Sytuacja w branży marketingowej? Będzie coraz lepiej!

Magazyn „Brief” wraz z domem badawczym Millward Brown od ponad 10 lat przeprowadza badanie BriefIndex, mające na celu ocenę sytuacji w branży marketingowej. Wyniki 30. edycji badania, zrealizowanej we wrześniu br., napawają optymizmem.
BriefIndex to wskaźnik, którego wartość opisuje kondycję branży komunikacji marketingowej w Polsce. Jest to wypadkowa oceny obecnej sytuacji panującej na rynku oraz próby przewidzenia tego, jak sytuacja będzie wyglądała za kilka najbliższych miesięcy. Osoby badane, stanowiące panel ekspercki, to specjaliści w dziedzinie mediów i reklamy. Najwyższy możliwy do osiągnięcia wynik to 100 punktów, zaś poziom 50. punktów oznacza stagnację. Wraz z kumulacją danych uzyskiwanych z kolejnych fal badania zarysowują się trendy, które przewidują tendencje w skali makroekonomicznej. Tym samym BriefIndex pokazuje rzeczywisty stan całej gospodarki.
Jak wynika z badania, ocena obecnej sytuacji na rynku mediów i reklamy nieustannie ulega poprawie. Wzrost tego wskaźnika utrzymuje się nieprzerwanie od ponad roku, co pozwala twierdzić, że aktualny stan jest stabilny i nie powinien ulec nagłemu załamaniu. Ponad 60 proc. ankietowanych twierdzi, że sytuacja na rynku jest dobra lub bardzo dobra, zaś tylko 4 proc. badanych uznało ją za złą lub bardzo złą.
Na pytanie o to, jak sytuacja w branży będzie zmieniała się w ciągu najbliższych trzech miesięcy 65 proc. badanych uznało, że nie ulegnie ona zmianie. Co ważne jednak, 25 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ta raczej się poprawi, a 3 proc. uznało, że sytuacja ulegnie zdecydowanej poprawie. To pokazuje, że eksperci z rynku mediów i reklamy patrzą w przyszłość bardziej optymistycznie – w poprzednim pomiarze bowiem tylko 15 proc. badanych spodziewało się poprawy sytuacji.
-Od 2013 r. wskaźnik BriefIndex rośnie. Ostatnia fala to już czwarty pomiar, którego wynik jest wyraźnie wyższy od poprzedniego. Co charakterystyczne dla tej edycji, w ostatnich latach rosły oceny sytuacji obecnej, natomiast opinie dotyczące sytuacji spodziewanej w perspektywie najbliższego czasu były nieco mniej optymistyczne. Mogło to świadczyć o zbliżającym się przełomie, jednak w ostatniej fali badania, prócz oceny obecnej sytuacji, wyraźnie wzrosły również oceny prognoz. To może być znak „stabilizacji” optymizmu w branży komunikacji marketingowej – komentuje Kuba Antoszewski z Millward Brown.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI, w dniach 9 – 23 września. Wzięły w nim udział 63 osoby, stanowiące panel ekspercki.
::
Partnerem badania jest firma