Prognozy trendów na 2022 na brief.pl: marketing, sztuczna inteligencja

Jakie największe trendy na 2022 przewidują specjaliści od marketingu i sztucznej inteligencji? Gdzie szukać inspiracji do sukcesu w biznesie i w życiu osobistym? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części prognoz trendów na 2022 rok na brief.pl
Tomasz Wileński
CEO iSlay
content marketing
Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?
Bez wiary we własne możliwości i kreatywność, nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu w biznesie. Należy przede wszystkim wierzyć w siebie i iść za swoimi wizjami, nawet jeśli na początku wydają się trudne do zrealizowania. W 2022 roku tak samo jak w każdym innym inspiracje do budowania biznesu można będzie czerpać obserwując i naśladując ludzi sukcesu.
Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?
E-commerce w zeszłym roku osiągnął wartość ponad 100 miliardów złotych, a w czasie pandemii powstało ponad 11 tysięcy sklepów internetowych. W związku z tak dużą konkurencją, marki szukają sposobu na szybszą optymalizację działań marketingowych w Internecie. Coraz większą uwagę przywiązują też do contentu, bo wiedzą, że dobrze przygotowana treść sprzedaje.
W 2022 będziemy obserwować rozwój usług pozwalających na szybsze przetwarzanie i analizę danych pochodzących z różnych źródeł, czyli: stron www, wyszukiwarek, komunikatorów i social mediów. Za tym pójdzie zwiększona potrzeba korzystania z różnego rodzaju dashboardów, czyli paneli analitycznych, zestawiających dane na potrzeby podejmowania decyzji o inwestycjach w działania marketingowe.
Szczególnego znaczenia nabiorą narzędzia pozwalające badać wskaźniki jakościowe, takie jak na przykład głębokość scrollowania wskazująca, które treści faktycznie zostały przeczytane przez użytkowników strony.
Jakiego wydarzenia w branży / w biznesie / w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?
Według badań International Content Marketing Forum, szacuje się, że wartość wydatków na content marketing na europejskich rynkach wynosi ponad 13 miliardów euro. Dodatkowo dynamika tego rynku osiąga poziom ponad 40% rok do roku.
Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem przyszłego roku jest konferencja Content Marketing World planowana w drugiej połowie lutego. To wydarzenie już od kilku lat pomaga poznać doświadczenia ekspertów marketingu oraz zidentyfikować najnowsze trendy w marketingu treści na poziomie światowym.
Robert Sosnowski
Chief Visionary Officer platformy ReachaBlogger
influencer marketing
Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?
Trudno mi wypowiadać się za innych. Ja czynnie zajmuję się od lat sztuką. To mnie rozwija i poszerza horyzonty. Część tych obserwacji wykorzystuję w pracy zawodowej. Od kilku lat też ćwiczę jogę. To ma kilka zalet, ale chyba przekłada się na pracę tak, że uczy mnie uważności i adresowania wielu wątków. Nadmiar narzędzi reklamowych, potrzeb i oczekiwań, mnogość celów i idąca za tym rozbudowana, wielowątkowa komunikacja – to wszystko powoduje wiele małych punktów styku. Dziś, na konkurencyjnym rynku, wygrywa się wojny lub bitwy o odbiorcę reklamy odnosząc mikro sukcesy na wielu obszarach. Suma tych mikro zwycięstw daje ostateczny efekt.
Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?
Influencerzy z trendu wyewoluują w stały element marketing mixu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach. Firmy będą w jeszcze większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR i takie właśnie współprace w zakresie influencer marketingu będą się rozwijać. Kontent video będzie robił się coraz krótszy. Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, ponieważ cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów. Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, ponieważ cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż, konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych. TikTok będzie przyciągał nowe marki, zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również o reklamę.
Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?
Szczerze mówiąc nie ma takiego wydarzenia ze świata reklamy, które by mnie szczególnie mocno inspirowało. Swoich inspiracji szukam raczej poza reklamą, głównie w obszarze sztuki. Nowych narzędzi reklamowych najczęściej uczę się sam za pomocą tutoriali i rozpoznając je w boju. Natomiast od kilku lat z uwagą wypatruję nowych materiałów o tematyce geostrategicznej, dotyczącej starych kultur czy sztuki. Mam wielu influencerów, publicystów, których kontent przeglądam lub słucham dość wnikliwie.
Agnieszka Uba
Head of Product Marketing w SentiOne
sztuczna inteligencja
Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?
Zawsze staram się inspirować sukcesami i porażkami innych. Biznesowo interesujące są dla mnie przykłady realnych wdrożeń technologii blockchain i NFT, jak przykład Dody, która jako pierwsza osoba na świecie sprzedała swoje „ciało” w formie tokenów NFT. Pod koniec 2021 r. znalazłam cudowną wiadomość na bliskim memu sercu polu startupowym: padła rekordowa suma dofinansowania startupu Ramp z branży kryptowalut – aż 53 miliony dolarów! Będę się teraz obserwować, w jaki sposób wydadzą te pieniądze, jak będzie wyglądał ich dział marketingu, etc.
Jedną z bardziej inspirujących kampanii, jakie kiedykolwiek widziałam, była kampania TikToka na polski rynek. Serdecznie gratuluję twórcom, potrafili skutecznie wypozycjonować młodzieżową markę jako platformę, na którą świat biznesu powinien spojrzeć przychylnym okiem. Jako marketer, czułam się komunikacyjnie zaopiekowana przez TikTok for Business na wielu kanałach – social mediach, eventach, sponsorship, PR – dobra robota!
Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?
Trend 1 – digital marketing w formie cookieless – czyli ograniczenia w śledzeniu użytkowników, ograniczenia w targetowaniu reklam, mniej precyzyjna analityka danych. Ostatnią dekadę marketerzy spędzili na uczeniu się bycia „data driven”, podejmowaniu decyzji na podstawie danych. Teraz musimy dostosować się na nowo, bo najbliższe lata będą nam oferowały mniej precyzyjne dane. Dodatkowo mamy coraz więcej ograniczeń związanych z prywatnością użytkowników i social media.
Trend 2 – niezmiennie sztuczna inteligencja. Szturmem podbija wszystkie dziedziny biznesowe, marketing również. Mamy już algorytmy AI, które piszą bardzo dobre copy reklamowe i sprzedażowe. Mamy algorytmy reklamowe, które optymalizują kampanie PPC na podstawie historycznych danych. Czekam teraz na algorytmy AI, które będą w stanie optymalizować kampanie video lub display i podpowiedzą np.: „dodaj więcej ciepłych tonów i radosnych emocji do pierwszych 10 sekund video, aby podnieść potencjał sprzedażowy o 15%”.
Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?
Bardzo ciężko wymienić jedno wydarzenie. Na arenie globalnej lubię oglądać eventy Apple, a następnie monitorować opinie internautów na ich temat. To marka, która stworzyła niesamowicie zaangażowaną społeczność i przyglądanie się jej reakcjom przy pomocy monitoringu Internetu jest szalenie ciekawe.
Drugi event to Google I/O, czyli prezentacje nowości technologicznych i deweloperskich językiem przyjaznym dla świata biznesu. Prezentacje Google są dla mnie kwintesencją sentencji „opowiedz mi o tej technologii jakbym miała 5 lat”.
Trzeci event to nasz rodzimy InfoShare – cudowne połączenie scen marketingowych, inspiracyjnych i technologicznych. A w mojej opinii najlepsze pomysły rodzą się zawsze na styku kilku dziedzin.
Łukasz Szymula
Country Manager CEE & Poland, Tradedoubler
digital marketing
Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?
Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytania – czym dla mnie jest sukces? Po czym poznam, że odniosłem sukces? Kak to zmierzę? I na koniec – dlaczego to takie ważne dla mnie?… Dopiero odpowiedź na te pytania pozwoli szukać prawdziwych inspiracji do odniesienia sukcesu. Nie ma jednego sposobu na inspirowanie się do sukcesu. Ale myślę, że z pewnością warunkiem koniecznym (choć nie wystarczającym) jest własna świadomość, działanie zgodnie ze swoimi wartościami, rozumienie swojego celu i sensu. Jest też kilka prostych sposobów – czytanie inspirujących książek (lub słuchanie audiobooków), gromadzenie przeżyć, słuchanie opowieści innych ludzi, ale też dzielenie się swoimi opowieściami. Myślę też, że dużo bardziej rozwojową postawą, by odnieść sukces w życiu zawodowym, jest postawa inspirowania innych, na dowolnym poziomie, w dowolny sposób. To dopiero jest wielka inspiracja!
Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?
Do najważniejszych trendów na następny rok, ale również na kolejne lata zaliczyłbym następujące (są to raczej megatrendy):
- AI i technologia – coraz większe i nieuniknione znaczenie technologii w naszym codziennym życiu, w rozwoju naszych biznesów. W ramach tego trendu jawi się konieczna dyskusja na temat etyki w technologii.
- Coraz większe tempo zmian i coraz bardziej nieprzewidywalna przyszłość – wymaga sprawności działania w „płynnej rzeczywistości” i akceptacji, że nie wiele zjawisk jest przewidywalnych.
- Duże zmiany na rynku pracy – zmieniające się potrzeby pracowników, oczekiwania co do formy i sposobu pracy, coraz większe zwracanie uwagi na najważniejszy benefit pracowniczy, jakim jest czas (krótszy czas pracy, elastyczny czas pracy etc.).
- Sens i znaczenie – coraz większe znaczenie poczucia sensu w wykonywanej pracy, własnego wkładu w cały proces pracy i osiąganej z tego satysfakcji.
- Moralność, etyka, przejrzystość i empatia – kluczowe wartości w relacjach zawodowych, ale również w relacjach np. marki z konsumentem (w tym w szczególności „brand purpose”).
- Zwiększenie inkluzywności marek – rosnące znaczenie różnorodności, przy jednoczesnej autentyczności marek.
- Zmiana ekosystemów danych w związku z rozwijającym się światem bez cookie stron trzecich.
Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?
Chyba najbardziej wyczekiwanym przeze mnie wydarzeniem, czy też trendem to „data-drive creative” – czyli skuteczne, efektywne i w końcu prawdziwe połączenie kompetencji analitycznych, technologicznych i kreatywnych, z jednoczesnym dostarczeniem autentyczności marek czy usług. Za tym kryje się pełne wykorzystanie technologii i AI, tworzenie interdyscyplinarnych zespołów, dedykowanych do szukania najlepszych rozwiązań, obejmujących również troskę o środowisko i społeczną odpowiedzialność. Włączenie w całe spektrum doświadczeń z marką – doświadczeń digitalowych.
Świat rzeczywisty w 2022 będzie jeszcze bardziej hybrydowy. W zeszłym i obecnym roku obserwowaliśmy gwałtowną i przyspieszoną transformację cyfrową, wymuszoną przez konieczność szukania innych niż tradycyjne formy kontaktu z klientami. I tutaj z wielkim zaciekawieniem czekam na fascynujące, hybrydowe projekty łączące doświadczenia offline z online 😊
Kamil Milian
Managing Director w SARE (Digitree Group)
e-mail marketing
Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?
Inspiracji do sukcesów w 2022 wszyscy możemy szukać zarówno w warstwie teoretycznej, jak i praktycznej otaczającego nas świata. Rozwój w biznesie to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań dla idei i chęć wyjścia „przed szereg”. Dlatego motorem napędowym ludzi i organizacji są często problemy, jakie pojawiają się codziennie w naszej rzeczywistości i szansa ich przezwyciężenia, znalezienia sposobu zrobienia czegoś lepiej, szybciej, sprawniej. To jest droga, którą podążają tysiące startupów, to jest droga, która sprawia, że stale jesteśmy świadkami powstawania wielu nowych usług i produktów.
Druga warstwa jest pochodną tej pierwszej – możliwości dzisiejszej nauki, technologii, ale przede wszystkim nieograniczonego potencjału ludzkiego umysłu – pozwalają nieustannie cieszyć się przełomowymi odkryciami, historycznymi zjawiskami, kreowaniem nowej rzeczywistości.
„Wyścig” związany z lotem w kosmos jaki widzieliśmy w tym roku był na pewno inspirujący. Elektryfikacja motoryzacji również inspiruje wzajemnie całą branżę, zastosowanie nowoczesnej technologii w medycynie itd.
Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?
Nie sposób w rozważaniach o 2022 uniknąć tematu pandemii COVID-19 i jej piętna na całym naszym życiu. Myślę, że ten temat również w kolejnych miesiącach będzie kluczowy w wielu aspektach, bo pandemia pokazała, że w gruncie rzeczy, ten „poukładany” świat jest jednak kruchy i wymaga ogromnej pracy i poświęceń, by mógł funkcjonować. Możemy spodziewać się wielu nowych odkryć i rozwiązań, których punktem wyjścia będzie ochrona życia i zdrowia ludzkiego – pandemia była ich dodatkowym katalizatorem.
Kluczową kwestią jest także szeroko pojęta ekologia i próba „naprawienia” negatywnych zmian związanych z nadmierną eksploatacją Ziemi, które niekorzystanie wpływają na naszą planetę i życie miliardów ludzi. Wydaje się, że świat zaczął w końcu zauważać, że taki niczym niepohamowany pęd zawłaszczania przez człowieka jest dla nas niebezpieczny i może prowadzić do wielu katastrof. Zrównoważony rozwój, czyste powietrze, zielone źródła energii, ograniczenie spożycia mięsa – to są tematy, które powinny być kluczowe nie tylko w 2022 roku, ale także w kolejnych latach.
Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?
Z perspektywy branży, w której się udzielam, jak i całego digitalowego ekosystemu ważnym wydarzeniem i sporą zmianą będzie moment, kiedy zakończy się era „3rd party cookies” i digital marketing zacznie być „cookieless”. Świat reklamy internetowej już się przeobraża w tym kierunku, a najwięksi gracze (Apple, Google, Facebook) zmieniają zasady gry. Nowa sytuacja będzie wyzwaniem dla branży technologicznej i reklamowej, żeby się dostosować do tych reguł i równie efektywnie móc komunikować się z internautami – wierzę, że będzie to równocześnie pole do powstania kolejnych rewolucyjnych rozwiązań w tym zakresie.
Patrząc szeroko na biznes i świat reklamy wyczekuję jeszcze większego nacisku położonego na działania związane z perspektywą zrównoważonego rozwoju. Kiedy biznes będzie rozwijał się z poszanowaniem dla naszej planety i czuł potrzebę dzielenia się tym modelem ze swoimi klientami i partnerami, a branża kreatywna umiejętnie będzie potrafiła przekonywać do tej nowej jakości konsumentów. Taka synergia jest nam niezwykle potrzebna – bądź trendy, bądź jak Patagonia.