...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Przygotuj sklep internetowy na Święta

Okres przedświąteczny to dla sprzedawców czas wzmożonej aktywności. Konsumenci odwiedzają nie tylko centra handlowe, ale również coraz częściej decydują się na zakup prezentów dla bliskich przez internet. Odpowiednie przygotowanie plaformy e-commerce na sezon świąteczny ma więc kluczowe znaczenie. Szczególnie, że klient, który będzie zadowolony ze współpracy przed świętami może chętnie wrócić do nas i później. Na pytania o to, jakie są najważniejsze wyzwania dla sprzedawców internetowych związane z tym okresem oraz jak sobie z nimi radzić odpowiadają eksperci.

Logistyka

Jak zauważa Radosław Krawczyk, ekspert z firmy Gemius, największym wyzwaniem w okresie przedświątecznym nie jest pozyskanie klientów, bo ci wręcz szukają okazji do wydawania pieniędzy. Tym, co jednak może sprawiać znaczące trudności, jest obsłużenie dużej liczby zamówień w krótkim czasie. Po pierwsze, należy zoptymalizować procesy logistyczne – w krótkim okresie trzeba przecież magazynować, pakować i wysyłać więcej paczek. Do tego procesu sklepy przygotowują się przez kilka miesięcy. Optymalizują wykorzystanie magazynu, zatrudniają i szkolą pracowników tymczasowych, przygotowują firmy kurierskie do obsługi wzmożonego ruchu, zwiększają obsługę BOK-u. W tym obszarze niewiele można poprawić zabierając się do pracy w listopadzie. Ale warto zadbać także o lepsze łącza i serwery, bo może się okazać, że do internetowego sklepu nie da się wejść – a każda minuta, w której sklep nie działa, to strata nie do odrobienia.

Dostawa 

Zgodnie ze slowami Anny Lasmanowicz, e-commerce consultant w firmie Hypermedia, należącej do Denstu Aegis Network Polska, właściciele sklepów internetowych muszą zadbać o to, aby konsumenci mieli pozytywne doświadczenia związane z zakupem i przez błędy związane z obsługą zamówień nie zniechęcili się do danego sklepu. Ważny jest zarówno czas realizacji zamówienia, szybkość kontaktu i odpowiedzi na pytania konsumentów ze strony sklepu, elastyczność i profesjonalizm firmy kurierskiej, z którą platforma współpracuje, a także odpowiednie zabezpieczenie przesyłki tak, aby dotarła nienaruszona. Zdaniem eksperta ważne jest, aby na bieżąco, przez cały rok monitorować jakość usług firm realizujących dostawę, z którymi platforma współpracuje. Każda reklamacja czy negatywna wypowiedź w social mediach powinna być dla nas sygnałem, żeby uważnie kontrolować to jak przebiega współpraca i w razie potrzeby, zmienić dostawcę. Gwarancja dostawy w 24 h lub jeszcze tego samego dnia to jeden z ważniejszych czynników, który może zaważyć na decyzji zakupowej i o którym warto pomyśleć zwłaszcza pracując nad ofertą świąteczną. Nawet, jeśli taka usługa jest droższa, warto w nią zainwestować i dopilnować, aby rzeczywiście złożone zamówienia zostały zrealizowane w deklarowanym terminie. 

Dobrze prowadzona promocja

Jak zauważa Anna Lasmanowicz, w okresie przedświątecznym, jak i przez cały rok, platformy e-commerce muszą pamiętać o wykorzystaniu automatyzacji marketingu oraz odpowiednim ukierunkowaniu reklam i personalizacji treści. Czas przed świętami daje możliwość zysku na najwyższym poziomie w skali roku. Sklepy internetowe zwłaszcza w tym okresie nie powinny więc żałować budżetu na retargeting i pamiętać o domykaniu koszyków, a to wszystko w dobrym, wyważonym tonie. Musimy pamiętać o tym, że konsumenci zostaną zasypani e-mailingami, bannerami reklamowymi i reklamami w mediach społecznościowych, które będą ich zachęcać do zakupu często podobnych, a nawet takich samych produktów. Śledzenie tego, co robiła konkurencja w poprzednich latach i co dzieje się za granicą, jest bazą wiedzy, którą sklepy muszą zdobywać, aby lepiej planować swoje działania i wyróżnić się na tle innych ofert. Ekspert dodaje również, że właściciele sklepów multibrandowych powinni pomyśleć o przygotowaniu oferty reklamowej dla producentów. Umożliwienie markom komunikacji świątecznej z inspiracjami prezentowymi czy umieszczenia jakościowych treści w świątecznym tonie pozwoli na dostarczenie e–konsumentom atrakcyjnej oferty, bazującej na oficjalnej komunikacji producenta, która pomoże w podjęciu decyzji zakupowej i zachęci ich do dodania produktu do koszyka. Marki planują swoje budżety i pracują nad komunikacją z dużym wyprzedzeniem, dlatego też wyjście z propozycją zbyt późno może skutkować tym, że współpraca w ramach świątecznej oferty sklepu nie dojdzie do skutku.

Skuteczna komunikacja z klientem

Zgodnie ze słowami Tomasza Ebbiga, Senior Brand Managera na Polskę i UK w Zalando, szczególnie istotną rolę w procesie przygotowania na przedswiąteczne szaleństwo odgrywa komunikacja z klientem. Z tego względu Zalando w komunikacji podkreśla, ile trwa dostarczenie przesyłki oraz w jakim terminie należy dokonać zamówienia, aby mieć pewność, że produkty zostaną doręczone jeszcze przed Wigilią. Bardzo ważny jest również Dział Obsługi Klienta, który informuje, doradza i jest w znacznej mierze odpowiedzialny za ostateczną decyzję zakupową – jego pracownicy muszą być przygotowani na możliwy wzrost zapytań ze strony klientów przed świętami. 

Wystarczająca liczba produktów

Jak zauważa Radosław Krawczyk, często możemy spotkać się z sytuacją w której sklep wydał pieniądze na marketing, zatrudnił ludzi, ale manager zapomniał o produktach. Zgodnie z jego słowami przyjemnie jest mieć wszystko w katalogu, a towar ściągać do magazynu pod konkretne zamówienie lub korzystać z modeli dropshippingowych, czyli wysyłki bezpośrednio od dostawców. Ta strategia, w okresie przedświątecznym, niestety może się zemścić. Doświadczeni managerowie powinni jednak wiedzieć, jakie są optymalne zapasy w tym sezonie. 

::

Fot. Fotolia.com/olly

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF