Przepis na udany CSR nie musi być trudny – wystarczy kilka zasad
Dobra strategia CSR, która zyska uznanie interesariuszy, pracowników czy rankingów branżowych nie musi być wcale skomplikowana. Proste rozwiązania mogą okazać się najbardziej skuteczne. Przepis na jedne z najlepszych działań CSR wśród polskich firm odkryła Polpharma, zdobywca 3 miejsca w Rankingu Odpowiedzialnych Firm z 2015 r.
Postaw na to, co ważne
W strategię zarządzania firmą zostały wpisane działania odpowiedzialne społecznie. Polpharmie przyświeca motto, o którym często zapominamy – „Ludzie pomagają Ludziom”. Nie chodzi tu tylko o produkcje leków czy wsparcie finansowe. W tym przypadku pomoc innym ma charakter wielowymiarowy i zaangażowani są w nią pracownicy z różnych działów firmy.
CSR może być różnorodny
Prowadząc działania CSR nie musimy wybierać tylko jednej z popularnych kategorii. Można działać na kilku płaszczyznach. Odpowiedzialność za produkt, wobec pracowników czy środowiska nie oznacza rezygnacji z bycia firmą zaangażowaną społecznie, współpracującą ze studentami i społecznością lokalną. Działaniom stałym prowadzonym przez firmę mogą towarzyszyć zarówno akcje czasowe o zasięgu globalnym, jak i lokalnym, np. wsparcie ogólnopolskiej walki z rakiem, jak i pikniku naukowego w lokalnej szkole.
Świętuj z innymi
Prowadząc firmę spotykamy na swojej drodze różne wyzwania, ale i osiągamy sukcesy. Celebrowanie ich stanowi istotną kwestię i pozwala na wykazanie się odrobiną fantazji. Interesującym pomysłem był PolRun – bieg charytatywny pracowników Polpharmy. Firma m.in. w ten sposób obchodziła swój jubileusz 80 lat istnienia. Pracownicy z oddziałów całej Polski wystartowali w jednym biegu, pokonując róże odcinki trasy. Udział w biegu oznaczał pomoc w zorganizowaniu wakacji dla dzieci z domów dziecka. Ponadto w Starogardzie Gdańskim odbyły się uroczyste obchody jubileuszu, otwarte nie tylko dla pracowników, ale i mieszkańców miasta.
Pomaganie jednoczy
Ludzie pomagają ludziom razem. W pomoc innym mogą zaangażować się wszyscy pracownicy firmy. Rodzajów ich aktywności może być kilka, np. wolontariat pracowniczy czy udział w organizowanym projekcie. Wspólna praca dla innych nie tylko jest elementem działań CSR, ale sprzyja też procesowi identyfikacji pracowników z firmą, budowaniu pozytywnych relacji, i co najważniejsze, daje satysfakcję.
W planowaniu działania CSR ważne jest posiadanie określonych celów, długofalowa strategia, spójność z profilem firmy i bycie otwartym na pomysły.
::
Jeśli chcesz wziąć udział w konferencji CSR – strategia bez wielkich budżetów, organizowaną przez Brief 29 września, w siedzibie Dentsu Aegis Network Polska przy ul. Czerskiej 12 w Warszawie. Dowiedz się więcej.
::
fot. Fotolia/patpitchaya