...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Skuteczna obecność na Twitterze

Według badań przeprowadzonych przez Megapanel PBI/Gemius w Polsce z Twittera korzysta ponad 2,5 mln użytkowników, a liczba kont stale się powiększa. Oznacza to, że potencjał tego medium jest coraz większy.

W raporcie przygotowanym przez SMB Marketers Worldwide, aż 61 proc. handlowców potwierdziło, że dzięki aktywności w social media udało im się pozyskać nowe leady, a aż 43 proc. z nich dzięki obecności w serwisach społecznościowych udało się wygenerować większą sprzedaż.

Natomiast, jeśli chodzi o firmy w raporcie B2B Marketing Social Media Benchmarking widzimy, że aż 85 proc. firm, które prowadzą komunikację B2B w mediach społecznościowych nie omija i używa też w tym celu Twittera.

Oto 7 wskazówek jak prowadzić profil, aby był skuteczny i interesujący dla innych

  1. Udostępniaj wartościowe treści. Ograniczona liczna znaków (140) sprawia, że myśl musi być konkretna i zwięzła. Użytkownicy chętnie polecają profile godne obserwowania. Follow Friday jest zwyczajem, kiedy w piątki na Twitterze każdy użytkownik może polecić inne osoby. W tym celu wpisuje post oznaczony hashtagiem #ff lub #followfriday podając nazwy (nicki) polecanych profili. W poście można również uzasadnić, dlaczego akurat wybraliśmy i polecamy właśnie tych użytkowników. Warto mieć w pamięci, że ludzie chętnie polecają godne uwagi profile, dlatego należy dbać o ego profilu i wartościowe treści.
  2. Znajdź osoby warte obserwowania. Kiedy w twoim profilu pojawią się wartościowe treści zacznij szukać osób, które możesz śledzić na Twitterze. Dodatkowo, kiedy Ty kogoś obserwujesz, dana osoba widzi, że jest obserwowana i wtedy dowiaduje się o Twoim istnieniu i może z ciekawości wejść na Twój profil, zacząć Cię obserwować lub robić retweety. To dobry sposób na zwiększenie zasięgu i dotarcie do ciekawych osób. Pamiętaj, że możesz obserwować Twoich potencjalnych klientów, kontrahentów lub trendsetterów lub inne osoby z Twojej grupy docelowej.
  3. Retweetuj – przekazuj dalej. Osoba, od której udostępniasz treść dowie się o tym i na pewno poczuje się doceniona. Co więcej, jeśli ta osoba nie ma Ciebie wśród osób obserwowanych, może zechce Cię dodać i uzna Twoje tweety za ciekawe i będzie je retweetować. Tak buduje się popularność na Twitterze.
  4. Dawaj hashtagi. W wypowiedziach do wybranych słów dodawaj hashtagi. Hashtagi są to pojedyncze wyrazy lub też frazy wyrazów, przed którymi stoi znak #. Pozwalają one szybko i łatwo odnaleźć wpisy czy dyskusje na dany temat. Unikaj automatycznego łączenia konta z Facebookiem, gdyż Twitter ma inną specyfikę. Osoby, które Cię obserwują docenią unikalne treści, które im udostępniasz.
  5. Szanuj 140 znaków, jakie masz na wypowiedź. Jeśli chcesz udostępnić link do ciekawego artykułu, nie umieszczaj całego adresu URL, skróć go, a wtedy zostanie Ci dodatkowe miejsce na Twoją myśl lub komentarz. Aby skrócić link wystarczy wejść na stronę np. www.bitly.com czy też www.skroc.pl i tam wprowadzić pierwotny link, by otrzymać krótszy zamiennik.
  6. Czy Twój tweet ma taką konstrukcję by inni chcieli go retweetować? Popularność na Twitterze rośnie, gdy dbasz o wirusowy charakter tweetów tj. udostępniasz wartościowe myśli, wiedzę i informację, które są chętnie czytane i retweetowane. Wtedy coraz więcej osób dowiaduje się o Twoim profilu i ma powody do obserwowania, dodania do ulubionych lub retweetowania.
  7. Zostaw 20 wolnych znaków. Umieszczając wpis zostaw, co najmniej 20 znaków, aby inni mieli możliwość przesłać twój tweet dalej bez konieczności jego skracania.

Co możemy zyskać

Ograniczona liczba znaków, których możemy użyć na Twitterze może wydawać się pewnym ograniczeniem, jednak krótki format wiadomości pozwala na bardzo szybkie dzielenie się informacjami. To właśnie jest wyróżnikiem Twittera. Tam wszystko dzieje się szybko. Użytkownicy Twittera szybko reagują na pojawiające się informacje, szybko odpisują na wiadomości. Nieocenianą zaletą tego portalu jest też to, że możemy dzięki niemu dotrzeć do osób, z którymi mielibyśmy problem, aby skontaktować się mailowo czy telefonicznie.

Twitter umożliwia przystąpienie do grup tematycznych, które związane są z działalnością prowadzoną przez firmę. Oprócz tego, że grupy te dają możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych są też źródłem wiedzy, która udostępniana jest przez inne osoby.

Ciekawą formą obecności na Twitterze może być również okolicznościowe organizowanie promocji na usługi czy produkty oferowane przez firmę. Takie działanie może bardzo mocno zaktywizować odbiorów do retweetowania czy komentowania, co wpłynie na zasięg postu oraz dotarcie do dużej grupy docelowej.

Portal ten daje też możliwość obserwowania konkurencji, jej działań, sukcesów, błędów czy planów. To potężna kopalnia wiedzy, która znajduje się na wyciągnięcie ręki każdej firmy.

Jednak oprócz samej obecności i umieszczaniu wpisów na twitterowej tablicy, warto też aktywnie uczestniczyć w prowadzonych dyskusjach. Dzięki takiemu działaniu duża grupa osób, która mogłaby być zainteresowana usługami oferowanymi przez firmę dowie się o jej istnieniu.

Główne zalety Twittera dla firm

  1. Budowanie relacji. Twitter pozwala bardzo szybko zbudować dobre relacje z potencjalnymi klientami będącymi również użytkownikami tego medium
  2. Pozytywny wpływ na wizerunek. Poprzez krótkie, ale wartościowe dla innych wpisy, firma buduje wizerunek eksperta w branży. Zgodnie z badaniami COLLOQUY i Direct Marketing Association marketing w mediach społecznościowych najlepiej sprawdza się przy budowaniu wizerunku i świadomości marki, a nie nakłanianiu do skorzystania z oferty.Co więcej, według badania przeprowadzonego przez DEI Worldwide i OTX, aż 70% konsumentów wykorzystuje te platformy do poszukiwania informacji na temat firm i ich ofert. 20% z nich na podstawie tak uzyskanych informacji dokonuje decyzji zakupowych.
  3. Szybki feedback. Na Twitterze wszystko dzieje się szybko. Dlatego też umieszczając pytanie bądź wpis firma może liczyć na szybką odpowiedź od osób obserwujących, zainteresowanych tematem
  4. Sprzedaż. Przemyślana obecność w tym medium daje szansę na zwiększenie sprzedaży firmy, zwiększenie zainteresowania produktami czy usługami oraz dotarcie do potencjalnych klientów.

Niedawno nie było takiej możliwości, ale Twitter uruchomił też swój system reklamowy, w którym umożliwia promowanie zamieszczanych wpisów. Reklamy pokazują się w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Dodatkowo format reklamy, Twitter Amplify jest bardzo kuszący i dający niesamowite możliwości przekazu, gdyż pozwala na połączenie w czasie rzeczywistym reklamy w telewizji z reklamą na Twitterze.

Według badań aż 84 proc. użytkowników Twittera czyta informacje zamieszczane przez marki. 24 proc. jest w stanie retweetować te informacje dalej.

Uwaga na kryzysy

Kryzysy w social media mogą zdarzyć się niemal każdej firmie. Co więc zrobić, aby zmniejszyć ryzyko ich pojawienia się lub też jak skutecznie działać, kiedy już do nich dojdzie:

  1. Przeprosiny. Jeśli pojawi się wpis, który mógłby kogoś urazić warto oficjalnie za niego przeprosić.
  2. Przyznanie się do błędu. Warto przyznać się otwarcie do błędu. Pokazanie „ludzkiej twarzy” przez firmę będzie lepiej odebrane niż próba przemilczenia błędu / wpadki.
  3. Próba naprawienia błędu. Zawsze można spróbować naprawić popełniony błąd.
  4. Wyciągnięcie nauki na przyszłość. Z każdej wpadki w social media należy wyciągnąć wnioski na przyszłość, starając się, aby już nie dochodziło do podobnych sytuacji.

Jakie wskaźniki warto obserwować na Twitterze

Mierzalność efektów w social media nie zawsze jest taka oczywista, ale też nie jest niemożliwa. W odniesieniu do Twittera warto skupić się na kilku wybranych, jak:

  • Liczba kliknięć w linki, które zostały zamieszczone we wpisach
  • Liczba osób obserwujących profil
  • Liczba retweetów, czyli wpisów zamieszczonych przez firmę, które zostały podane dalej
  • Liczba twittów, które zawierały odnośnik do profilu firmy, czyli „@”

Case study z branży B2C

W 2012 roku Organizacja Water is Life przeprowadziła kampanię nawiązującą do używanego na Twitterze tagu #FirstWorldProblems (Problemy Pierwszego Świata). Kampania odnosiła się do sytuacji biednych mieszkańców Haiti. Tagiem tym były oznaczane wpisy, które dotyczyły zwykłych sytuacji czy spraw, które mogły mieć znaczenie głównie dla osób z bogatych krajów. Wpisy te czytane były przez dzieci z Haiti, przez co bardzo mocno kontrastowały z ich sytuacją życiową. Na przykład mały Haitańczyk mówił: „Nienawidzę, gdy zamawiam danie bez pikli, a oni dają mi i tak pikle”. Jednak podczas wypowiedzi na jego twarzy widać ogromne niedowierzanie jak problemem dla kogoś może być za dużo jedzenia. Kampanii przyświecało hasło „Donate to solve real problems” (Pomóż finansowo, by rozwiązać prawdziwe problemy). Szef nowojorskiego The Art Directors Club, Ignacio Oreamuno skomentował kampanię mówiąc: „Zamiast zaczynać myśleć o tym, co chcemy powiedzieć ludziom na Twitterze, lepiej najpierw posłuchać ludzi na Twitterze”.

Kampania zyskała bardzo dużą popularność, a większość komentujących ją osób uznała ją za poruszającą.

Case study z branży B2B – profil wiceprezes IBM

Profilem, który można podać, jako przykład tego jak powinno się prowadzić konto na Twitterze jest profil wiceprezes IBM – Sandy Carter (https://twitter.com/sandy_carter ) Jej konto na Twitterze obserwuje aż 30 tys. osób, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na profil człowieka biznesu. Dodatkowo ona sama obserwuje ponad 11 tyś profili. Sandy Carter tweetuje odpowiadając na pytania, które otrzymuje, informuje, czym zajmuje się jej firma, umieszcza swoje wypowiedzi czy spostrzeżenia. Wpisy z innych profili, które obserwuje, a które uznaje za ciekawe podaje dalej (retweetuje). Uczestniczy aktywnie w dyskusjach, dzięki czemu nowi użytkownicy dowiadują się o jej istnieniu. Carter z sukcesem promuje swoja osobę i firmę, w której pracuje.

Podsumowując, aby profil, na Twitterze był naprawdę skuteczny sposób, ważne, aby tweety angażowały obserwujących w dyskusję i były dyskusyjne, kontrowersyjne, inspirujące, wartościowe merytorycznie tj. miały charakter wirusowy.

::

Autor: Małgorzata Bednarek, dyrektor ds. strategii sprzedażowych w agencji interaktywnej Migomedia specjalizującej się w kampaniach social media, tworzeniu serwisów www i aplikacji dedykowanych (www.migomedia.pl). Jest doradcą ds. strategii on-line w zakresie skutecznego i efektywnego e-marketingu. Wśród klientów agencji są m.in. Merlin.pl, Play, Komandor SA, IVECO, TVP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, liczne ministerstwa.

::

Photo: © enterlinedesignZobacz portfolio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF