...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Stan email marketingu na rynku wydawniczym

Z raportu przygotowanego przez ekspertów GetResponse wynika, że najwyższy poziom email marketingu w branży wydawniczej prezentują księgarnie internetowe. Co ciekawe, agencje literackie w ogóle nie korzystają z tej formy komunikacji. Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe, najsłabszym ogniwem jest zaś pozyskiwanie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Eksperci email marketingu z GetResponse podjęli się sprawdzenia działań email marketingowych firm związanych z sektorem wydawniczym. W tym celu przebadano ponad 200 firm, wśród których znalazły się wydawnictwa, agencje literackie, księgarnie internetowe, hurtownie i dystrybutorzy oraz biblioteki. Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności email marketingu w branży wydawniczej opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, przestrzeganie dobrych praktyk email marketingu, częstotliwość wysyłania newsletterów oraz ich niektóre elementy. 

Firmy ze wszystkich sektorów (oprócz agencji literackich) wykorzystują stronę internetową do budowania listy mailingowej oraz prowadzą subskrypcję z potwierdzeniem. To jest zdecydowanie najmocniejszy element budowy listy mailingowej. Piętą achillesową tego procesu jest natomiast pozyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych. 

Przyciski social media mało popularne w mailingach

Z analizy poszczególnych elementów newsletterów wynika, że żaden z sektorów wydawniczych nie wierzy w skuteczność przycisków social media. Korzysta z nich średnio ok. 10 proc. firm. Dużo lepiej prezentują się elementy związane z dobrymi praktykami email marketingu oraz przyciski wzywające do działania. Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe – promujące nowe oferty wydawnicze. Wyjątek stanowią biblioteki, które za pomocą newsletterów informują o aktualnościach i wydarzeniach specjalnych. 

E-księgarnie prowadzą najbardziej regularną komunikację. 9 proc. z nich wysyła newslettery nawet 2-3 razy w tygodniu. Pozostałe firmy i organizacje ograniczają się do sporadycznych wiadomości wysyłanych ok. 1-2 razy w miesiącu lub rzadziej. 

– Większość firm z branży wydawniczej wykazuje stałą aktywność w obszarze komunikacji opartej na wiadomościach email. Mimo to, zróżnicowaniu podlega poziom poszczególnych aspektów z zakresu dobrych praktyk email marketingu. Pozyskane dane trudno uśrednić ze względu na specyfikę całej branży wydawniczej, gdzie każde przedsiębiorstwo prowadzi komunikację w innym celu, co ma znaczny wypływ na sposób postępowania z bazą odbiorców czy realizację wysyłek.  – komentuje wyniki badania Maciej Górski, ekspert ds. edukacji w GetResponse. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF