Sytuacja na rynku reklamy

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Starlink, rynek reklamy, po trzech kwartałach 2013 roku, skurczył się o 5,7 proc. Czynnikiem, który miał największy negatywny wpływ na kondycję rynku był spadek wydatków na reklamę sektora telekomunikacji - niemal o jedną czwartą.

Pogłębił się również spadek nakładów pieniężnych na reklamę FMCG. Tłumaczyć to można dużymi cięciami wydatków w sektorze higiena i pielęgnacja. Zauważono jednak wzrost w segmencie napoje i alkohole. Całościowo w okresie od stycznia do września 2013 segment FMCG przeznaczył na reklamę o 66,4 mln zł mniej niż w ciągu trzech kwartałów roku 2012.

Niezagrożonym liderem wydatków na reklamę jest sektor handel. Po trzech kwartałach zwiększył on nakłady pieniężne o 10,9 proc. Dwucyfrowo rosły wydatki tego sektora na reklamę w telewizji i w internecie, jak również w magazynach. Przede wszystkim na reklamę więcej przeznaczała branża e-commerce, a także wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV.

Jedynie w internecie zaobserwowano wzrostową dynamikę przychodów – wyniosła ona 7,6 proc. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest reklama video emitowana in-stream. Wraz z rosnącą sprzedażą tabletów coraz prężniej rozwija się także reklama mobilna, a wynik ten jest silnie skorelowany z powstawaniem aplikacji, umożliwiających oglądanie video na żądanie.

W okresie od stycznia do września br. telewizja straciła 5,3 proc. przychodów reklamowych. Kurczenie się tego segmentu rynku jest spowodowane w dużej mierze ograniczeniem budżetów reklamowych przez sektor telekomunikacja i FMCG. Swoją pozycję umacniają jednak stacje tematyczne, zwiększając przychody reklamowe o 18,4 proc.

Prognozy

Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki (w szczególności kilku kluczowych sektorów) oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo optymistycznych prognoz wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia, dlatego Starlink podtrzymuje roczną prognozę dynamiki rynku reklamy w przedziale pomiędzy -4,2 proc. a -4,5 proc.

Po stronie podażowej sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. W reklamie internetowej sytuacja jest stabilna i rok 2013 zakończy się jednocyfrowym wzrostem w okolicy 7-8 proc. Kondycja pozostałych mediów nie budzi optymizmu w kontekście całorocznej dynamiki rynku reklamy. Jedynie sytuacja w reklamie radiowej zdaje się być stabilna, a końcówka roku może przynieść ożywienie w inwestycjach w to medium. Rynek reklamy prasowej zakończy rok z największym spadkiem, dotyczącym głównie prasy codziennej.

Infografika Starlink reklama

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF