę”. Takich w Polsce jest az 55 proc. Z drugiej strony Polacy coraz mniej odkładają na edukację dzieci, godną emeryturę czy nowe mieszkanie

Co dziesiąty Polak woli trzymać oszczędności w gotówcę, taki też odsetek oszczędza na zakup nowego samochodu. Na emeryturę w ramach tzw. III filaru oszczędza mniej niż 6 proc. badanych, a 2/3 Polaków na starość planuje żyć z emerytury państwowej.

W co inwestujemy?

 

Na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej atrakcyjnych, w opinii Polaków, inwestycji znajduje się samochód. Złoto spadło na drugie miejsce (13,4 proc.). Na trzecim miejscu znalazły się akcje (około 7 proc).

40 proc. Polaków nie planuję żadnych większych wydatków w 2016 roku. Rok temu takiej odpowiedzi udzieliło aż 62 proc. Wygląda na to, że chętniej wydajemy pieniądze. Na co? Wakacje i podróże (22 proc.), remont (19 proc), organizacja wesela, chrzcin lub komunii (9 proc.).

O czym marzymy i czego się spodziewamy?

 

Z badań wynika, że nie jesteśmy przekonani czy to dobry moment, aby inwestować w przyszłość swoja i swoich dzieci. Sześciu na dziesięciu Polaków (59,8 proc.) nie planuje w przyszłym roku żadnych czynności związanych z finansami ( to niemal o 10 proc. więcej niż rok temu). Jeśli jednak taki plan istnieje, to najczęściej wybór padnie na oszczędzanie niż inwestycje.

Ponad 5 proc. ma w planach kredyt mieszkaniowy, a 2,7 proc. gotówkowy. Tylko 1,3 proc. chce otworzyć rachunek bankowy – ponad trzy razy mniej niż w poprzednim roku.

A co jeśli szczęście uśmiechnie się i wygramy na loterii 5 mln zł? Aż 40 proc. zainwestuje w dom, 28 proc. zapłaci za edukację dzieci, 25 proc. uda się w podróż dookoła świata, a 21 proc. otworzy własny biznes.

Dobrą wiadomością jest to, ze Polacy mogą pochwalić się dużą dozą empatii – aż 27,5 proc. badanych deklaruje, że przeznaczy wygraną na cele charytatywne.

Największym zaś marzeniem Polaków jest bezpieczeństwo i możliwość zgromadzenia majątku.

::

źródło: materiały prasowe 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF