Rynek online dóbr luksusowych w Polsce
Rynek dóbr luksusowych w Polsce jest blisko 23-krotnie niższy od rynku włoskiego - tak wynika z raportu KPMG. Prognozy są jednak optymistyczne - do 2017 roku odzież i dodatki będą drugim najważniejszym segmentem z dóbr luksusowych.
Polacy coraz częściej kupują marki premium. Bogacimy się, nasze dochody wzrastają , ale najczęściej takie zakupy robimy w centrach handlowych. Czy Internet jest dobrym miejscem sprzedaży marek luksusowych?
Segmentacja klientów
Luksusowe ubrania i dodatki są najchętniej kupowane przez najzamożniejszych Polaków (tj powyżej 20 tyś zł brutto miesięcznie), ale raport KPMG ujawnia jeszcze jeden ciekawy fakt – najszybciej rosnącym segmentem klientów dokonujących zakupu marek luksusowych przez Internet są osoby w Polsce o dochodach 7,1 – 10 tyś zł brutto miesięcznie.
Przeważnie też korzystają z zagranicznych sklepów internetowych, które często oferują bardzo atrakcyjne ceny. Butiki z luksusową odzieżą, coraz częściej wybierają kanał online, aby dotrzeć do klienta. Taki przypadek można zaobserwować przy marce Budapester – która po 20 latach działalności stacjonarnej, zdecydowała się na sklep internetowy.
Marketing online marek luksusowych
Sprzedaż online marek luksusowych nie jest łatwym zadaniem. Wymaga przemyślanej oraz bardzo dokładnej strategii. Tutaj nie będą działać kupony, zniżki z popularnych portali typu CoupoRando. Kody rabatowe w tym przypadku to rozwiązanie dla sklepów online, w którym dokonuje zakupy inny typ klienta – ten nastawiony na rabaty, promocje, dysponującym mniejszym budżetem. Marka luksusowa bardziej musi skupić się na customer expierience – zachować bliski kontakt z klientem, wysoką jakość produktów, czasami wręcz zawyżoną cenę.
Internet jako medium może być świetnym rozwiązaniem – pozwoli nam na dotarcie do naszego klienta i lepsze poznanie go. Mamy wiele dróg dotarcia – przez wyszukiwarkę, content dystrybuowany przez Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn. Wystarczy stworzyć historię marki, która przyciąga, magnetyzuje i sprawia, że klient chce być jej częścią.