TikTok. Przepis na złoty interes | Materiał partnera

Autor: Tobiasz Wybraniec, Prezes Zarządu GetHero

1 311

Globalny sukces, który odniósł TikTok, przyniósł zainteresowanie dużych marek nową aplikacją społecznościową. Platforma, na której w krótkim czasie pojawiło się liczne grono influencerów, jest świeżym, a co ważniejsze efektywnym, źródłem dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Kampanie marketingowe w obrębie aplikacji stają się w ostatnim czasie coraz częstszym składnikiem social mediowego tortu. Co więcej, potencjał reklamowy TikToka można porównać do tego, który reprezentują YouTube czy Instagram.

“TikToker marketing”, czyli szansa dotarcia do nowej społeczności

Niewątpliwą kartą przetargową aplikacji w wyścigu o uwagę marek stali się influencerzy. Charyzmą przyciągnęli na swoje profile liczne grono fanów, którzy z zaciekawieniem śledzą ich działania. TikTokerzy podobnie jak YouTuberzy, w krótkim czasie zaczęli wyznaczać trendy, stając się świetnym sposobem na dotarcie do społeczności aplikacji. Platformą zainteresowali się nie tylko nowi użytkownicy czy twórcy z innych platform, ale również gwiazdy światowego formatu. Celebryci jak Ariana Grande czy Justin Bieber zauważyli potencjał TikToka i używają go do komunikacji z fanami.

Liczba followersów niektórych Polskich użytkowników TikToka może przyprawić o zawrót głowy. Najpopularniejsi twórcy posiadają ponad milionowe grono obserwujących. Rekord należy do Kingi Sawczuk (kompleksiaraxx) i wynosi 4,3 miliona fanów z całego świata. Co więcej, profil młodej influencerki przebił w liczbie fanów najpopularniejszego polskiego youtubera Blowka, którego kanał posiada “zaledwie” 3,9 miliona subskrybentów. TikTok jako uniwersalne źródłem przekazu, łamie bariery językowe i pozwala twórcom na kreowanie globalnie atrakcyjnych treści.

Top 5 polskich TikTokerów

Twórca Nazwa w aplikacji Liczba fanów
Kinga Sawczuk kompleksiaraxx 4 300 000
Maria Jeleniewska jeleniewska 3 000 000
Dominik Rupiński dominikrupinski 1 800 000
Lena Kociszewska lena_moonlight 1 600 000
Filip Zabielski filipzabielski 1 400 000

 

Dane na dzień 22 października 2018, na podstawie musictok.pl

Potężne zasięgi generowane przez twórców oraz autentyczność tworzonych treści sprawiają, że marki chętnie podejmują z nimi współpracę. Unikalne założenia TikToka dają firmom nowe możliwości działań promocyjnych oraz prowadzenia kampanii marketingowych.

Jak to się robi – dotychczasowe akcje marketingowe

Współpraca marek z influencerami na platformie stała się powszechną praktyką. Partnerstwo na linii twórca – marka w równym stopniu napędza wysoka skuteczność kampanii, jak i charakterystyczna grupa odbiorców. Użytkownikami aplikacji w dużej mierze są osoby między 13 a 20 rokiem życia, jest też liczna grupa osób poniżej tego wieku – jednak podobnie jak w przypadku innych platform społecznościowych, nie jest uwzględniana w raportach. W działania marketingowe za granicą angażowały się między innymi KitKat, Marvel czy UEFA. Jednak dobrych praktyk prowadzenia kampanii w obrębie tej aplikacji nie trzeba szukać daleko.

Gigant branży spożywczej Coca-Cola, po sukcesie zagranicznej kampanii podjął się działań marketingowych w Polsce. Akcja realizowana na zagranicznym rynku skupiała się na dwóch działaniach. Pierwszym było stworzenie specjalnych etykiet na napojach z tekstami piosenek. Drugim, używanie dedykowanych hasztagów w obrębie aplikacji. W Polsce Coca-Cola wraz z agencją GetHero zorganizowały kampanię opartą na prezentowaniu niezwykłych chwil z życia TikTokerów. Przy okazji tworzenia swoich klipów, TikTokerzy lokowali w filmach napój Coca-Coli, a dodatkowo nagrania oznaczone były hasztagiem “WOWmoment”. Do akcji przystąpiło 18 twórców zrzeszonych w agencji GetHero. Dodatkowo dla widzów został zorganizowany konkurs, w którym za zadanie mieli dzielić się swoimi “WOWmomentami”. Działanie miało charakter viralowy, więc inni użytkownicy chętnie wzięli w nim udział.

Inną marką próbującą swoich sił na polskim TikToku został Garnier. Podobnie jak w przypadku innych działań marki, kampania celowała w młodego odbiorcę. Głównym założeniem było promowanie odpowiedniej higieny skóry twarzy. Garnier zaprosił do współpracy dziewięciu twórców, którzy wspólnie stworzyli “CzystySquad”. Podobnie jak w przypadku Coca-Coli, zamieszczali pod swoimi filmami dedykowane hasztagi jak “#freeyourskin” oraz “#freeyourself”.

 

Trudno się dziwić, że marki coraz chętniej podejmują współpracę z TikTokerami. Aplikacja pozwala im na dotarcie do zupełnie nowego grona odbiorców, którego nie jest w stanie zagwarantować ani YouTube, ani Instagram. Budowanie pozytywnych relacji z młodymi odbiorcami przez twórców TikToka i ich autorski content jest o wiele bardziej skuteczne niż zamieszczanie spotów reklamowych na popularnych serwisach społecznościowych – mówi Magdalena Bliźniak, ekspert TikTok w agencji GetHero.

Marka oraz twórca, twarzą w twarz z fanem

Najbardziej skuteczne kampanie łączą w sobie kilka narzędzi i sposobów komunikacji. Popularność TikTokerów w sieci przekłada się również na zainteresowanie fanów spotkaniem z nimi w realnym świecie, co daje kolejną możliwość rozszerzenia działań marketingowych. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest MeetUp® – największa polska impreza dla twórców internetowego wideo i ich fanów. Tegoroczna edycja przyciągnęła ponad 20 tysięcy osób, bijąc tym samym rekordy poprzednich imprez. Na MeetUp® pojawiają się również marki współpracujące z influencerami, razem tworząc kreatywne stoiska, stanowiące dodatkową atrakcję imprezy.

Eventy tego typu, jak nic innego, pokazują siłę influencerów TikToka, którzy w równym stopniu co YouTuberzy, przyciągają do siebie wierne grono fanów. Z dnia na dzień twórcy TikToka coraz silniej budują swoją pozycję rynkową.