Raport: Rodzice a CSR
Atrakcyjność produktów dziecięcych wygrywa z troską o środowisko czy przestrzeganiem praw człowieka przez ich producentów. Tylko niespełna połowa rodziców sugeruje się odpowiedzialnością społeczną producenta przy zakupie artykułów dziecięcych. Badani kojarzą CSR raczej z akcjami charytatywnymi czy społecznymi, ale już nie z ekologią czy zrównoważoną produkcją.
Jak wynika z badania Grupy On Board Think Kong przeprowadzonego przez SW Research pt.: „Czy nowe technologie wychowują dzieci Millenialsów? Rodzic konsument. Postawy i priorytety”, tylko 45,9 proc. rodziców przyznało, że zwraca uwagę na społeczną odpowiedzialność produktów dziecięcych.
Co ciekawe, bo znacznie więcej, 64,7 proc. z nich sprawdza, czy takie artykuły są ekologiczne, a aż 87,1 proc. rodziców kieruje się walorem edukacyjnym. Prawie 70 proc. kupujących produkty dla dzieci wybiera także żywność prozdrowotną, a jeszcze więcej (78,3 proc.) czyta skład na etykiecie.
– Takie wyniki mogą świadczyć tylko o tym, że rozumienie społecznej odpowiedzialności wśród rodziców jest wybiórcze, badani kojarzą CSR raczej z akcjami charytatywnymi czy społecznymi, ale już nie z ekologią, zrównoważoną produkcją czy edukacją. Nie traktują społecznej odpowiedzialności jako kompleksowego biznesowego podejścia firmy do kwestii społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Oznacza to, że producenci mają jeszcze wiele do zrobienia, np. w zakresie edukacji konsumentów, która może pomóc im w budowaniu wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorstwa. Właściciele prestiżowych, ale też popularnych artykułów powinni zadbać o walor „odpowiedzialnej marki”, bo to może zadecydować o ostatecznym wyborze produktu – mówi Izabela Sałamacha, lider praktyki CSR w Grupie On Board Think Kong.
W przypadku branży dziecięcej kluczową grupą docelową są rodzice. Ich decyzje zakupowe mają wpływ na kształtowanie rynku, branży, także na wprowadzenie i upowszechnienie pewnych praktyk odpowiedzialnych społecznie.
– Wyniki badania pokazują, że CSR nabiera coraz większego znaczenia. To jednak wciąż zaskakująco niski wskaźnik w odniesieniu do branży, w której kwestie odpowiedzialności społecznej biznesu powinny być szczególnie ważne. Ujawnia niską świadomość konsumencką. W tej sytuacji, wydaje się, że firmy z branży dziecięcej powinny podjąć wysiłek, może łącząc siły, w zakresie edukowania swoich klientów na temat istoty i znaczenia działań CSR dla konsumentów. Forum Odpowiedzialnego Biznesu podkreśla, że równolegle z tymi inicjatywami muszą iść również działania dotyczące m.in. ładu korporacyjnego, praktyk skierowanych do pracowników, społeczności lokalnych czy dostawców. Tak, by CSR był wdrażany strategicznie i całościowo, tylko wówczas może przynieść trwałe korzyści zarówno firmom, jak i ich klientom – dodaje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.FO
::
Foto: Fotolia